Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 1824 ggr
suda
0

Köttfärs i varianter

Blev så nöjd med gårdagens experiment i köket att jag vill dela med mig. Efter att ha läst alla varianter av färsrätter här började jag leka själv i köket. Ni inspirerade mig helt enkelt, jag avskyr normalt sett allt som kan liknas vid matlagning…

Grund: 1 kg blandfärs, 3 ägg, en riven gul lök, ett par klyftor pressad vitlök, någon deciliter ovispad vispgrädde, salt och peppar.

Detta delade jag upp i fyra delar.

Del 1 blev köttbullar. Torra och karaktärslösa. I med mer peppar. Kräver en bra sås när man äter dem.

Del 2 fick påfyllning med sambal oelek, en hel engångsförpackning man kan få med sig från kinakrogen. Det blev litet väl starkt i mitt tycke, men gott.

Del 3 fick hälften så mycket sambal. Plattades ut till tunna pannbiffar som stektes dubbla med en ostskiva emellan. Borde haft skinka eller något mer i men det var slut hemma. Inte dumt alls. Typ snabbvariant av köttfärslimpa helt enkelt.

Del 4 blev gudomlig! I med en rejäl omgång riven ost, en halva sambal till och när jag inte såg på hällde maken i ett par matskedar hp-sås också. Den tror jag försvann i sambal-smaken… Men så saftiga och goda dessa pannbiffar blev!

Och sedan gjorde vi gräddsås på det som var kvar i pannan. Det blev däremot sådär i, mitt tycke.

Så tack för alla inspirerande recept jag kan läsa om här!

ullebull
0

Annika D. kaprisbiffar gjorde jag igår, de är jättesmarriga.

Köttfärs kan man ju göra oändligt mycket gott av.

jag71
0

FÅr väl plocka upp mina två kilo köttfärs som ligger i frysen och göra något roligt. Fast det får bli på tisdag då barnen är på dagis och skolan så det är bara jag hemma (allt tar så mycket kortare tid då) :)