Nya nötter =)
Hittade en tillökning bland naturgodiset som var väldigt välkommet för min del. Ett avbrott från paranötterna 
De heter Spanska Mandlar
Näringsvärde per 100gr:
energi 646kcal/2699 kJ
Kolhydrater 2,7g
fett 60,5g
protein 22,6g
fiber 7g

oj…vilka bra värden…..ska titta efter dem
Det såg spännande ut!
Numer pensionär i Nynäshamn
När jag såg rubriken så trodde jag att de hade nyanställt på Livsmedelsverket…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#3 fniss!!

#1 det är exotic snacks som har dom *tummen upp*
#2 goda är dom åxå, rostade & lättsaltatde
#3 HAHAHA……ja det kunde man ju nästan tro!!
Skall leta efter dem.
spanska mandlar, franska flickor och italienska pojkar.. då håller man sig i trim hehe
#7 LOL
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Finns det någon sida med lite mer förklaring?

Nu har jag provat dessa. Helt OK och betydligt bättre än jordnötterna.
Åt 25g idag, väldigt gott mellanmål.
Ska testa att göra godsaker på dom.

Sir_Klabbe varför använder du inte vanliga mandlar. De ovanstående har ju E-tillsatser och solrosolja (Omega-6). Rosta vanliga mandlar med lite smör och salt så får du samma sak till mycket lägre pris. Och på köpet slipper man E-tillsatserna.
vad jag förstår är spanska mandlar en annan sort än vanliga?

De flesta mandlarna kommer från spanien, har så sent som i våras sett mandelträdsblommningen på Mallorca och förra vintern plockade jag mandlar själv på Gran Canaria. Och för 3 år sedan blommande mandelträden när jag var i Malaga i januari. Så våra vanliga mandlar är även de från Spanien.
MiaP: Spanska mandlar har ju 2.7g kolhydrat/hekto …
Hittar inte spanska mandlar via länken i #10? Och jag känner mig trots allt tveksam till om det verkligen är så stor skillnad i kolhydratinnehållet mellan spanska mandlar och vanliga, tex sötmandlar? Jag hoppas visserligen det, och hoppas samtidigt att det inte är en "glädjekalkyl" från företaget som säljer dem…
Vet det företaget att vi har "magiska" kolhydratgränser?

# 17 här är den exakta länken http://www.nilssonsgott.se/se/produkter/exotic_snacks/
Jag hoppas att värdena stämmer & att dom inte är "retucherade" hade varit jätteirriterande…:( Jag har iaf bestämt mig för att lita på infon….
Jag köper Coop's Mandel och de kommer från Kalifornien.
- Protein 25g
- Kolhydrat 4,5g
- Fett 52g
Dessutom är de goda :-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

jag äter alldeles för mycke cachewnötter och jordnötter!! Har svårt att sluta när jag har fått ner näven i påsen, så nu blir det mandlar och valnötter i fortsättningen!! Vill inte äta sånt som gör mej till en hetsätare….

Jag tror att det kan vara som med andra saker som är jämförda mellan SLV och Fineli, de har olika mängd kolhydrater i samma sorts varor så varför inte här också. Det kan knappast skilja så mycket på kolisarna, mandel är mandel. Och vem som räknar rätt kan vi knappast veta.
På min mandelpåse i skåpet står det 13g kolhydrat/100g! 
Det står sötmandel. Är det skillnad på sötmandel och mandel??
Hädanefter ska jag göra som Maxiq - handla på Coop
"Är det skillnad på sötmandel och mandel??"
Det undrar jag också?
Det står Sötmandel som underrubrik på min påse och även som enda ingrediens på baksidan så jag vet inte om det är någon skillnad.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
det finns ju bittermandel med, den är som namnet bittrare i smaken:)
Helena

Ah Googlade lite: det är var den enda "bra" förklaringen på attd et finns olika mandelsorter.
* Mandel
kärnorna i de persikoliknande frukterna från mandelträdet som hör hemma i Asien men som numera odlas i hela
Medelhavsområdet och i Kalifornien. De ca 2 cm. långa mandlarna knäcks numera maskinellt ur sina mer eller mindre
hårda skal. De är ljusgula utanpå och vita inuti och mycket oljerika. Man skiljer på tre mandelsorter: Sötmandel, som
mest används i matlagning och bakning. De bästa sötmandlarna får vi ifrån Italien, Spanien, Portugal, Grekland och
Turkiet. Sötmandel säljs både hel och som mandelspån eller hackad. Krakmandel, som är frukten av en variant av
sötmandelträdet. Krakmandeln har ett skörare skal och större, mer välsmakande stenfrukt än sötmandeln. Ofta säljs den
med den hårda ytterskalet kvarsittande. Krakmandeln odlas framför allt i Sydfrankrike och Spanien. Bittermandel, som
däremot används mera sparsamt pga. sin utpräglade arom och genom att den innehåller blåsyra och därför är giftig i
större mängd. Ur både sötmandeln och bittermandeln pressas den feta mandeloljan.
Jag provade dessa.. och fyyy vilken trigger det var!!
Kommer undvika dem i fortsättingen. Är inte förvånad dock eftersom alla nötter och mandlar jag hittills provat har haft den effekten. Hoppades dock på att dessa skulle bete sig annorlunda.. Men icke!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag provade också. "Lagom goda"; funkar som TVsnacks men skapade inget "måste-äta-upp-alla-och-allting-som-finns-i-världen!"
Nu har jag som måste testa allt - testat dessa.
Visserligen få kolhydrater ja - men goda nej.
Jag köpte ca 100gr som test och fick inte ens i mig alla. De var beska/bittra och jag kände inte alls att de tillförde något.