jordnötssmör?!
Efter sex veckor föll allting bara på plats av sig självt - jag behöver inte äta massor av extra fett till varje måltid, om det finns tillräckligt med fett i maten. Innan jag började med LCHF trodde jag att jag måste lägga en extra smörklick och hälla en dl grädde över allt jag åt…Nu har jag lärt mig äta tills jag blir mätt - och FÖRSTÅ vad det innebär. Jag hade länge svårt att tro på det många sa - att kroppen sköter det själv.
I förrgår började jag följa ett av Sten Stures råd, nämligen att äta grönsaker SIST i måltiden i stället för först som jag alltid gjort. Det kändes konstigt att äta kött och sås före salladen, men sedan jag började med det har jag blivit av med problem jag haft i många år - trötthet och sötsug ett par timmar efter lunch, och nästan okontrollerbar hunger på kvällen. Jag trodde uppriktigt sagt inte att så små ändringar kunde innebära en så stor skillnad.
Nu till min fråga: jag har lagat ett recept från Airams matblogg, kycklingfiléer i jordnötssås. Vansinnigt gott, och jag följde instruktionerna och hade i rikligt med jordnötssmör…sedan såg jag att socker står listad som ingrediens nummer två, efter jordnötter som uppgår till 90%. Det måste innebära att det finns en del socker = kolhydrater i jordnötssmör.
Övriga ingredienser i rätten är grädde, kokosmjölk, smör, olivolja, salt och sambal oelek.
Jag får det inte riktigt att gå ihop med Airams matfilosofi…finns det jordnötssmör utan socker som lämpar sig för LCHF:are? Hoppas bara att jag inte begått ett stort misstag nu…men jag känner mig mätt och belåten och inte ett dugg sugen som jag brukar när jag ätit något sött.
Det finns helt osötat ekologiskt jordnötssmör och det är det man bör använda i såsen. Vad tråkigt att du råkade ta ett med socker i. Även det utan socker får man förstås äta med försiktighet, men i en sås går det ju bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Skriver dom verkligen inte i boken att det ska vara ett osötat jordnötssmör? Har för mig att någon citerade receptet här och det stod ekologiskt, osötat eller nåt sånt?
Kung Markatta har också ett osötat.
Jag hittade det inte i en bok utan på en LCHF-sida med recept på nätet…där det stod att det kom från Airams matblogg.
Jag kanske var dum som inte kollade först, men jag kunde inte drömma om att jordnötssmör innehåller socker…jag har aldrig tyckt att det smakade sött, utan snarare lite fränt. Som barn fick jag alltid höra att det inte var bra för mig eftersom det innehöll så mycket fett, så jag har aldrig associerat det med socker…men nu vet jag bättre, och kan bara hoppas att min lilla försyndelse inte får varaktiga resultat…

Kung markattas Ekologiska har 8,5% kolhydrater vilket inte är så farligt.. man har ju bara i lite gran som smaksättare.
Airam lagar mat även för de som inte behöver vara så strikta!!
Problemet med jornötsmör är att burken alltid är tom när man behöver det.. lite svårt att låta bli smaka!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

När jag lagade rätten först så hade jag bara sötat krämigt jordnötsmör hemma. Räknade på hela rätten och fick fram följande värden så jag tyckte inte det gjorde så mycket.
Per 100Gram
Energi kcal: 203,80 Energi kJ: 0,00
Proteiner: 15,60 Fiber: 0,00
Kolhydrater: 1,30 Vatten: 0,00
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 15,20 Kolesterol: 0,00
E-mättade: 0,00 Mättade: 0,00
F-mättade: 0,00
Hade velat haft större andel fett i dock. Håller med trådskaparen, det är en oerhört god rätt.
ps. alla nollor är på grund av att jag inte bryr mig om att skriva in annat än kcal, kolisar, protin och fett.
Ok, det låter inte så farligt trots allt…och jag hade i en hel burk extra krämig kokosmjölk + 2,5 dl vispgrädde, så fettandelen borde även göra Sten Sture nöjd
Och det bästa av allt är att där jag för ett år sedan känt att jag bara "måste" ha ris till, räckte det med en halv skivad avokado…ris kändes inte ens tänkbart!
Det framgick tydligt i receptet att det fanns sockerfritt jordnötssmör på Konsum. Tom här i Sveg fanns det. Jag lagade kycklingen och tyckte inte alls om den. Jag fick jätteont i magen så jag och gubben satt på varsin toa…..
Finns även Seved sockerfri jordnötssmör på City Gross. Crunchy och för gott. Bra dock de gånger ett sug kommer över en. Hellre ett par sådana skedar än att det blir annat gott som är fullt av kolhydrater
Jordnötssmör är jätteenkelt att göra själv, släng jordnötter i en matberedare och mixa, klart! Tar en liten stund innan oljorna örjar frigöra sig men superenkelt och jättegott!
Det är väl tvivelaktigt om man bör äta jordnöttter öht och varför någon vill betala extra för att äta en torr och smaklös bluffprodukt som "kycklingfilé" överstiger mitt förstånd… Men visst, jordnötsmör är gott och som andra redan antydd så är det nog avarterna som är sockrade.
#11 Whut? Vad menar du med att kycklingfilé är en bluffprodukt? Jag har aldrig haft någon som varit torr. Blir den torr har den ju tillagats för länge.
Heter det De eller Dem?
Det kanske är för att den var "mörad"? De är ju nästan alltid det.
Jag menar att det är bluff för att kyckling inte har några filéer. Det är skinn- och bennfritt kycklingbröst. Den magraste och smaklösaste biten på en kyckling, utan skinn i stort sett fettbefriad. Tycker det är trist när de "hittar på". Varför inte kalla det skinnfritt kycklingbröst?
#13 Ah, du menar så. Det är nog en smaksak förmodar jag. Köper aldrig den frysta själv, och det är ju den som är sk. mörad. Kanske är för att den har varit fryst den blir torr?
Fisk har inte heller någon filé. Det kallas bara så när den är benfri. Förmodar de tänker samma sak med kycklingbröst utan ben.
Heter det De eller Dem?
Jag tänkte nog mer torr = fettfri. Men jag tycker att det är lätt att det blir torrt på det sätt du menar också. Men är ju orolig att det inte ska bli genomstekt.
#15 Det kan nog vara en vanesak, eller så gillar jag den torr. Men ingen har någonsin klagat på att den är det. 😉
Baconlindad kan en inte misslyckas. 😍
Heter det De eller Dem?