Vit ost
Såg att Coop just nu säljer en slags konserv som heter "Vit ost". En turkisk ost på komjölk vad jag kunde förstå. Fetthalten är 55%. Någon som provat? Är den god?
"Vit ost"? Litet som "brun strössel" …

Que?
Nej, har aldrig hört talas om ost på konserv faktiskt. Men fetthalten låter ju lovande!
PS: Tror Gronstedt menade att strössel är brunt precis som ost är vit av naturen…Typ.
Jag tror det är en klumpig överättning. Det är säkert någon slags färskost som bara är hoppressad. Det kallas visst på sina håll "white cheese".
55% fett är nog "i torrsubstans". Ett tillverkningsbegrepp. Det som brukade skrivas 55+ förr. Det är lite fetare än normalt (45+ / 28%) men inte så fett som gräddost som brukar vara 60+ / 38%.
På invandrarbutiker har de mycket ost på konservburk förresten. Fast de ligger ju oftast i lake, men det kanske din ost också gör.

Tack för svar! Jag borde inte ha särskrivit. Den jag såg på Coop hette "vitost".
Det var inbte det jag menade, Airam. Jag mande att här betyder ju vit ost eller vitost ingenting. Man fattar ju inte vad det är för slags ost.

#6 - precis som inte heller jag fattar vad -"hemul" är… ;-)
Men jag fattar att det jag frågade om har fått namnet "vitost". Frågan var bara egentligen om den var spännande och god eller bara omåttligt ointressant.
Jag gillade Ditt innehållsrika svar, tro aldrig nåt annat. Tack igen!
blev också nyfiken och efter en snabb googling hittade jag följande:
på en blogg som heter Bettanblogg, detta recept:
Vitost (från ÖP):
Mjölk ljummas till 37 grader, ostlöpe tillsätts. När mjölken ystat sig, vispas den sönder och får sjunka. Låt rinna av i durkslag.
och
På Skattegårdens Lantost säljer de
Vit Caprin(get)/ GräddHvita (ko) /Caprivac 50/50
En hyvelbar, grynpipig och gräddig ost med vitmögelyta.
Den tillverkas i rektangulära formar av
tegelstensstorlek eller stora runda formar och kallas i dagligt tal vitost.
Fetthalt 28% (get)/ 38% (ko)
Hållbarhet: 6 mån (ej uppskuren)/ 5v (uppskuren).
En gång för länge, länge sedan, när EU just var infört i Sverige, visade det sig att något märke av chokladströssel inte innehöll tillräckligt med choklad enligt någon regel, och därför måste döpas om till "brun strössel". Det har blivit ett familjeskämt för att symbolisera allmän frånvaro av förnuft i regler.
Hemul är väl både en art (hemulerna i Mumindalen) och ett adjektiv. Vet inte vilken sort "vår" hemul är.