Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 686 ggr
Klasson
0

bröd?

Hur mycket kan vitt bröd å pasta ha med övervikt att göra??

Hm.. Jag å min sambo fikade jämt bröd å te.. Ibland fick jag i mig 7-9 skivor..

Å pasta de är något jag älskat…

"hur ska man bli av med mackfettet"

Mervi
0

Bröd och pasta får du nog glömma om du vill minska midjan. De är absolut ett av bovarna vid övervikt.

Klasson
0

Jo,de är något jag redan lagt på hyllan ;) Men de har hunnit lägga sig på mig ;)

dufva
0

Övervikt har:

inte att göra med att man har dålig karaktär

Inte med att man har taskiga arvsanlag

inte att göra med att man "bara" äter för mycket

inte att göra med att man motionerar för lite

inte att göra med att man äter för mycket fett

inte att göra med att man är dum i huvudet 

Det har allt att göra med att man ger sin kropp fel sorts bränsle precis som att man skulle mata en ko med kött och ett lejon med gräs…

Klasson
0

Sitter faktist nu å äter bröd ;) Fast ett bröd som Rita.s gjorde åt mig i går ;)

Sitter å mummsar de å mycket ost

Mervi
0

Då är det LC-bröd ? Det brukar min man äta, det finns olika recept här på forumet.

starhawk
0

#3: Dina jämförelser på slutet håller inte sträck, matar man lejon med gräs så svälter den, eftersom den inte kan bryta ner kolhydrater

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Skogiz
0

#6 men jämförelsen är inte alltför tokig eftersom hundar och katter kan få problem med både övervikt och diabetes pga att det är så mycket mjöl i framför allt torrfoder. Att lejon inte kan bryta ner cellulosa är förstås sant.

starhawk
0

Efter vad jag hört kan inte katter få diabetes, eftersom de inte kan bryta ner kolhydrater kan de inte få för mycket socker i blodet och behöver därför inte insulin överhuvudtaget. Dom är så att säga födda med diabetes men lider inte av det eftersom sockerintaget i praktiken är lika med noll. Dom har ex vis inga smaklökar för sött eftersom det är ointressant för dem. Dom kan bara bryta ner proteiner och fett, det utpräglade rovdjuret, det är därför som veganernas katter svälter, dom får inte den mat dom är utvecklade för.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Amiechan
0

Men nog kan katter bryta ned kolhydrater! Annars hade de ju inte kunnat bli feta av en kolhydratbaserad kost?

Katter som får diabetes 

Amiechan
0

"KATT

Katten kan få diabetes av alla tre typerna (kattens ”typ I-diabetes” är dock inte av det klassiska, auto-immuna slaget). Vissa diabetiska katter måste insulinbehandlas konstant (oftast de som är normalvik-tiga eller magra och har fått sin sjukdom snabbt). Andra (de som är eller har varit överviktiga och har sjukdomssymptom som kommit smygande) kan må bra på specialdiet, viktminskning och ökad motion.

Behandling med insulin alternativt blodsockersänkande tabletter ges vid behov. Insulinbehandling rekommenderas då i första hand, eftersom betacellerna härigenom ges möjlighet att återhämta sig och bli insulinproducerande igen. En del kattägare önskar ändå, om läget så medger, försöka med tablettbe- handling mer av praktiska eller känslomässiga skäl.

Observera att vissa katter kan vara insulin- eller tablettkrävane under viss tid (månader, ja t.o.m. halva eller hela år), för att senare få tillbaka en egen tillfredsställande insulinproduktion. Så kan utvecklingen bli när den s.k. ”glukotoxiska effekten” för- svinner (d.v.s. då den höga blodsockernivån sjunker), tack vare insatt behandling och ev. bakomliggande orsaker till att sockersjukan minimeras eller elimineras."