Vin
Hej! Jag undrar om man kan dricka rödvin eller om det förstör ketosen?

Ojdå, det är nog väldigt individuellt….ketosen försvinner ju efter att kroppen ställt om sig, jag var bara i mätbar ketos i ca 2 veckor….
Hur länge har du gått på LCHF? Själv rörde jag inte alkohol de första 6 veckorna….
Vissa klarar av alkohol fint, andra inte (d.v.s. viktmässigt) själv har jag inga problem alls att dricka öl, vin däremot får mig att dra på mig vatten (rödtjutssvullnad) hihi
Jag började i började i slutet på maj detta år. Har väl slarvat nån vecka under semestern.

Det är ungefär lika länge som jag då…började i mars….
Men jag tror som sagt att det är väldigt individuellt. Jag testade mig helt enkelt fram till vad som funkade för mig. Jag kan alltså dricka öl, ofärgad sprit i måttliga mängder utan att det påverkar vikten (står visserligen still när jag inmundigat ett par dar efteråt) 

Visst är det individuellt. Den första tiden var jag nog i det närmaste absolutist! Jag har helt lämnat ölet, för jag blir svullen i kroppen + att ölet ju är flytande bröd! Garanterad viktuppgång! Men rödvin dricker jag gärna, men mindre än förr. Blir lätt på sniskan!
Ibland dricker jag torr cider om det saknas alternativ (vatten är väl bästa alternativet!!)
Ibland tar jag en liten whisky med vatten, ingen annan starksprit, allra minst om den skall blandas med läsk.

Jag drack 2 glas vin igår, är kvar i ketos idag. Har sannolikt inte minskat i vikt.
Tack så mycket. Det verkar vara induviduellt.