Självtest blodsocker
Hej!
Jag undrar om det går att köpa någon form av självtest för blodsocker? Jag är inte diabetiker men skulle vilja ha och "experimentera" efter olika måltider och se vad som påverkar mig, bl.a efter träning i sammanband med proteinpulver.
Någon som vet?
Det finns blodsockermätare som man Kan köpa, använder mobilen nu så det är krångligt att klistra in länkar men sök bara på Google tex efter 'köpa blodsockermätare' och du får upp en del resultat :p
Mätarna är billiga. Finns på apoteket och lite här och där. En del företag ger bort mätare. Men - stickorna är skitdyra! Är en jättedyr hobby det där.
Det finns keton och blodsocker remsor på apoteket. Är dyrt men enkelt att kolla med dom.Då är det urinen man testar.
Jag har en Abbott Freestyle Lite och Freestyle Precision. Med den sistnämnda kan man mäta både ketoner och glukos, med separata stickor dock. Jag använder numer den förstnämnda och har aldrig provat att mäta ketoner.
För lansetterna använder jag Accu-Check Multiclix som laddas med en lansettrumma innehållande sex lansetter. Mycket bra i min mening och liknar en penna till utseendet.
Som tidigare nämnt så är inte själva mätarna så dyra, utan stickor och lansetter. Jag fick i alla fall med 10 stickor och 10 lansetter till båda mätarna samt 12 lansetter till Multiclixen. Med det kan man ju testa en del utan extra kostnader.
Tack så mycket! Ska verkligen testas. Är ni diabetiker eller vad har ni använt det till?
Finns gratis på http://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178. Man får med 10 lansetter och 10 teststickor. Sedan kan man köpa fler stickor och lansetter på apotea.se.
Nej inte diabetiker men var nyfiken båda på ketos test och blodsocker. Min mamma hade diabetes 2 så jag nog börjat på LCHF för att ha stabilt blodsocker. Jag körer inte hellt strikt. Visar remsorna. Får inte lilla färg alltså för många nötter .kanske…och det finns nog kolhydrater i kaffe sägar vissa. Jag ser olika mätt på kaffe. Och jag drickar lite för mycket kaffe…men jag försökar. Nötter är min last. Några handfull om dagen ibland. Svårt att lade bli en handfull i stället gör godis. Försökar med smör i kaffet.
Jag är icke-diabetiker. Jag brukar äta relativt sällan och fann det intressant att kunna kolla hur blodsockret ligger. Dessutom är det bra om man känner sig lite svajig mot eftermiddagen att få svart på vitt om det är sockret som ligger lågt, vilket det sällan gör.