Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3199 ggr
ullebull
0

För stor frukost???

Jaha, nu har jag ätit frukost (09.30)och förde för skoj skull in den i calcounter.

2 st ägg, 25g vispgrädde, 60g bacon(som jag stekte), 50g brieost= omelett

70 färsk falukorv (som jag stekte)

stekte i ca 10 g smör.

Ojoj, det blev ju 914 kalorier, jaja, jag vet det är inte det vi skall räkna på men i alla fall så är det ju nästan en hel dagsranson.

47 protein, 80 fett, 5 kohydrat= 20% 78% 2%

äter jag för mycket till frukosten??

felixifokus
0

teorin är väl att man ska äta när man är hungrig och sluta när man är mätt.

zeretki
0

Låter inte mycket alls i mina öron! :D

LatMask
0

Hur mår du? Blev du så mätt att du nästan mådde illa, eller blev du behagligt mätt och kände dig pigg och aktiv? Det är så du får resonera framöver Glad kul va?

Margareta
0

Sen är det också en fråga om när man blir hungrig nästa gång. Om man står sig till 15.00 på frukosten kan det ju vara för mycket - men om man är "lagom hungrig" till lunch är det ok.

Det är svårt att veta vad som är "lagom" … man får prova sig fram. Det som fungerar = rätt!

Numer pensionär i Nynäshamn

Jacqueline
0

Din frukost låter ju helt underbar! Själv får jag inte i mig mer än 2 ägg och en klick smör på morgonen..

Men bara en tanke: borde det inte vara bättre för kroppen att sprida ut målen lite mer under dagen? Att äta en lagom frukost, en lagom lunch, kanske ett mellanmål och sedan middag.. Då kan kroppen upprätthålla en jämn matsmältning/förbränning under hela dagen, istället för att behöva ta hand om en hel massa mat på morgonen för att sedan "fasta" under resten av dagen (jag vet inte om du äter lunch).

Detta är alltså inget påhopp, utan bara en undran…

ullebull
0

Hej igen, jättetack för att ni svarar så snabbt.

Dagen blev helt upp och nervänd därför har jag inte kunnat kommentera vidare.

Sonen, svärdottern och ett barnbarn dök upp och de ville inte ha någon mat men gärna en fika med kaka. Jag drack bara kaffe.

Strax innan de skulle gå dök ett par goda vänner (körde 40 mil t o r) upp och det blev fika igen. De ville inte ha någon mat, bara kaffe o kaka. Hm… skulle jag aldrig få någon mat, kl var ju redan 15.

Tror ni mig om jag säger att strax innan de skulle dra ivag på sin långa färd hem igen så dök det upp fler. Hahaha, jo då kom dottern, svärsonen och 3 barnbarn. Det blev fika igen.

Kl 18.30 ville de ha pizza och det var inga problem, nu…. skulle jag äntligen få min lammstek med vitlökssmör. Nu var jag hungrig.

Såhär brukar defenitivt inte mina/våra dagar se ut men varför tar man alltid hänsyn till alla andra men inte sig själv.

Nu har jag lagt mitt 4 åriga barnbarn (livets efterätt) som ville sova över hos mormor o morfar.

Jag köper hela dagen men oj… maten blev helt fel.

Nu är jag mätt igen och slutsumman av dagen blev i % prot. 30, fett 68, kolhydrat 1.

kommentar??? hjälp

tamari
0

Endel dagar kan det vara så där. Inte så mycket att göra åt det! Hoppas att det blir bättre en annan dag. Jag äter också rejäl frukost, som din fast utan falukorv! och äter bara en liten "lunch" vid 1-2 tiden, kaffe med grädde i och till det tar jag skinka och fet ost. Middagen blir vanligen först mot 5-tiden, ibland tidigare beroende på ev kvällsprogram. Klarar mej bra och är inte hungrig!

Lammstek med vitlökssmör låter gott.

ullebull
0

Ja du kan tro det var gott, Tamari och jag blev rejält mätt, ojoj, men…. så var jag ju också hungrig haha.

Det är naturligtvis jättekul med besök, men.. mitt matchema kom ur kurs. Tror jag ställdes in på svält någon timma, skall ju äta jämnt fördelat över dagen,

Jaja, ny dag i morgon och nya tag.

kermit
0

Är det inte allt för många som  fast i kalori och frukost-lunch-mellanmål-middags tänkadet? 

Lägg lite mer energi på att lyssna på din kropp, ät vad du vill till frukost ( och alla andra mål för den skull) och är det så att du klarar dig på den maten = energin, fram till klockan 15, Grattis!

Inte fanns det väl mellanmål förr i tiden? Det är ett modernt fenomen, tvunget att framstå ur kolhydrat cirkusen för att vi skulle orka oss genom dagen.

Ät inte efter klockan på väggen, ät efter din inre klocka.

Mizzi
0

Får man äta falukorv`??

ullebull
0

jo, man kan visst vara fast i gammalt tänkande ang maten, kalori, tider, mellanmål osv. Det är bättre att lyssna till kroppen, men… det tar lite tid att vänja sig av med allt gammalt ingrott beteende.

För egen del så var/ är jag mätt länge på min frukost men har ju upptäckt att äter jag mycket protein på kvällen så är mitt blodsocker förhöjt på morgonen. Tex i morse, 6.3 det vill jag inte ligga på.

ja Mizzi, jag äter i alla fall falukorv, en av varorna som Annika D. har i sitt 14 dagars recept och det är gott.

Vet ju inte om det är bra för alla men helt ok för mig.

zeretki
0

#10 Du får äta vad du vill men du måste kolla så att DU klarar det. Ta och prova nån korv med väldigt lite kolhydrater i och mycket köttmängd i. FInns alltid nån falukorv som är bättre kvalitet. Testa! :)

Anterrabae
0

man får ju som alltid se falukorven utifrån sin egen kh-mängd som man bestämt, och titta efter en vettig falukorv innehållsmässigt. Finns visst falukorv under 5% kh

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

venuseva
0

Om man går på sin intuition i sitt ätande, så visste ditt inre, ullebull, hur din dag skulle bli, därav din frukost. Inget konstigt med det.

Har förstått att man har ätardagar också, när man äter mer än andra dagar. Kroppen lagrar inför kommande arbetspass. Din frukost ser ut som din gjorde inför en arbetsdag på åkern när man kanske inte åt förrän till kvällen igen.

Måste man däremot sätta sig eller lägga sig för att vila efter maten har man kanske fått i sig för mycket eller  för mycket kolhydrater.  Blir själv mätt på ett kokt ägg med 20gr smör och några mandlar. :)