Mår illa
Jag har ätit lchf sen 2 veckor nu. Första veckan gick super. Lite hård i magen nu vecka 2. Men sen ett par dagar mår jag fruktansvärt illa.. Påväg att kräkas, så illa.
Jag har extremt svårt att få i mig mat just nu.. Bara tanken på fett gör att jag får kväljningar. :(
Igår fick jag i mig extremt lite. Idag än så länge, en bit ost och en ölkorv. Det gick, men nu en timme senare mår jag illa igen..
Vad är detta? Har fler upplevt detta?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Har inte upplevt samma - men har tips mot illamående =)
Ät något riktigt surt eller salt, det brukar fungera bra mot illamående!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Illamående på lchf händer mig ibland om jag inte äter tillräckligt. Hade det även som övergångsbesvär, då var det att magen inte vant sig vid fetthalten. Är det för lite mat kan man käka krispiga grönsaker för att öka aptiten, dricka extra kcal som tex lchf kaffe.
Vid övergångsbesvär minskade jag fettet lite och ökade grönsaker och trappade sedan upp fettet långsamt.
I båda fallen försvann besvären plötsligt.
Läst på lite och det kan antingen vara lowcarbflunsan, eller vad de kallade det. Kroppen vill bränna kolisar, men det finns inget, och den vägrar bränna fett.. Mår ungefär som de beskriver. Illamående till tusen, svag, darrig och sticker i fingrarna lite emellanåt.
Fick i mig lite mer mat idag iaf. Köttfärsås med grädde och oliver, med stekt vitkål till. Gick bra ett tag. Tills det plötsligt tog stopp.. Fick iaf i mig endel.
Eller så är det mina mediciner som inte fungerar riktigt just nu. Det är iaf sjukt jobbigt och jag hoppas innerligt att det går över snart. För jag står inte ut. :( Och det hindrar mitt jobb.. Jätteroligt att sitta och hyperventilera på tåget.
Åt en halv gurka nu. Det funkade iaf. Och isvatten.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Dels kan det vara att du känner en stor skillnad i hur kroppen signalerar mättnad och hunger till dig i frånvaron av höga insulinvärden
Kroppen "ser" plötsligt dina fettreserver och tycker inte att du behöver ta in mer energi för tillfället
Sen kan det förstås även vara en kombo av lite olika saker som omställningsbesvär vätskebrist saltbrist fettbrist etc
Ge kroppen riktig mat i första hand som kött fisk ägg och inte processat skit som ölkorv som är betydligt svårare för kroppen att göra nåt vettigt av

Se till att du äter tillräckligt med salter. Gamla Seltin är bra med Na, K och Mg.
Du behöver minst 15 g NaCl per dag, gärna uppåt 30 g. Så det behövs ungefär 60 g Seltin per dag.
Äkta havssalt är bättre men komma så att mängden NaCl är mindre än 90 % eller mängden Na är mindre än 35 %. Annars är det raffinerat salt med minst 97,5 % oavsett ursprungsmärkning eller rödbetssaft för att få färg på Himalayasaltet.
Drick lite Schweppes. Det innehåller kinin som dämpar både illámående och kramper. Prova också en kopp varmt the.
Hej Ylva-Li!
Spontant kan jag tycka att så där dåligt ska man inte behöva må på en kost som medför så många hälsofördelar. En tänkbar förklaring är din förstoppning som mycket väl kan ge illamående. En annan förklaring är dina mediciner. Nu vet jag inte vad du tar (kanske du inte vill debattera det i detalj här) men det finns många mediciner med så kallat smal terapeutisk bredd. Det innebär att minsta lilla höjning av dosen ger stora effekter i kroppen. Nu har du inte höjt dosen men kanske är kroppens utrensningsorgan (lever och njurar i första hand) "upptagna" med att ta hand om ditt nya kosthåll. Plus att tarmarna har saktat av vilket innebär att den så kallade ventrikeltömningshastigheten också kan vara påverkad (maten OCH medicinerna stannar längre i magsäcken innan det skjutsas vidare eftersom tarmarna är "upptagna"). Exempel på mediciner som fungerar så här är litium, digitalis, epilepsimediciner, antiarytmatika (mot hjärtrubbningar).
Kanske du ska backa lite på hur strikt du är med maten så du mår bättre och sen ta tag i det igen?!
Lycka till!
Fredrica, leg sjuksköterska
Jag blir också illamående om jag äter för mycket fett. Som ovanstående kan man också må illa av förstoppning. Försök att sköta magen varje dag.
Brukade rekommendera saltsyra-tabletter i omställningen om man mår tjyvens på det sättet som fanns billigt på apoteket (hypochyllin - med reservation för stavningen, lyckas oftast stava fel på det) - behövde själv det innan produktionen kom igång ordentligt.
Tyvärr verkar den ha utgått, det ska finnas på hälsokosten liknande men då vara rejält mycket dyrare.
Annars sallad, ofta lättare att "lura" sig lite med en sallad med fet dressing till speciellt på sommaren.
Var försiktig med ost (framförallt hårdost) om du blir förstoppad.
Tack Fredrica! :)
Jag tar ett par mediciner, cymbalta (låg dos på 75mg), och omprazol.
Imorse mådde jag lite illa, men var iaf hungrig så jag trugade i mig frukost. Efter det lossnade nog något. För efter det har jag inte mått illa alls! SÅ himla skönt!
Nu hoppas jag att det håller i sig och att jag fortsätter gå ner i vikt. :)
Förstoppningen gav med sig för några dagar sen, tack och lov!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Hoppas magen o illamåendet blir bättre!! Hade själv problem i början.. Gick direkt från semester i England med 'hchf' (high carb high fat) till lchf och min mage med ibs ballade ur totalt första dagarna och jag va konstant trött i flera veckor! MEN de lättade efter ett tag och energin kom tillbaka! Nu mår jag superduper! Min mage bråkar endast då jag fuskar… Har ätit mellan liberal och strikt LCHF sen aptil förra året och utan träning gått ner 16,7 kg och har 3,3 kg kvar till mitt mål som jag hoppas nå om tre veckor.. annars får nästa semesters slut bli målgång hihi…
//Odjuren
www.odjuren.com
Flott och grattis till dig odjuren…ja vörman får det att strula lite med magan och annat. Har nu testat vatten med salt…och i dsg en periodisk fasta på 24 timmar.
Tack kajak11! Jag är stolt.. men i början mådde jag illa som fasen! Va på väg att sluta, men gick ner ca 4 kg första veckan så har fortsatt.. :-)
//Odjuren
www.odjuren.com
Från att äta ca 300 g godis om dagen o 1,5 liter cola till att inte dricka cola o inte äta godis så släpper kroppen grymt mycket vätska! Gick upp 1,5kg vecka två så de jämnade ut sig hihi
//Odjuren
www.odjuren.com
Du kanske inte mår bra av att äta omeprazolen längre? Den kan ju ge dig brist på saltsyra som behövs för att bryta ner maten. Äppelcidervinäger funkar bra mot illamående och det hjälper till att bryta ner fett. Dessutom fungerar det mot förstoppning om man dricker tillräckligt mycket. Blanda upp i vatten och drick före varje måltid, och oftare om du vill.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har slutat må illa, som jag skrev längre upp. :D Inte lätt att hänga med kanske. ;)
Det höll en vecka, sen bara slutade det. Nu mår jag bara illa om jag går för länge hungrig. Kroppen försöker hitta sin balans antar jag.
Omeprazolen är nödvändig tyvärr.. :( Kräks utan den. Märker av det bara jag missat en dag. Får enorm reflux.
Men låter intressant om förstoppning! Har inte jättemycket längre. Men det kommer inte mycket åt gången..
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Skönt att du dlutat må illa Ylva-Li!! Att gå länge hungrig gör nog dom flesta illamående o även lättretliga, eller iaf mig… Ett hungrigt Odjur är ett otrevligt Odjur ;-) Usch, inte bra att du blir så dålig utan omeprasol! Krya på dig, eller vad man ska säga!
//Odjuren
www.odjuren.com
Då ska du fortsätta! Dumt om magen pajar när du mår bra i övrigt!
//Odjuren
www.odjuren.com