Artikel i GP om tillsatser
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=367235
Intressant. Vet någon här något mer om "azofärger" och hur man undviker dem eller överhuvudtaget ser att de finns med i varan - står de som "azofärg" i innehållsdeklarationen?
/Linda-Pinda
**
En artikel till om samma ämne. Lägger in den här istället för egen tråd. :)
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1579851
--Zeretki
Alla färgämnen står väl som E1xx. Åtminstone lärde jag mig det på 80-talet, när jag första gången hörde talas om att de kunde göra barn hyperaktiva , och att man skulle undvika dem.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ja, azofärgämnena har E-nummer. Livsmedelsverket har en förteckning över samtliga e-nummer på sin hemsida. De finns framför allt i färgat (rött, orange gult…) godis och läsk. I mindre mängder i vaniljglass, vaniljsås etc. De var förbjudna i Sverige tidigare, men vi tvingades godkänna dem eftersom de var godkända i EU.
Hörde något på radion i morse om azo-färgämnen och natriumbensoat (konserveringsmedel) att de möjligen ger upphov till överaktivitet hos barn… Kanske samma som Zeretki har länkat till ovan?
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Läste en artikel i vår dagstidning imorse om en studie som blivit klar som handlat just om färgämnen+natriumbenzoat och dess påverkan på barn. De hade haft två testgrupper, där den ena gruppen barn fått en "forskarcocktail" med en högre andel av dessa ämnen, medan den andra gruppen fått normaldosen som folk i allmänhet får i sig. (!!) (Stackars barn) Det visade sig bli stora skillnader på inlärningssvårigheter och koncentrationsproblem mellan grupperna! Tror det var i England?
Nu ska visst EU ta upp det här under en konferens där det bl.a ska diskuteras om det ska införas förbud mot vissa ämnen. Dessa azoämnen var förbjudna i Sverige till -99 men detta ändrades pga EU. "Folk kan läsa själva på innehållsförteckningen och välja bort dem om de vill" hette det från högre EU-instanser…