plommon - OT
har ett plommonträd på tomten. När vi kom till tomten var det bara en liten speta, bonden sa att det var ett plommon. Inga frukter förrän förra året (vi har haft tomten i 15 år). I år har det fullkomligt exploderat av plommon. Har plockat ca 7-8 kg har givit bort det mesta, bara behållit 2 kg själva, och ska ge bort av det med. Och fortfarande dignar trädet av frukt. Hur ska vi kunna ta reda på allt? Bara man tar ett plommon från trädet, så rasar 8 st av. Jag har kokat kräm och jag har givit min kompis plommon. Trädet fullkomligt dignar och toppen böjer sig. Svärmor ska oxå få en del.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Finns det ingen förening för hemlösa eller något liknande som du kan ge frukt till? :) Eller till något dagis?
Vilken bra ide, zeretki!
Åh, vad gott. Vill ha. Ring närmaste skola och be dem hämta. Härligt hur naturen växelverkar.
Lägg in dem i sprit… Eller hur det nu var, undrar om jag inte la in skalade (man kokar dem snabbt så skalet går lätt att dra bort) plommon i Madeiravin+socker en gång för länge sedan? Så himla gott till vaniljglass, men knappast så värst LowCarb är jag rädd. Plommonpajer och sedan frysa in? Plommonmarmelad är väldigt gott, men också det faller numera bort tyvärr:/
jag har också plommonträd men i år är det mindre än ifjol. Plockar och ger bort. Tar något enstaka själv emellanåt

Synd att du bor så långt ifårn…Jag skulle gärna köpa plommon…det bästa jag vet…helst Victoria!!!
Äger ett enda plommonträd som vi planterade 1996, det har de sista tre åren börjat ge frukt- stora, gulgröna plommon. Så goda! "Reine Claude dé Olins" heter sorten. Tur det inte blev så många i år…
6, det är inte viktoria, dom är väl gula? de här är lite röda
Viktoria är lite röda, halva ungefär brukar vara "rödflammig/prickig" eller hur jag ska uttrycka mig.
Ja men då kan det vara viktoria för dom ser ung så,dom är inte så stora.
Vi har planterat ett Victoria i år, men det bär inte frukt ännu.
De blir röda men inte helt mörka

Numer pensionär i Nynäshamn

Åh…gud så goda dom ser ut!!

Dom är goda dom hade vi när jag bodde i hus =)
det är victoria vi har och det är ett mycket gammalt träd. vi visste inte ens om att det fanns ett sådant i den gamla trädgården när vi köpte stället utan det blev en glad överraskning ungefär två år senare

I dag har jag varit och köpt 2½ kg Victoria …gud vad jag kommer att få ont i magen!!..Men det är det värt!

Har också ett härligt plommonträd som jag inte äter av. Min diabetessköterska sa till mig att inte äta plommon, max ett någon gång, de innehåller för mycket socker!! Ibland kan dom!
//Karin
#16: Oj, imponerad… Det tar sig!
Hörde på tv4 igår morse lördag när man pratade om växter att man kan plantera en blomma runt plommonträdet om det inte blommar. Just nu minns jag inte blomman, men den är lila och blommar nu på hösten, en naken, jungfrublomma. Ahhhhh, tänk att minnet ibland sviker så………
Jag har en Sköldpaddsört vid mitt plommonträd…
Årets perenn 2004 var den…
Numer pensionär i Nynäshamn