Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3067 ggr
ullebull
0

Hjälp åt en katt.

Kattägare, hjälp mig.

I somras kom en liten katt till min trädgård, rädd, fräste men var hungrig. Mycket tålamod och mat har fått henne att komma nära mig. Hon var gravid och för ca 8 veckor sedan var hon smal.

Igår jamade hon väldigt utanför min terassdörr och var otroligt kelen, skulle bara klappas och kelas och samtidigt ville hon ha ut mig i trädgården. Där satt det 4 underbara små ungar. Stolt visade hon mig dem men jag fick inte komma nära de små sötnosarna.

Jag har gett mamman extra näringsrikt kattfoder, kött, falukorv, youghurt osv.

Nu till mitt behov av hjälp. Det är nu andra dagen som hon är så lös i magen att avföringen rinner ut hela tiden. Hon har snart tvättat bort pälsen längs ena låret/benet. Vad gör jag???

Har tagit fram torsk som jag skall koka till henne nu men mer då??????

Jag är inte van vid katter och vill inte ha någon men lider när jag ser en katt fara illa.

Rita-S
0

Många katter reagerar på laktos, så om du skal ge yoghurt eller mjölk kanske du kunne hitta laktosfri och testa? Jag vet att dom katter som reagerar på laktosen (som tex min ena katt Ronja) får diarre av det blandt annat.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

ullebull
0

Jag har slutat sedan någon dag med mjölkprodukter, ringde veterinärerna nu men… stänger naturligtvis kl 12 på fredagar.

Nu står den lilla stackaren utanför och skriker men kan inte släppa in henne, har precis torkat golv efter hennes förr besök. urrk

dufva
0

Katter behöver inte kokt mat, men den ska helst vara kroppstempererad.

Bästa maten är förstås möss och småfåglar, men vill du inte gå på jakt åt henne så funkar kyckling renkött eller tonfisk säkert också.

Mjölk kan inte vara nåt för en katt - onaturlig kost även om en del kan tolerera lite. Kanske hon inte alls tål youghurten

Gronstedt
0

Vad skönt att det finns folk som tar hand om en kisse (eller fem)! Jag har en katt jag hittade i ett soprum för 10 år sedan, han var fruktansvärt lös i magen när han flyttade in hos mig. I hans fall var det flera orsaker, främst att han helt enkelt inte var van vid den kraftiga maten efter att ha varit på svältstat så länge. Den första tiden fick jag slänga ut fodret bit för bit, för att han inte skulle vräka i sig allt. Han fick också små portioner.

Han hade också massor av mask, det blev bättre efter avmasking. Jag vet dock inte om man kan avmaska en katta med ungar, men det vet de på Apoteket.

Min kisse har fortfarande problem med magen efter sin taskiga ungdom, men han får kattfoder med hydrolyserat protein (jag vet att det är onaturligt, men han kliar pälsen av sig annars av allergiklåda) och ibland tarmbakterietillskott (Trevis), och fungerar ganska bra. Han är 14 år nu och rakar fortfarande upp i äppelträden bara på bus. Och drygar ut maten med råttor, möss och ekorrar.

ullebull
0

Tack för svaren, kom på att jag har kyckling, haha, har man ju alltid som lchf are, skall ge henne det senare

Hon har just ätit en portion torsk och jag hoppas det hjälper.

Mona-Stina
0

Avmaskning går bra, det är samma som med hundar.

Valpar och den ömma modern avmaskas när valparna är tre veckor.

supermoccine
0

Skriv detta på hittekatter i fokus!

Katterna behöver få komma in någonstans. Annonsera efter om den har någon ägare och annonera annars efter en ny. Kan du kanske ta in katterna tillfälligt? Eventuellt som stödhem genom ett katthem?

Kanske blev hon dålig i magen av att få för mycket mat för plötsligt eller kanske var det yoghurten. Katter brukar inte tåla laktos. Om du ska ge kykling tänk på att det inte får vara massa salt på, för katter tål inte salt. Vanlig kattmat är det bästa (eller barf). Kattungemat är extra näringsrikt. På hittekatter i fokus får du mer och bättre råd än jag kan ge :)

Mizzi
0

Ge henne rå köttfärs, du kan även ge kokt fisk det bästa vore om du kunde fånga in henne och ungarna så du kan ta henne till en veterinär.

Hon kan ha ätit någon råtta och fått i sig råttgift eller något, det kan också vara någon annan kraftig tarminfektion.

Annars så ring till närmsta kattem och be om hjälp så dom kanske kan komma och fånga in dom, det blir snart kallare och vinter och små kattungar klarar inte det.

Ps. Gå in på hittekatter I Fokus och be om hjälp också.

// Mizzi

problembarn
0

Jag tänkte precis som Gronstedt och Mona-Stina på mask… vår katt blir himla sjuk av mycket mask vilket de ju får hela tiden om de lever och jagar utomhus!

ullebull
0

Tack alla snälla för tips och råd. Ungarna fick jag nog bara se den enda dagen (igår), hon visade med stolthet upp dem. Jag tror att hon nu tagit de små med till ett annat ställe.

Fånga in henne är nog inte så stort problem men barnen får jag aldrig tag i.

I fjor kom en annan katt hit för mat och jag fick henne tam. Katten bodde ute. Vi reste bort i en vecka och när vi kom hem så var katten jättedålig, (lunginflammation) il till vet. och medicinering och senare kontakt med kattkommando syd som hittade ett bra hem till henne. Jag kollade upp det.

Det som förvånar mig är att katterna kommer till mig, jag vill inte ha katt. Ok, kan ju inte se dem svälta eller fara illa.

kan man ge katter en halv koltablett, sådana som vi tar vid semestersjuka???

supermoccine
0

#10 Kanske finns någon annan i närheten som är van vid att fånga in skyggisar? Kanske du kan kontakta KKS igen om detta?

De kommer till dig för att du "inte [kan] se dem svälta eller fara illa" :) Många katter försöker lite här och där tills de hittar någon som bryr sig. Ibland går de bet och får stenar efter sig istället för mat och husrum >.<

Säger det igen: skriv detta på hittekatter i fokus också! Där är det fullt av folk som engagerar sig i hemlösa katter.

ullebull
0

Tack supermoccine, har skrivit till dem nu och bett om hjälp.

Glennart
0

Jag läste:

Hjälp, jag åt en katt!

Fundersam

miss-piggy
0

jag  oxå

Jag ska bli smal, rik och vacker!

venuseva
0

Smör gillade min katt och köttfärs, tonfisk, räkor.

Vad fint att du hjälper kattmamman, ullebull. Kram.

ullebull
0

Ni är ju för härliga, haha, glennart o grizen, äta katt, nej tack, vill inte testa.

godare med grädde, jajaja, inte katt med grädde hihiSkrattande

hemul
0

Men rinner det bokstavligen hela tiden? Du menar inte bara att det är bråttom när det ska till, alltså? Då låter det väl inte som matrelaterad diarré, mer som ett fall för veterinären.

ullebull
0

Hej, tror att den kokta torsken, 2 mål nu, har hjälpt, rinner inte nu.

Ja visst vill man ta den till vet. men man skall fånga de små krabaterna. *klös, riv o fräs*

Mona-Stina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte du, som den vuxna katten accepterar, hålla den och vända bort från de små under tiden någon annan flyttar ungarna i en korg eller något, till ett lämpligar ställe. Därefter sätter du ner mamman vid ungarna.

Själv räddade jag en liten katt som var drygt två veckor, ögonen hade nyss öppnats. Mamman var överkörd och den hade två ungar, ena ungen hade precis nackats då jag kom och tog hand om den andra.

Jag "nappade" upp den och den är  i dag kungen i vår stuga och bestämmer över allt och alla. Även den gamla katten och hundarna.

Mizzi
0

# 13   ASG …..

Mizzi
0

Jag har själv en övergiven kattfamilj som bor här just nu, en mamma och hennes två döttrar.

Har lyckats skaffa nytt hem åt ena ungen, mamman ska få bo kvar här med oss och min Skogkatt så det är bara en av ungarna kvar att hitta nytt hem till.

Besika
0

faktiskt, jag läste också flera gånger om att någon bad om hjälp efter att ha ätit en katt….!! ;)