Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2982 ggr
Mizzi
0

Falukorv

Har läst att några äter falukorv, kan man äta det ??

Vilken sort äter ni iså fall och var köper ni den ??

Jacqueline
0

Oh, jag undrar också! Mamma har lagat falukorv i ugnen idag, jag tror att hon köper den där vanliga som ligger i röd förpackning.

Nån som vet nåt om den är ok?

Lillianna
0

Ni kan ju alltid prova. För mig funkar det inte ens om det är 4kol/100g men det är säkert olika även där. Jag tror inte att jag fixar krossade tomater heller så kanske är det en kombination där. fast äta falukorv utan krossade tomater skulle nog inte ens vara intressant smakmässigt.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

För de flesta brukar falukorv och andra vara ok. Det är vi som verkligen kör finliret som måste kolla korvarna.

Återigen - det beror på vad man har för mål och syfte med att äta kolhydratreducerat.

Ni måste bestämma vilken nivå ni ligger på och sen läsa förpackningarna. Så får vi alla göra.

Numer pensionär i Nynäshamn

Jacqueline
0

2# Förlåt, men hur kom krossade tomater in i bilden?

Ok, falukorv anses alltså ganska ok.. Jag borde kanske inte ändå, men tanke på hur mycket jag har hunnit få i mig under dagen!!Räcka ut tungan

Mizzi
0

Inget för mig då,äter bara kött,fisk,smör,ost och lite grädde o cremefräch ibland.

Men jag får not ta bort dom två sista för det händer ingenting =( har hållit på med detta i snart 6 veckor vill ju att det ska börja hända något nu.

Kände på kläderna att jag tappade i början men det var väl det beryktade vattnet.

Lillianna
0

Jacqueline, men då måste jag fråga HUR du tänkte när ordet falukorv kom upp?? Jag tänkte direkt korvstorganoff eller liknande korvröra och då ingår krossade tomater. Men du kanske suktade efter stekta falukorvsskivor?

Jag menade oxå att de ggr jag ätit falukorv så har det varit i typ korvstoganoff inkl krossade tomater och efteråt har jag inte mått bra alls + varit enormt hungrig inom kort. Sen om det berodde på falukorven eller tomaterna lät jag vara osagt.. 

/Lillianna

~ Lillianna ~

hemul
0

Jag blir inte heller mätt på falukorv, men jag tror det beror på det låga proteininnehållet. Man får ju äta minst dubbelt så mycket falukorv som kött för att få i sig samma mängd protein och det gör man väl kanske inte.

Däremot tycker jag det kan vara gott med bara någon skiva som tillbehör till äggröra eller liknande.

Mervi
0

Jag är så glad att jag inte är någon korv-älskare, då behöver jag inte klura ut kolhydraterna. Mannen gillar Lidl:s korv så det köper vi ibland.

Anterrabae
0

Har kommit fram till att jag generellt inte klarar svensk korv.. Dessa triggar överätande nåt enormt.. Och eg tycker jag inte att det är speciellt gott ens, men jag kan som inte sluta äta iaf.. *morra*

Fö gör jag korvstroganoff på tysk korv och utan tomat… blir helt ok det med.. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ingrids
0

jag är inte så förtjust i korv eller charkpålägg överhuvudtaget tycker att de innehåller för mycket tillsatser, E-ämnen o.d.tittar nästan mer på det än kolhydratinnehållet…däremot är jag svag för ost och tyvärr finns det ju en del tillsatser där också men vad göra?

Jacqueline
0

6# Lillianna, det var inte menat att hoppa på dig! Jag visste inte ens att man hade falukorv i korvstroganoff… Min mamma (bossen i huset) gjorde falukorv i skivor på en plåt i ugnen. Jag hade liksom inget att säga till om, men jag antar iaf att är bättre än nån "falukorvs-gryta". Jag slapp ju undan tomatsåsen!
Fast till det så hade vi blomkål gjord i ugnen med ost sås (med maizena i Fundersam)… Kanske inte precis mitt val av tillbehör..

Ang. tomatsåsen så tror jag nog att den är boven i dramat. Allt i min skola är dränkt i pomatpure, och det brukar jag tydligt känna av, även om jag endast får i mig små 
mängder…

Dossan
0

Jag testade Scan Deli falukorv. Har mest protein av de jag kollade 14g protein och lite kh tror det var 2g och fettet kommer jag inte ihåg men minns att jag tyckte det var ok när jag köpte den. Den var väldigt god med ett stekt ägg till

MariaO
0

Här hemma äter vi falukorv en gång i veckan, småbarnen älskar det. Köper då scans deli-falukorv. Jag försöker hålla mig enligt Annika Dahlqvists princip max 5g kolhydrater/100g. Annika Dahlqvist hade ju även med falukorv i de recept som publicerades i Hemmets Veckotidning i vintras/våras (?). Som jag har förstått både dr Dahlqvist och dr Atkins för den delen, så ska man ju försiktigt fasa in långsamma kolhydrater när man nått en balans i kroppen. Jag tror man har de stora hälsovinsterna när man slutar med pasta, potatis och vitt mjöl. Vi äter exempelvis morot och palsternacka i måttliga mängder, även det enligt Annika Dahlqvists recept.

odezza
0

Jag är tyvärr korvälskare, men den ska smaka rätt… eligt mina smaklökar. Min favoritkorv som jag hittade för några år sedan, uppfyller inte LCHF-kraven, tyvärr, alldeles för mycket potatismjöl i den. Men jag har tänkt som så att om jag håller mig till LCHF, så klarar jag nog en och annan sådan korv, då jag inte är överviktig, och tack och lov inte har fått diabetes…

Nu har jag varit myckat noga med att äta LCHF en tid, för att så att säga skärpa till mig efter sommarens lite lättsinnigare inställning till maten… och då marker jag till min förvåning att korven inte alls är bra för mig. Håller jag mig till rena råvaror några dagar blir jag bra i luftrören, och så äter jag en korv, och får genast svårare att andas, och behöver mer astmamedicin…!

Så jag är tydligen känsligare än jag trodde… synd på den goda korven!

Jag har testat Lidls korvar, och dom är ok, men inte lika goda som min favorit… men ska testa dom på ica också…vad  dom nu hette…

"still lost in space and time"

parsley
0

Falukorv har dåligt rykte i dagens samhälle eftersom den är f-e-t. Det finns falukorv och falukorv och även lätt-falu så bäst är att läsa på innehållsförteckningen och se om den verkar OK att äta. Vad var och en kan och vill äta är ju individuellt.

Shawy
0

#14 Exakt samma sak hände mej. Upptäckte att jag längre inte klarar av korv, blir illamående efteråt. Klarade heller inte av chorizo eller annan köttigare korv. Till nyligen när jag försiktigt provade Lidls tyska korv 88 % kötthalt och gluten och laktosfri…den tålde jag! Jag blev glad av att hitta en korv som jag klarar av :)

Så jag kan få äta lite korvstroganoff ibland som jag gör med tomatpure och grädde o lite lök.

susanne.s
0

Jag har också upptäckt att lidls korvar är bäst.