Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 473 ggr
BitteS
0

Planert sockerintag

Ja då har jag testat att äta en köpt kolabulle. Vi hade en arbetsträff ute i det vackra vädret idag på eftermiddagen och blev bjudna på fika. Beslöt mig för att prova för att se hur min kropp reagerade på kolhydraterna. Kan konstatera att den såg godare ut än vad den smakade i alla fall.

Jag har ju läst här på kolhydrater, att en del triggas igång och får diverse kickar och andra obehag när de fuskat. Men nej, jag märker ingen större skillnad. Jag har förutom något enstaka plommon avhållit mig helt från sött sedan jag började med denna kost i början av juli. Jag tycker själv att det gått förvånandsvärt bra och suget efter sött har inte varit någon större pina.

Jag trodde att jag var rejält sockerberoende men det verkar inte så ändå, eftersom jag inte reagerar nämnvärt på intaget. Det känns skönt. Nu vet jag ju inte än om det påverkar viktnedgången, men jag försöker att inte låsa mig fast vid vågen. Det får ta den tid det tar. Hittills är det 5 kg ner men det känns på kläderna som det mesta försvunnit runt midjan. Eftersom jag inte är någon ungdom så hoppas jag att en lite långsammare viktnedgång ska göra att mitt skinn ska hinna med att dra ihop sig. Det känns väl inte så lockande att kunna hoppa runt i magskinnetSkrattande. Det ska bli intressant att se om jag känner mer hunger i morgon pga att jag fuskade idag.

Jag tycker att jag lärt mig mycket om hur min kropp fungerar med hjälp av detta forum. Ett stort tack till alla vänliga själar som skriver här och delar med sig av sina erfarenheter.

Margareta
0

Vad bra BitteS, då är du en erfarenhet  rikare!

Ibland kommer suget smygande och inte överrumplande så Du skall nog vara lite vaksam ett par dagar till… men det låter utmärkt om Du klarat dig så bra!

Numer pensionär i Nynäshamn

BitteS
0

Jag ska kolla lite extra noga de närmaste dagarna. I morgon är ju sista arbetsdagen denna vecka för mig. Det är ju alltid lite lättare att hålla sig till de inrutade måltiderna på vardagarna än vad det är när man är hemma och ledig, men men vi får se hur det går.

Oluf-56a
0

Jag klarar mig också rätt bra om jag tar något sött någon gång, Känner inte av det, och fortsätter bara med att äta rätt. Och jag håller med dig, oftast ser det godare ut än vad det smakar.

BitteS
0

Ja idag är det lördag, alltså två dygn senare. Jag hade huvudvärk hela dagen igår och vaknade med samma värk idag. Det har kört igång i mina bihålor igen. Så nu är det bara nässköljningar som gäller ca en vecka framåt. Det är vad det tar innan det ger med sig. Jag misstänker att det är den där bullens fel. Annars har mina bihålor hållit sig ganska lugna under den tid jag ätit LC-kosten.

Ska det bli så här varje gång man fuskar så vet man ju att det straffar sig. Då lär man planera sina övertramp framöver väldigt noga. Frågan är om det är värt besväret, för SÅ god var inte bullen. Jag hoppas att jag kommer ihåg hur jävligt ont det gör nästa gång suget sätter igång. Just nu är det Eeze som gäller, det är den enda huvudvärkstabletten som rår på värken. Jag som sett fram mot en lugn och skön helg. Men men, är huvudet dumt får kroppen lida.

Mervi
0

Jag får huvudvärk direkt när jag ätit socker.

Gronstedt
0

#4: Är kroppen dum får huvudet lida, verkar det som Skrattande.

BitteS
0

Frågan  är om man någonsin slipper detta sug efter diverse mat som man har varit van att äta. Jag kan bara genom att komma i vissa situationer få smakassosiationer till en specifik matvara. Det kan tillexempel vara att när vi var ner till mormor och morfar och hälsade på som barn. Då fick vi dricka kaffe och till det fick vi sirapslimpa med ost på. Idag om jag får tag på en speciell ost så ploppar detta minne upp och genast infinner sig en viss förnöjsamhet inom mig. Man förknippar ofta mat med glädje och lycka. Kanske därför man tröstäter om man känner sig ledssen och olycklig.

De matvanor man fått lära sig som barn sitter hårt rotade och det är mycket svårt att bryta dessa vanor. Fast man vet att det inte är bra att äta till ex sött så vill kroppen ändå ha det, eftersom den är van att få det. Alltså måste man hitta ett sätt att bryta dessa behov på. Vilket inte är så enkelt.

Ulf-S
0

Jag får inga besvär alls när jag gör avsteg, så länge det bara blir en eller ett par gånger i veckan. (Jag undviker dock spannmål konsekvent.)

Jag måste erkänna att jag fuskat en hel del med godis och öl ett tag, flera gånger i veckan… Jag har inte fått några omedelbara besvär av det heller, däremot smygande hudproblem.

Huden blir alltså långsamt torrare, mer lättirriterad och och jag får problem med blemmor här och där på kroppen… Som när jag åt mycket kolhydrater mao. Inte så märkligt eftersom godis och öl innehåller just massor av kolisar…

Att fuska går alltså bra för mig, så länge det inte blir för ofta… Dags att strama åt tyglarna!

Margareta
0

Jag tillhör dem som inte får huvudvärk eller mår illa av rent socker, tex i choklad eller något utan vetemjöl.

Blandar man däremot i STÄRKELSE är det kört för min del. Då får jag magknip och vaknar kallsvettig på natten.

Numer pensionär i Nynäshamn