Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 607 ggr
Mizzi
0

Min dotter

Min dotter har också börjat äta LCHF, hon är 14 år.

Det jag undrar är om det är bra för henne för hon ätar som jag, alltså jag äter ju för viktnedgång så jag äter bara grönsaker någon gång på helgen. Annars blir det mest kött,fisk,ägg,fågel, smör ,ost och så kokosfett i tet.

Hon äter exakt som jag fast med Creme Fraiche,vispgrädde och majonäs också,men inte kokosfett  borde hon inte äta mer grönsaker också ???

Fast hon äter iofs mer än mig vid varje mål, men endå ………..

problembarn
0

Låt henne bestämma själv! Saknas det något kommer hon att bli sugen och fråga efter det… och då är det ju bara att äta det. Så länge hon är nöjd tror jag absolut att det är helt okej och tillräckligt!

jag71
0

jag tror inte det är någon fara alls. Kroppen är smart och säger till om det behövs mer av något. Har en väninna vars kusin var 15 eller möjligen 16 när han började med Atkins (inte för att gå ner i vikt utan för att må bättre) han gick ner lite i början och sen så lärde han sig att känna efter och mår idag som snart 20 åring utmärkt på sitt matintag och sätt att äta.

Mervi
0

Jag tror också att det inte skadar din dotter att äta som du. Om hon äter sig mätt och inte svälter är det OK.

dufva
0

Det är ju kanonbra att även hon väljer LCHF-spåret.

Äter hon bara tills hon blir mätt har hon en kost som säkert näringsmässigt slår ut det mesta av vad flertalet av hennes jämnåriga kompisar stoppar i sig.. 

Om nån av mina döttrar sa att dom ville bli veganer däremot skulle jag bli fundersam över om dom fick i sig vad dom behöver..

stellina
0

Jag tror att det är bra att äta mycket grönt, och båda mina barn och jag gör det varje dag. MEN. Hon är ju så pass stor så att hon bör få bestämma själv (till en viss gräns), men du kan ju alltid "råka" göra en jätte god sallad när ni ska äta middag.

Det är också kul att handla tillsammans. Min plutt brukar hämta grönsaker och fråga mig " är det här ekologiskt?"…de lär sig fort, så man kan påverka dem mycket. Mina ungar vet redan att mamma bara handlar ekologiskt, och de härmar ju gärna.

Dock ställer jag mig starkt kritisk till majonäs, det är ju massor av tillsatser (E-ämnen), inget naturligt med det alls, så det finns inte här hemma. Desto naturligare mat desto bättre, specielt för våra barn.

venuseva
0

Tror också att det är viktigt med grönsaker. För fibrerna och för allt de ev innehåller samt för variationen och för att det är gott och för att hålla syra-bas balansen. För mycket syra gör att kroppen rostar. Precis som med bilen, eller om du delar på en avokado så mörknar den utan citron på. Så blir det med kroppen också. Tror jag.

Gör egen majonnäs, vet ja!

Glennart
0

Det är inget fel på att barn också äter näringsrik mat! eller?

Sedan är det ju inget fel i om hon får grönsaker till maten också. Men inte absolut nödvändigt.

anki1
0

6, när jag delar 1 avokado och bara tar halva så lägger jag samman den sparade halvan med skalet till den andra halvan, då mörknar inte den halva som är kvar. (har lärt mig det av kompisar från Chile)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mervi
0

Vilket bra tips! Tack!

magma
0

…man kan pressa över lite citron också.

Mervi
0

Det brukar jag göra, men det är inte alltid man har citron hemma, inte jag i alla fall.

venuseva
0

tog avokado som en symbol för vad som händer i kroppen när grönsakerna uteblir.

men bra med tips att lägga ihop den tomma halvan med den bit som är kvar. Räcka ut tungan