Vilken sorts te ...??
Jag dricker mycket te om dagarna , ja det kan bli litervis fasktiskt med storleken på min te mugg =)
Läste i en annan tråd att vissa teer var bättre än andra, jag dricker just nu Lipton men bör kanske byta ??
Vilka teer kan man dricka ??
OBS Tycker inte om grönt te så mycket så har ni andra förslag är det bra .
// Mizzi

Tja, Dr Calle Carlsson varnar starkt för ensidig konsumtion av örttéer. Ja, detta p.g.a. örttéers gift. Det ger mer skador än vad folk är medveten om, säger han - den man som på 60-talet slog larm om att foster skadas, när gravida kvinnor dricker sprit. På den tiden varnades det inte ens för detta…

Hm betyder det att man inte ska dricka te alls ??
Det tror jag inte jag klarar tyvärr.
Mizzi, det finns ju goda teer som nyponte eller lakritste men vet inte hur många kolh. det finns i dom.

Jag vill gärna ha tipps på teer man kan köpa i vanliga affärer, behöver inte vara smaksatta heller.
Har för mig att svarta teer inte var så bra för dom innehöll lika mycket koffein som kaffe.
Men det finns ju andra teer än svarta och gröna tänkte jag.
Dom teer jag har nämnt går att handla i vanliga affärer. Det finns en massa andra sorter också Friggs örtter t.ex.

Som jag har förstått, så är det helt OK om man VARIERAR sina örttér ordentligt. Hur det är med te som inte räknas som örtte, vet jag inte. Antar att det är mer ok med dessa då… Någon annan som vet?

Lakrits te lät intressant har aldrig hört talas om förut.
Det heter söt lakritste brukar köpa det på Ica finns bland örtteerna
Håller med Bengt-Olov att inte hålla på för länge med en och samma sort

Anterrabae skriver här om rött te och rooibos. Det är helt koffeinfritt.

Ja se där =) det var där jag läste men kunde inte hitta det =)
Jag har nästan helt gått över till roiboos-te när jag vill dricka te. Man blir inte för pigg av det och inte trög i magen heller. Dessutom dämpar det sötsuget för mig. Dricker det med mjölk och då smakar det som vanligt te nästan.
Men - det skall vara utan smaksättning tycker jag! Liptons har ett naturellt. Det finns en sort som säljs via Sackeus (kyrkorna och "världsbutiker"). De flesta som säljs på lösvikt är smaksatta och luktar parfymbutik tycker jag.
Man får verkligen lusläsa innehållsförteckningar för att ta reda på om det är smaksatt eller ej. Har att göra med att roiboos är ett skyddat varunamn och livsmedelsbolagen försöker kringå detta genom att blanda till "nya" smaker, tror jag.
Det skall dra tillräckligt länge 6-8 minuter och doseras som vanligt te: en tesked per mugg.
Grönt te ska väl vara nyttigt har jag hört av kineser.

# 11 Finns det i vanliga affärer och på påse ??
Ja, det tror jag, undrar om inte Friggs gör grönt thé på påse?
Gällande gröna teer kan jag komma med en liten detalj.. (personligen tycker jag twinings gröna är godast, finns både i påse och i lösvikt), av de som finns på vanliga affären. Grönt te tål inte varmare vatten än 68 grader. Använder man varmare så blir teet beskt pga garvsyra. Förstört (garvsyra i förstora mängder är inte snällt mot njurarna) Men med svalare vatten är det inga problem.. =) Personligen försöker jag hålla det runt 65 då blir det godast (och drickbart på en gång)
Liptons röda te (den i trekantiga pyramidpåsar) måste jag tyvärr meddela att det är vanligt svart te som är smaksatt med rooibos, ingen hit om man vill undvika svarta teets gifter mao.
Bättre att köpa friggs rooibos då, eller de ekologiska i trekantiga förpackningarna (finns hos min ica iaf.) Kommer inte på fler i vanl butik.. Men det finns allt.
Annars finns ju örtteerna från friggs, och på hälsokosten finns även yogi-teerna.. De är goda tycker jag.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag bälgar också mycket te, svart te vill jag ha. Towers Earl Grey bryggt i min speciella kaffebryggare.
Har försökt att dra ner på konsumtionen, vissa dagar går det bättre än andra. Skulle nog inte klara mig utan det.

Ibland säljs Yogiteerna i vanlig affär också, iaf på Ica i Kungens kurva. Jag älskar yogite. Man kan ju göra det själv också med kanelstång, kardemumma (helst hel som krossas), ingefära (helst färsk) och lite svartpeppar. Jag brukar höfta mängderna med iaf överlägset mest kanel. Koka vattnet med kryddorna i ca 20 minuter, Serveras med fördel med lite mjölk (för min del havremjölk, för er del kanske snarare grädde) Googla för noggrannare recept :)
Måste nämna också att grönt te såklart också innehåller koffein precis som svart (och vitt) te då det fortfarande handlar om samma koffeinhaltiga växt. Tror koncentrationen är lite lägre dock. Sedan jag slutade med droger dricker jag iaf inte något av dem.
Jag älskar också rött te och de örtteer jag vanligtvis dricker är klassikerna pepparmint och kamomill.
#16 Såklart du klarar dig utan. Gäller bara att ta sig ur koffeinberoendet, vilket såklart inte är helt lätt, men det går ^^

Nu snor jag tråden
Eftersom jag inte dricker kaffe och anstränger mig för att undvika Cola light, vilken sorts te och hur mycket ska jag dricka om jag vill ha i mig en uppiggande mängd koffein?
Fö så kan jag rekomendera silverthe (dvs varmt vatten), om någon är intresserad av sådana kulinariska utsvävningar.

#18 Vitt te innehåller mest koffein har jag hört, men jag rekommenderar det inte. Läs gärna dessa texter och överväg om koffein är en drog du vill pyssla med: om boken Caffeine Blues, lite samma fast mer uppspaltat i lättlästa punkter och här är en text där mängder av experter citeras.
Koffein ger heller inte energi, det stimulerar frisläppning av stresshormoner som adrenalin vilket höjer puls och hjärtfekvens, vilket gör oss mer alerta för stunden på ett fly-eller-fäkta-sätt, men på det stora hela gör det oss än mer utsjasade. Samt att konstant/frekvent stress har många andra negativa aspekter. Först efter att ha varit utan koffein i två månader kan man känna hur livet är utan koffein och hur pigg och välmående man annars skulle vara.
parsley: Silverte är varmtvatten med grädde, liten men ack så betydande skillnad.. Inte minst i fetthalt. 
//Ida

Själv dricker jag både svart, grönt och rooibos. Jag börjar alltid dagen med en kopp te efter frukostäggen. Jag gillar svarta teer med lite smaksättning av blommor och/eller frukter, medan gröna gärna får vara naturella. Det rooibos jag har för tillfället är blandat med lite grönt te. Mitt absoluta favoritte, som jag inte vill vara utan, är Lapsang Souchong, rökt kinesiskt svart te med utpräglad röksmak. Doftar tjära, så det är inte alla som gillar det. Örtteer har jag aldrig tyckt riktigt om, utom möjligen mynta. Vilket te jag än dricker, vill jag brygga det i kanna, med lösviktste.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

#20 Intressant. Min varmvatten drickade faster har alltid kallat sitt varmvatten för silverthe. Kanske är värt att din version, varmvatten med grädde?
Gamlingarna jag går till på jobbet brukar kalla varmt vatten med lite mjölk i för "silverthé". Örrk…
För mig är silverte enbart varmt vatten utan något annat i.
beror nog på vart man kommer ifrån mao.. Jag hörde först om det av ett par som bad om "silverte utan mjölk eller grädde" alltså bara varmt vatten.
Personligen tyckte jag mycket om det när jag fortfarande hade socker i te.. sockervatten med mjölk.. *ryser*
Har inte druckit det på lääänge.. Kan vara värt att testa igen. Givetvis utan socker.. heh
//Ida

Nu har jag köpt hem Twinings Rooibos någon som vet något om det teet ??

Jag hör till dem som kallar hetvatten med (mjölk eller) grädde för silverte. bara hett vatten har jag aldrig hört något "namn" på… 
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Twinings brukar som regel hålla god kvalitet.. Det är som vanligt bara att testa sig fram.. =) Hoppas det är gott.
Gällande silverte tänker jag att det måste ju komma från namnet, och för att det ska bli lite silvervitt så behövs det lite mjölk/grädde.. hetvatten brukar väl kallas för just hetvatten 
//Ida

#3, 7 och 8
Vi som är sockerberoende ska undvika lakritste då det ofta kan trigga sötsug.
/EE

Idag har jag testat en version av "äkta" silverthe. Grönt the, en skvätt grädde och en skiva citron. Riktigt gott var det. Eftersom det regnade var jag egentligen sugen på varm choklad och smörgås med kokt ägg, men jag avstod med tanke på hur jag mår om jag äter bröd. Det fick bli the med grädde och några tjocka ostskivor istället.
#29 Tack för varningen! :)