Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5926 ggr
magma
0

Lättblödande av Omega 3?

Jag läste nyss på ett annat forum att man kan bli mer lättblödande om man tar tillskott av Omega3, och att man ska sluta ta det ett par veckor innan operation. Någon här som hört detta? Låter knepigt.

Dossan
0

Jag läste i boken "allt om omega-3 vitaminet från havet" att blödningstiden kan förlängas marginellt, men inte så mycket att det var värt att avstå från. Man kan ju ta något med mycket vitamin K i som har motsatta effekten innan en operation i såfall. En intressant bok i övrigt.

sussie
0

Äter man inte över rekomenderad dos omega 3 så är det ingen fara. Om man är orolig så är det bäst att ta upp det med läkare före operation.

chapp
0

Intressant. Vilket annat forum vad det du tittade på om omega 3?

Är det någon som har hjärtflimmer (och tar Waran) som äter omega 3 här?

Bengt-Olov
0

Lättflytande blod, likt det som inuiterna har, är väl i normallet kanske att föredra, jämfört med trögflytande, som i värsta fall fodrar blodförtunnande medel. Det är nog meningen att vi ska ha rätt lättflytande blod… Fast vet man med sig att man ska opereras, kanske det kan vara bra att trappa ner på sitt omega 3…

Monsun
1

Jag har hört samma sak. Vet även att om man tar Waran eller något annat blodförtunnande så får man inte ta Omega 3 komplement.

magma
0

Chapp: ett diskussionsforum för småbarnsföräldrar:) (www.kanalen.org) Det var en mamma som fått hem en lapp inför en operation om att sluta ta bl.a Omega3 innan operationen.

venuseva
0

Blodgrupp O som jag har, är det blod som är tunnast och de som kan få blödarsjuka. Fick i fredags vad jag först trodde en blodpropp, men var en blödning under huden.  Vet inte om mitt intag av Omega3 har bidragit till detta, har ätit dem kanske 2 veckor. De har stått i kylskåpet länge och jag glömmer dem. Kanske det är så att jag skall glömma dem. har också svårt att svälja kapslarna. Hm, måste verkligen fråga mitt inre om jag skall ha detta?

problembarn
0

Men Gud så bra! Jag har haft riktigt tjockt och trögflytande blod, så tjockt så att det varit en delorsak till högt Blodtryck. Pappa har samma och läkarna har rekommenderat blodförtunnande till honom… jag tror att det har en del i att man har candida… när kroppen blir så enormt försurad som den blir när man har långvarig candida så invaderas även blodet och blir sannolikt tjockare. Min phytonom gjorde levande blodanalys på sig själv när hon hade candida och det såg ut som om hennes blod var fyllt av spindelväv… inte så konstigt om det ställer till i kroppen!

Nu knaprar jag 7g fiskolja/dag för nu jä**ar ;-)

magma
0

Skrattande

dufva
0

Jo, Magma

Blodet blir mer lättflytande..

Det är definitivt så att om man går på ett blodförtunnande medel typ waran så ska man inte ta tillskott av omega-3 utan att rådgöra med sin läkare.

Risken finns annars att en blödning kan utvecklas till nåt mycket tråkigt..

Waran är ett ganska omstritt preparat även inom läkarkåren. Det är en balangång mellan risk för blodpropp och risk för blödning.

Vi är ju många här som rätt ivrigt propagerar för omega-3 eftersom det har visat sig ha massor av positiva effekter på de flesta av oss, inte minst för att  många av oss har ett akut underskott av fettsyran i kroppen..

Innuiter som äter sin naturliga kost och därför når koncentrationer av fettsyran som vi aldrig kommer i närheten av drabbas faktiskt oftare än vi av dödsfall genom blödning..

Detta är som sagt inget som de flesta av oss behöver fundera över.

Det är också fullt möjligt för en person som äter waran att växla över och åtminstone delvis äta fiskolja istället, men man måste kontrolleras noga när omställningen görs..

chapp
0

Fick just tag på en artikel av Tom Saldeen (på Näringsmedicinsk tidskrifts hemsida) som handlar om fiskolja. Där säger man att man kan kombinera Waran och fiskolja, att det inte är bevisat att det kan ge ökade blödningar vid trauma.

Min mamma äter Waran och tar inte fiskolja pga om hon skulle råka ut för en bilolycka så skulle hon riskera blöda ihjäl. Jag tror ändå att risken för död i hjärt/kärlsjukdom är större i hennes ålder, än trafikolycka.

Omega-3 har så många andra fördelar så det kanske är värt risken att blöda ihjäl om man råkar hamna i en bilkrasch. Pest eller kolera??

dufva
0

chapp

Det är väl i första hand strokerisken jag tänker på..

Kärlsjukdom leder ju i många fall också till att blödningar kan uppstå i hjärnan..

Det är därför waranpatienter kollas rätt ofta..

I idealfallet har man en läkare som kan kolla upp en när man går över till fiskolja så inte värdena kantrar..

magma
0

Tack för det informativa svaret dufva!

Margareta
0

Tack!

Numer pensionär i Nynäshamn

WiktZac
0

Jag tror det var SSS som berättade om vikingar som gapskattade åt inuiter som förblödde så fort de råkade ut för en "rispa"… Hur "rispan" ifråga såg ut, med tanke på deras leverne, vågar jag dock inte ens tänka på… ;o)

//Zac

chapp
0

Kanske ett utslag av vikingarnas machokultur, jag menar detta att inuiterna skulle blöda mera. Vikingarna är ju inte kända för sina objektiva observationer och opartiskhet…

venuseva
0

Mamma sa alltid att hon hade tjockt blod. När stroken kom blev det en dunderstroke. Halvt förlamad men vid liv i 5 år. Omega3 var inte på tapeten 2001, tror jag.

Margareta
0

Min pappa dog 1995 och han åt omega-3 de sista åren så visst har det varit på tapeten…

hemul
0

Det var ett TV-program (i repris) om omega-3 och forskningen kring det häromveckan. En (engelsk?) förgångare, som jag glömt vad han hette, studerade också inuiterna sätt att äta. Han provade på sig själv, åt bara sälkött och vad det var. Man fick se en film från 40- eller 50-talet där han satt och mumsade och skar sig själv lätt i armen för att kolla blödningstiden. I början blödde det ju bara helt kort.  Efter att ha ätit dieten ett tag blödde det 20-30 minuter eller liknande.

Bengt-Olov
0

# 17. Det har nog varit på tapeten länge. Förr var det väl fiskleverolja man pratade om. Innan myndigheterna började ge oss "goda" råd, gissar jag att det var nära på lika allmänt känt hur välgörande det var med fisk och andra marina födoämnen. Tydligen var det föresten, "på den tiden", ja så sent som i början på 50-talet vad jag hört berättas, även allmänt känt att man blev tjock av potatis. Eller vad säger ni som varit med ett tag? Ja, men det var väl sen som marknadskrafterna genom div. auktoriteter fick oss att börja äta så att det blev lite tillväxt, även på livsmedels och medicinområdet…

Margareta
0

Bengt-Olov: På 70-talet när jag var med i VV fick man inte äta potatis alls. Det var totalförbjudet. Sen infördes det med en begränsning av 100g per dag.

Bengt-Olov
0

Så till viss mån har det varit känt hela tiden!? Ja, apropå det här med potatis, tänker jag specifikt på nu, alltså. (Har själv ingen erfarenhet av VV.) Kanske t.o.m. de ledande dietisterna inom VV alltid vetat att det inte handlar om kalorier, utan hormonutsöndringar? Ingen tvekan om att vi medvetet varit utsatta för ett lurendrejeri på den kanten, alltså!? Eller drar jag för långtgående slutsatser här?

felixifokus
0

runt år 2000 fick en VV äta obegränsat med potatis mot 2 points

logiken var den att det fyller väl och innehåller få kalorier per volym. jag åt massa potatis, efter den teorin, och det funkade väldigt väl viktminskningsmässigt.  

min pågående lc-dietexprement är dock mycket mer intressant pga hälsoeffekterna o viktminskning sekundärt Glad

Margareta
0

Jag har länge tänkt skriva en artikel om hur VV var på 70-talet, men jag har inte tagit mig tid till det… det är oerhört stor skillnad mot idag.

felixifokus
0

En sammanfattning av VV kokbok från 1972 finns här (på amerikanska)Glad

chapp
0

Det måste ju ändå vara skillnad på att leva på en ren inuit-kost (käka säl) och ta några gram omega-3 varje dag? Waran gör blodet mer lättflytande, omega-3 gör också det men har fler positiva aspekter förutom blodförtunning. Jag tror vi generellt överskattar skolmedicinen, tror att den är så väldigt precis och förutsägbar och bra, "vetenskaplig"= bäst. Vi har en överdriven vördnad för skolmedicinen och läkarna (min mamma råkar vara just läkare själv). Men hon har kastat både diabetesmedicin och statiner på senare tid. Jag tycker Waranet tål att skärskådas lite.

venuseva
0

När teorierna om olika blodgrupper och dess diet kom 1998 anammade jag det för det kändes sant för mig. Fick facit i min hand för mig. Har blodgrupp O som är den blodgrupp som har lättast för blödarsjuka och tunt blod. Läser man informationen i boken "Ät rätt för din blodgrupp" och efterföljaren där man även särskiljer olika saliv, blir det än mer sant.

Har äntligen även ökat fett-mängden man föreslår för mig i form av 20gr smör till varje måltid. Äter för mycket nötter dock.

Den dag jag helt slutar bry mig har jag nått mitt mål. När jag är i kontakt med mig och följer min intuition blir det helt bra, tror jag.

dufva
0

Chapp

Jag håller med dig om waranet. Jag är skeptisk till preparatet som idag skrivs ut som nåt slags universalmedel vid hjärtåkommor och rytmrubbningar

Det verksamma medlet kallas warfarin och är ett mycket effektivt medel mot råttor som används flitigt av anticimex.

Antagligen förhindrar det en del infarkter men skapar nog en del strokes istället.

Jag tycker var och en som går på medicinen bör utröna om det är möjligt att byta ut hela eller delar av den mot fiskolja, men som sagt är det ett måste att det görs lugnt och helt under läkares uppsikt och medgivande..

Gronstedt
0

#8: Väldigt intressant - att blodet kan bli "segare"! När svampen går ut börjar jag blöda både här och där och nyser blodlevrar. Jag har alltid trott att det är slemhinnorna som påverkas, men när jag nu tänker efter, fick jag massor av blåmärken när jag körde en fakirperiod för några veckor sedan.

venuseva
0

Har minskat ner mitt omega3 till 2 kapslar istf 4 efter mitt blåmärke.