E320
Jag läste just att vi skall akta oss för E320= butylhydroxianisol
BHA är en av värstingarna på E-giftstoppen! Detta elände kan orsaka cancer, sterilitet, allergiska reaktioner
http://www.shenet.se/ravaror/bht.html
Det finns i mat trots att det är giftigt, för att fett inte skall härskna. Det finns bland annat i danska fläsksvålar!
Var vaksamma!
Numer pensionär i Nynäshamn
Danska fläsksvålar som i Lykas fläsksvålar??? *attans* JAg som just köpt min allra första påse för att göra svålmjöl så småningom… 
Tack för bra info Margareta. Nu skal vi hålla ögonen på de också.
Mina ögon är vidöppna på alla E-nummer.
Just nu accepterar jag möjligen citronsyra… tills någon säger något om det också.
Mja, på min Lyka-påse står det bara de trevliga ingredienserna flaeskesvaer, fedt och salt - inte ett ord om E320, och jag har för mig att allt E MÅSTE deklareras?
Det finns olika påsar från Danmark så Du har kanske turen och har valt den bättre av dem… det vore för väl i så fall om det finns någon utan. Danska myndigheter är kinkigare än svenska med tillsatser.
Tack Latmask, då kan jag mala på då.
Magma, bäst att kolla vilken sorts fläsksvålar det handlar om. Min påse heter Aegte Flaeskesvaer - alltså äkta, men det finns också något som heter Gammeldags, med 3-5 cm fettkant. där kan jag tänka mig att E320 kan "behövas."
Jag har inte köpt dem själv men har läst om Willys:
"Mr. Chipp´s Flaeske Svaer". D v s fläsksvål.
Här är innehållsförteckningen:
69 % fläsksvål, svinfett
2 % salt
antioxidationsmedel (E 320, E330 )
Protein 73 g
Kolhydrater 0 g
Fett 29 g
Jag tror det är Mr Chipps jag köpt ett par gånger. Smakar bara tvål. Är det nån landsomfattande kedja som har de där Lyca?
Latmask: Det är "Aegte flaeskesvaer" som jag har, hämtade påsen nu. Fläsksvålar, fett (!) och salt innehåller de. Såg dock att Lyka sålde även "Bacon snacks" och där ingick en massa sk*t, kolhydratinnehållet var skyhögt!
Margareta: hjälp, antioxidationsmedel ingår ju i en massa olika livsmedel! Hade inte fattat att det var det som menades, hade inte hunnit läst länken hela vägen ner förrän nu. Ska läsa ännu mer kritiskt fr.o.m nu på innehållsförteckningar…
Jag vet inte om det finns olika sorters antioxidationsmedel som är olika farliga. E320 och E321 är ingen hit i alla fall.
shenet.se har ju bra beskrivningar men det stod att E320 inte fanns i mat, vilket ju är fel, så jag mailade och berättade att det finns.
Jag har läst på om kemikalier och funnit följande:
Det finns två typer av främmande ämnen tillsatta till livsmedel:
- Tillsatser
- Rester av s k processkemikalier.
Tillsatserna skall deklareras på förpackningen och vara "godkända", medan processkemikalierna inte behöver deklareras eller ens ärligt medges vid förfrågan.
Vilka ämnen som helst får användas, bara de kallas "processkemikalie". Några ämnen som används som processkemikalier är extraktionsbensin, aceton, toluen, metylenklorid, asbest, polyakrylamid, tvättmedel i juicer etc etc.
Gunnar Lindgren frågade en gång Livsmedelsverket i ett brev om plutonium (mycket giftigt) kunde användas som processkemikalie i livsmedel. Man kunde inte svara nej eller hantera denna fråga över huvud taget, eftersom vilket ämne som helst kan användas.
Se Gunnars hemsida www.gunnarlindgren.com
Man brukar ju säga att människan är det enda djuret som "kackar i eget bo"… Det är för bedrövligt att detta är tillåtet! 
Själv bojkottar jag alla processade produkter jag bara kan redan i dagsläget…
Margarinerna är ett typexempel på mat som innehåller processkemikalier. Tankbåtarna som transporterar oljan man gör margariner av är inte 100%-igt rengjorda osv.
samma fetter används för att göra smörjmedel, margarin och kosmetika.. bara olika färger och parfymer och smakämnen i..
illa är det..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vad konstigt, jag kan inte svara i den här tråden, har försökt flera gånger nu!
Nu gick det minsann… Försökte skriva att en bit ned på webbsidan så står det om E320/321 i livsmedel:
Antioxidationsmedel (E 320, E 321) som i Sverige får användas till animaliskt och vegetabiliskt fett, dock ej olivolja, för yrkesmässig tillverkning av värmebehandlade livsmedel och till stekning. Också i tuggummi och kosttillskott
Burr…
På en del livsmedel står det att "askorbinsyra" är tillsatt som antioxidationsmedel, t.ex i bröd. Hamnar det i facket "hälsovådligt" eller är det en naturlig och ofarlig tillsats? Tänker på resten av familjen som ju äter bröd (fortfarande:)
Askorbinsyra är väl "vanligt" C-vitamin - vad nu det är? Jag har aldrig varit rädd för det innan…och inte nu heller ännu…
Får kolla på Shenet.se där lär man sig mycket (ibland för mycket)
Jag tyckte väl det lät ofarligt, vad bra:)