Ägg och kaffe
Jag har provat de flesta dieter i hopp om att skaka av mig några kilon och känna mig piggare. Så provade jag GI förbrännings dieten, med hela "äggvita, kaffe, morgonpromenads grejen".
Tanken är att man ska skölja ner en kokt äggvita med två koppar kaffe och lika mycket vatten på morgonen, sedan motionera i 40 min och avsluta med en GI låg frukost. Resultatet ska vara ökad förbränning.
Men jag går i gång på den där äggvitan/kaffe/vatten grejen. Speedad på kaffe och ägg går jag lätt en rask promenad på 70 min för att sedan skippa den sunda frukosten och jobbar vidare. Först fram i mot ett på dagen känner jag mig tom och tarvar mat.
På sätt och vis missbrukar jag ägg/kaffe/vatten.. funkar för bra, jag mår fint och får massor gjort på förmiddagen, mer än om jag ätit frukosten. Känner mig mycket piggare och har inte samma sug, utan jag blir snarare hungrig på ett bra sätt.
Om jag äter frukost blir jag kall och slö och lider av små sug hela eftermiddagen vilket resulterar i sinneslö överkonsumtion av något osunt.
Men en hur nyttigt är detta i längden? Sabbar jag min förbränning?
Hm. Vad äter du får GI-låg frukost när du gör det?

Keso och fruktsallad, eller rågflings gröt med päron, alternativt omelett med paprika men jag mår päck av ägg-gula så jag skippar ofta äggulan så det blir en äggvite omelett.
Då skulle jag gissa att när du äter frukost efteråt får du i dig såpass mycket kolhydrater att hela sugkarusellen drar igång (d.v.s. höjt blodsocker - insulinutsöndring - för lågt blodsocker som ger sug).
Om du kunde lägga till lite fett av något slag, antingen till äggvitan eller efteråt så skulle din frukost bli komplett. Men jag kan inte se nåt fel i att äta i princip bara protein (äggvitor) till frukost så länge du får i dig fettet någon annan gång under dagen :D Det finns ju inget självändamål i att äta en stor frukost.

Sant, jag är faktiskt ovanligt nog tämligen befriad av hela kolhydratskarusell i dagsläget, tråtts min spartanska frukost och min mer stadiga lunch/frukost som då borde sätta igång karusellen.
Men jag fryser så snart jag äter. På kvällen sitter jag med halv-vantar när jag sitter vid datorn. Visst, de är lite svalt ute på landet. Men ingen annan tycks frysa.
Jag har en vän som äter en helt kolhydrat befriad diet, och hon hävdar att hon blir varm när hon äter, till skillnad från mig.
Är det någon som känner igen detta?
Om du fryser så kanske du äter för lite?
Jag fryser också, ofta efter lunch och jag äter inte lite.

Det är konstigt så olika vi reagerar på denna kost. Jag blir så otroligt varm stundtals ofta alldeles efter att jag avslutat måltiden. Det är som om man sitter i en bil och drar på full värme. Lika tvärt kommer det över mig. Tar några minuter så klingar det av igen.
Frysandet skulle visserligen kunna vara psykologiskt betingat ;-) men jag bortser från det :D
Jag har läst det här på spridda håll inom forumet: att ta hand om mat kräver energi. Energin måste tas från från kroppen eftersom maten inte är nedbruten ännu. Energinivån går ner och du fryser direkt efter att du ätit, men går upp igen när maten hunnit brytas ner och energin tas om hand.
Vad skulle man kunna göra åt det? (Amiechan spekulerar ;-))
*behöver du mer energi? Om det fanns nog med energi både till att ta hand om maten samt att hålla dig varm borde väl kroppen inte behöva släppa värmen för att du äter?
*behöver du äta mindre mängder mat men oftare? Då behövs inte lika mycket enrgi för att ta hand om maten varje gång och din temperatur hinner inte sjunka lika mycket. Och kroppens energinivå kanske håller sig jämnare?
Jag tror att du har rätt Amiechan, för det slår aldrig fel, efter lunchen fryser jag. Inte efter frukosten och inte efter middagen så kanske jag måste ta lite ost till förmiddagskaffet för att ladda upp….
. det går ofta 6-7 timmar mellan min frukost och lunch.
Sen kan du kanske ha nåt klurigt med sköldkörteln också, men det vet jag ingenting om…
Amiechan, jag har låg ämnesomsättning och äter Levaxin men jag tror inte på att det är orsaken. I så fall hade jag fått besked i somras när proverna togs att det ligger för lågt nu.
Som sagt, inget jag kan nåt om :D