Lite kommaigång frågor!
Hej!
Mina frågor har säkerts ställts ett antal gånger innan men med risk föratt vara tjatig så frågar jag igen. Jag har sökt men inte hittat riktigt de svar jag letar efter.
1. Jag funderar lite över fettnivåerna, varför ska man välja de fetaste alternativen tex. majonäs eller Creme Fraiche?
2. Varför måste man tillsätta extra mycket fett om nötkött används? Jag använder oftast så mycket fett som behövs för att inte köttet ska fastna i pannan när det steks!
3. En fråga till, jag har lite problem med att fläska på med för häftiga frukostar,
magen tvärvägrar och vill inte ha bacon förrän tidigast 11.00 :-(.
Kan man satsa på något vettigt bröd istället?
Det finns ju recept på en del bröd har jag sett som innehåller ägg och nötter, skulle det räcka med några skivor eller ska man komplettera med ngt?
//Hellas

1. vi äter mycket fett för att det mättar bättre.
2. man måste inte tillsätta extra mycket fett. det räcker att ta så mycket att köttet inte fastnar. fast många av oss vill komma upp i 60-70E% fett och då går det ju bra att steka med mer fett.
3. ät frukost kl 11 då?
Tack så mycket för svaren och självklart kan jag ju skippa frukost helt o hållet och börja med lunchen istället.
Fast jag tror ju att frukost tidigt är det viktigaste målet vi har på hela dygnet så jag får väl träna mig på att äta bacon eller annat matigt. :-)
//Hellas
Hellas, jag håller med dig om att tidig frukost är vårt viktigaste mål, och jag skulle aldrig klara av att steka bacon i ottan. Min kompromiss är helt enkelt en vanlig omelett på tre ägg plus en skvätt grädde. Det går snabbt att laga till och smakar smaskens!
Jag äter kokta ägg till frukost, 2 st + smör ihopmosad, mums.
Man kan även baka low-carb-bröden och äta till frukost.
Jag äter väldigt lös omelett med ca 30g smör utan bacon till frukost.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jamen självklart, omelett….det är ju verkligen kalasgott att äta och dessutom enkelt…..tack!!!
/Hellas
Om jag ska äta frukost tidigt, dvs om jag har nån tidig lektion eller nåt sånt, då äter jag rester från gårdagen. En köttbit eller en bit ost eller en bit salami. Ibland har jag gjort soppa på broccoli, grädde o smör. Det är gott att dricka på morgonen. :)

På vardagarna blir frukosten två löskokta ägg och en kopp te. Det håller mig mätt till lunchen ca 6 timmar senare. Om jag vet att lunchen blir extra sen, kan jag ta en burk makrill i tomatsås till frukosten oxå.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Makrill, jättebra tips det med, både ägg och makrill är ju gott.
Soppa kanske också kan vara något att prova.
Tack så mycket för hjälpen alla.