Behöver vi inte alla näringsämnen
Hej.
I November 2012 vägde jag 130kg. och bestämde mig för att börja med LCHF ( moderat, 50-75g kh), 11 månader senare hade jag nått min målvikt, 85 kg,( min viktresa finns hos kostdoktorn.se) och har mått/mår alldeles förträffligt.
Under hela tiden förde jag matdagbok i Dumbbell inte för att hålla koll på kalorier utan för att se till att jag fick i mig rekommenderade mängder av alla olika näringsämnen, SLV data.
Jag har fortsatt äta som under viktnedgången med mycket ägg, nästan 1 kilo grönsaker om dagen, bra fetter osv.
Jag är därför förvånad när man hör/läser vad vissa äter, i min värld blir det ju brist på många olika näringsämnen.
Är rekommendationerna om alla näringsämnen vi skall få i oss inte så viktiga som jag har trott? Är vi på något sett vilseledda där också?
Bengt
gibbon
Rekommendationerna är gjorda för vad genomsnittet av 25-åriga normalaktiva män behöver, då vi alla inte tillhör den kategorin, så ser ju våra behov lite olika ut.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vilka näringsämnen tänker du på, som vi alltså inte skulle få i oss om vi slutar med potatis, bröd, ris, pasta och socker?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Grattis Bengt till en otrolig viktnedgång på så kort tid.
Det undrade jag också, lite oroligt, när jag började med lchf för en massa år sedan.
Tror att det är en god idé att variera kosten (inte bara äta kött och fett) men ändå hålla sig till lchf-konceptet. Addera med broccoli, morötter o.s.v. Det finns kolhydrattabeller här som ger vägledning.
Ägg innehåller de flesta näringsämnen.
Bevisligen mår många som äter lchf, även efter lång tid, mycket bra. Det som folk klagar på mest här inne, om de får krämpor, är kramp i benen eftersom det är svårt att få i sig tillräckligt med magnesium. Det fick jag också men det avhjälptes med magnesiumtalbetter.
Men vi är alla olika och svarar därför också olika på lchf. Jag mår bättre av en liberalare kolhydratkost.
Ledsen om mitt svar inte är vetenskapligt eller uttömmande nog. Hoppas någon med mer kunskaper om näringslära svarar i denna tråd.

Ägg innehåller alla näringsämnen vi behöver utom C-vitamin. Paprika innehåller mycket c-vitamin…mer än citrus. Så en bit paprika /dag råder bot på det.
Magnesiumbrist kan man få som LCHF:are men inte pga att maten innehåller lite magnesium utan pga att vi får ofta i oss stora mängder kalcium. Kalcium och magnesium samarbetar och behövs i ungefär lika stor mängd i kroppen. Får vi överskott av kalcium uppstår kramp/sendrag. Kalcium drar ihop våra muskler och magnesium får dom att slappna av. Magnesium behövs för att vi ska kunna ta upp kalcium och B6 hjälper också till med upptaget. Magnesium finns det gott om i nötter och baljväxter men även i kött.
Så med en varierad LCHF kost med ägg och tillskott av magnesium och D-vitamin klarar man sig alldeles utmärkt. Blir knepigare om man inte äter ägg…då får man läsa på mer.🤔
Som jag förstår frågan gäller det andra som INTE äter LCHF. Hur dom klarar sig och inte får vitaminbrist om dom äter ensidigt, lite grönsaker men pasta, ris och socker. Jag tror dom har brist. Tittar jag runt mig är de flesta förkylda ofta, lider av allergier. Känsliga mot mycket och är sjukskrivna oftare än mig….som aldrig är sjuk. Tror kroppen fixar det ett tag men det visar sig när man kommer upp i åren med minskad energi osv…..men det är bara min högst ovetenskapliga egna tro😉
Utan mycket ägg/lever/fet fisk och grönsaker kommer man sällan upp i RDI av alla vitaminer och mineraler på LCHF, så de som mest äter biff och bea och har lite grönt som dekoration får inte i sig RDI av alla näringsämnen. Men blandkostare som lever på färdigmat (eller makaroner, falukorv och ketchup), eller husmanskost som kött, potatis och brunsås (möjligen med lite sönderkokta grönsaker) missar också ganska många näringsämnen, men det är sällan de heller har några bristsjukdomar. Det verkar som att det inte är nödvändigt att dagligen nå RDI för att hålla bristsjukdomarna borta.
#TS: Förlåt att jag missuppfattade ditt inlägg. Jag håller med VildaVittra om att det måste ha med olika åldrar att göra vilka näringsämnen som är viktiga och hur stor betydelse en blandkost har.
Barn som ännu inte utvecklat skelettet behöver till exempel betydligt mer kalcium.