Hungrig igen. Äta eller inte?
Hej
Jag åt frukost kl 8 imorse. då en äggröra på 3 ägg och kokosfett.
drack te till.
Nu kl 12:44 är jag hungrig igen…är det då okej om jag käkar 3 ägg till. Eller en korv på 91% kötthalt?
Ja, nu är det ju lunch.
Man bör väl äta 4-6 gånger per dag.
Får man sug kan man dricka massa vatten.
(jag är inte strikt lchf:are idag)
Okej så om jag gör pannkakor på 2 ägg och kokosgrädde då är det okej? Tänkte att det kanske blir för mycket ägg då jag åt 3 st imorse.
Får slå till på en biff till middag sen då kanske :)
Nja något "bör äta 4-6 gånger per dag" finns inte. Vanligare på lchf är 2-3 gånger per dag. Men det är individuellt. Och är du nybörjare så är det väldigt vanligt att vara hungrig och då är det bästa att äta.
Men sen är det väl inget konstigt alls att du är hungrig nästan 5 timmar senare? Vill man stå sig längre av en eller annan anledning kan du öka mängden smör i äggröran.
Du kan i princip inte äta för mycket ägg (eller ja risken att du tröttnar finns och det är få saker som är lika bra som frukost)
Däremot är det inte super 100 idé med att göra pannkakor av dem, i alla fall inte som vana. Men det har mer med många andra saker att göra än med äggen.
Väljer du biff till middag tänk bara på att om det inte är rejäl fettkant så är det magert kött, lägg i så fall till t ex kryddsmör. Eller välj entrecote istället så är det insprängt i redan :)
Nej jag äter max 3 ggr om dagen. Kanske bättre att komma in i hela Lchf biten innan jag börjar gå ner på 2 mål.
Nej pannkakor är väl inte det bästa… i längden. Men hade inget annat hemma o kände mig sugen på ngt annat än äggröra :)
är korv bättre och kokt ägg till?
Det blir nästan alltid entrecote. DEt är godast ;)
Om korv och kokt ägg är bra beror på korven. Läs på innehållsförteckningen; max 5 gram kolhydrater och gärna mindre. Och hög kött-/fetthalt.
Edit: du hade visst skrivit att det var 91% kötthalt i första inlägget, så du har nog hittat bra korv
Edit 2: spontant kan köttig korv och kokt ägg bli lite fettfattigt. Stek äggen och korven i generöst med smör kan vara en variant.
#4 Gör ju absolut ingenting någon gång då och då, var bara med som en "brasklapp" då en del hittar recept som pannkakor och går "bananas". (problemet är då dels fördelning, brist på grönsaker, inte byta vanor kan göra det svårare att hålla sig på banan, och vad man har till till exempel).
Korv är inte super att äta jämnt pga tillsatserna som måste finnas i princip enligt lag (samma med vanligt bacon från affären). Variera dig så blir det säkert bra :)
#3 Fiana: Varför är det inte bra med pannkaka? Så länge man gör de LCHF såklart. Tex med keso, ägg och lite fiberhusk? Eller grädde i istället för keso?
#7 Tror du skrev innan mitt svar kommit in, skrev några anledningar i #6
#8 Fiana : ok, tack! Som du trodde, jag hade inte sett ditt inlägg.

Ät när du är hungrig, men håll nere på kolhydraterna. Svårare än så är det inte.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#10 har rätt. Sluta oroa dig! Slappna av och njut av livet och god mat istället. 😃Att äta fem ägg per dag är absolut inte för mkt.
Efter 10,5 år på lchf-liknande kost har jag lärt mig att vi oftast äter för lite fett. Vid ett tillfälle när jag skulle ut och leta hjortron och förmodade vara borta en hel dag, åt jag som vanligt äggröra på 2 ägg+smör samt en mugg med kaffe+vispgrädde till frukost. Jag tog med mig ett par tre hundra gram grillade revbenspjäll på utflykten, resten av grädden samt vatten. Efter att jag ätit dem och grädden ville jag inte tänka på mat till kvällen. Jag hittade hjortron och gick på myrarna 4-5 timmar så det slank ner ett och annat bär, men inga mängder. Den dagen åt jag bara 2 måltider och var mätt till kvällen trots ansträngande dag.
Det var fettet som höll mig ohungrig och tillfreds och motionen förstås.