Biverkningar LCHF?
**Har nu ätit LCHF i 6 dagar.
Jag är inte det minsta hungrig eller sugen på något med mycket kolhydrater… hela den biten fungerar bra.
MEN redan natten mellan dag 3 och 4 fick jag kramp i vaden.
Läste att man skulle dricka saltat vatten, vilket inte hjälpte, hade sjukt ont i benen ändå.
Så dag 5 läste jag att man kunde ta magnesium tillskott, så det gör jag nu. Men jag är så jävla slut i kroppen så jag blir galen! Vill bara sova, i benen ilar det och kryper.
Hela kroppen är jättetung.
**Seriöst, har fått vila händerna flera gånger undertiden jag skrivit detta… :S
**Det står ju att man kan bli trött och så i början, men är det verkligen normalt att vara såhär trött? Och är det någon mer som haft sådana känningar i benen?
Har extrem ångest och oro så detta börjar kännas för jobbigt…
Vill inte sluta, jag vill må bra!
Kanske det hjälper att veta om någon mer haft samma besvär.**
Ja första tre veckorna var inte att leka med för mig. Slut i kroppen, kramp i vader och trögtänkt var jag.
Jag vet inte hur strikt du är, men vill du kan du ju lägga till lite mer kolhydrater i form av grönsaker/rotfrukter
Jag är inte superstrikt. Men ganska, äter ca 30 g kolhydrater per dag.
Har tidigare gått på Naturdiet och liknande bantningskurer och aldrig haft en enda biverkning… dock gått upp allt igen, för de kan man ju inte hålla på med länge.
Blir så jäkla rädd för småsaker, kanske bara stirrar upp mig i onödan. Men känner mig verkligen som en zombie..
Zombie…fullt normalt! Det är lite tufft för kroppen att ställa om sin ämnesomsättning. Det går olika bra för olika personer. Det är helt OK om du långsamt trappar ner på kolhydrater för att slippa må så dåligt.
Ät lite mer grönsaker tycker jag också. Fasa sedan ut dem långsamt, i den takt din kropp klarar av det. Men fortfarande är det viktigt att dricka mycket, inte snåla på salt och gärna ta magnesium.

Välj gärna en lite dyrare sorts magnesium, som bl a innehåller magnesiumcitrat, från hälsokosten. De tas upp bättre av kroppen än de billigare sorterna.
Det finns även magnesiumolja att spraya på och massera försiktigt när det gör ont som värst…det har hjälpt mig.
Carpe momento
#4 Vem har sagt att bra magnesium behöver kosta mer?
TS M: Det finns olika magnesiumtillskott. Om man vill minska kramper så ska man inte välja magesiumoxid eller magnesiumhydroxid. Dessa har liten biotillgänglighet och är bra om man har förstoppning.
Magnesiumcitrat är det som har bland det högsta biotillgänglighet och här är det jag köper, och nä, trots all reklam jag gör för detta företag har jag ingen provision :-)
http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Vitaminer-Mineraler/Mineraler/Body-Science-Magnesium.html
Det är rätt normalt att må så precis i början. Eller i varje fall hyfsat vanligt.
Krampen kommer ofta så där med att du tappar rätt mycket vätska i början.
Förutom magnesium så akta så du inte äter massor med ost. Stora doser kalcium skapar en relativ magnesiumbrist. (det är inte helt ovanligt att äta stora mängder ost i början)

Typiska omställningsbesvär!
Och vet du vad.. det är ett varningstecken för dig!
Dvs, vad handlar det om för de flesta.. jo glukosbrist!
Dvs du är extremt beroende av glukos.
När dina muskler inte längre får sitt glukos så är de inte så bra på att använda fett som bränsle och de blir trötta.
Oså.. på det så får du salt/magensiumbrist.. flertalet av befolkningen lider av magnesiumbrist.. saltbristen beror på minskad saltretention.
Men det är sällan någon finess att må skit hur länge som helst.. så trappa ner.. risken är att man ger upp!
Använd tex mineralsalt och mycket gröna blad.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för alla svar! Känner mig lite lugnare nu:) förutom att jag fått jätte ont i vävnaden? i ens bröstet… Menmen, läste någonstans att brösten kunde växa så jag hoppas det är vad den gör:p Kanske inte så konstigt att jag mår som jag gör.. Har levt på pasta och ketchup 2/3 mål per dag..
Magnesium ska du ta på kvällen. Annars är risken att du blir väldigt trött av det dagtid. Man blir trött av magnesium!
Fortsätt med saltat vatten men använd mineralsalt (t ex Seltin). Du kanske behöver extra kalium också.
Ät mycket ovan-jord-grönsaker så får du i dig lite extra mineraler den vägen också.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Wow, pasta och ketchup 2 ggr om dagen - välkommen till en värld av läckerheter!!
😃Jag har hållit på en månad ca och är alldeles vild i köket, testar hela tiden nya spännande recept! Och jag som trodde att man vara tvungen att "avstå" en massa saker med LCHF. Faktum är att allt går att göra, bara i lite annan form (bröd, paj, lasagne, "potatis"gratäng osv)
Jag har inte haft de symptom du beskriver, dock bestämde sig min mens för att ta 16 dagar extra på sig att komma (snacka om att kosten påverkar).
Jag har också stickningar i läpparna samt KONSTANT hunger! Spelar ingen roll om jag äter 1200 kcal eller 2800 kcal - lika hungrig ändå. Jag räknar inte kalorierna men får de "på köpet" i den app jag använder för att räkna kolisar. Jag tror det kommer ge med sig med tiden och håller ut, även om vågen just nu klättrar lite uppåt (1 kg totalt). Hungern är jättejobbig, och jag kan bara föreställa mig hur det är med kramper osv i vaden!
Ge inte upp!! Kämpa!! Jag tänker varje dag att "i morgon kanske det vänder", en dag till, en dag till osv. Till slut kommer det lätta för både dig och mig, det är jag säker på!
Lycka till!
Jag testade göra pasta och ketchup igår lchf recept och det var svingott:) Jag är tvärtom mätt helatiden, svårt att äta… Och även tvärtom med mensen, jag fick mens direkt fast bara pyttelite blod och masa äckliga klumpar..(sorry xD) men antar att det är utrensning. Kramperna har lagt sig nu!:D efter jag bytte till dyrt magnesium haha, så det stämde! :) Däremot har halsen börjat jävlar, mandlarna svullnar och gör ont:( ska nog gå igenom omställningsbesvär i hela kroppen, iaf tacksam för att de inte kommer samtidigt allihop!
Vägde mig idag, dag 9… HAR GÅTT NER 4 kg!!!! Det är värt en del krämpor!
Ferrari72, vad är det för app du använder för att räkna "kolisar"? Letar efter någon bra som är snabb och enkel att använda… Kanske någon annan som har något tips annars?
#13 Då var det säkert mycket orsakat av just vätskeförlust, desto mer vätska man har att bli av med desto jobbigare och mer mineralförlust blir det oftast.
Nu är säkert den bunda vätskan ute. Så håll i nu så kommer du börja nalla på fettföråden (och må mycket bättre! förbered dig dock på att det kan bli någon vecka runt vecka 3-4 då allt känns totalt hopplöst och att "allt är äckligt" etc. - det är bara att hålla ut så går det över och du är igång ordentligt och passerat de större "pucklarna")
#14 Nu vet jag inte vilken han använder men vet att många använder "Lifesum" som tidigare hette "Shape-Up club". Den är ganska bra, men man får akta så man inte tar värden från USAs motsvarighet till SLV då de värdena har fibrer inbakat i kolhydratsvärdena, och i gratisvarianten redovisas inte fibrer så du kan inte så lätt se det "för hand". Se till att det är svensk källa på värdena så stämmer det :)
Marie 110: Jag använder Lifesum som är gratis. Funkar bra, man kan ställa in på låghydratskost i inställningarna. Dessutom finns en scanningfunktion för streckkoder - väldigt smidigt! 😊
Men #16, kan du ställa in lågkolhydratkost i gratisversionen?
#17 Ja, det tror jag. Har inte för mig att jag betalat ngt för appen! Men jag har haft den länge (tillhör dem som räknade kalorier för 3-4 år sedan) så jag kan inte svära på det. Men även utan den inställningen så ser man antal gram kolhydrater och med det kan man ju se om man håller sig under 20g eller vilken gräns det nu är man eftersträvar. Jag tycker appen är bra till att se hur mycket KH olika livsmedel innehåller. Först räknade jag inte grönsaker (av gammal vana) men man inser snabbt att exvis vitkål och en del andra grönsaker som väger mycket gör att kolisarna kan dra iväg lite. Vilka appar anv ni andra?
Har inte använt den på ett bra tag ska jag erkänna och bara haft gratisvarianten. Då fanns ingen "lågkolhydratsinställning" - men däremot kunde man själv ställa in hur många gram man ville äta av olika saker.
Skulle ställa mig mycket skeptisk till någon sådan "förinställning" det är så väldigt individuellt och så mycket konstiga idéer att det känns som lagt för att det ska bli fel.
#19 Fiana: Håller med, man får alltid hålla ett öga själv och inte lita blint på appen. Dessutom räknar den efter andelen kolhydrater i procent så när totala mängden kalorier man äter ökar (de dagar man äter mer) så höjer den automatiskt gränsen för "tillåten" mängd kolhydrater. Men man ser ju ändå i antal gram så man kan bara strunta i gränserna, funkar bra. Just nu bokför jag inget alls, har semester och inte i behov av att gå ner i vikt. Har kört LCHF ca 6 v och har lärt mig vad jag kan äta. Nu har också ÄNTLIGEN min konstanta hunger lagt sig, så skönt! Idag har jag hittills druckit en kopp kaffe med en skvätt vispgrädde och en tesked kokosfett, två ostrullar med hemgjord majonnäs i - mätt fortfarande trots att klockan är 12 :) Nästa gång jag äter blir när jag är hungrig helt enkelt.