frukterian
Jag har en kompis som är frukterian. Hon äter inget annat än frukt och bär och säger sig må väldigt bra på det. Förutom en hög andel kolhydrater så undrar jag om man inte får näringsbrist av att bara äta frukt. Hon säger att så inte är fallet. Hon påstår dessutom att hon är mindre sugen på godis, fikabröd och annat sedan hon slutade med "vanlig" mat.
Jag trodde i början att det var en tillfällig diet som så många andra kurer hon hoppat på men nu har hon faktiskt varit frukterian i drygt två år och även jag kan ju se att hon har blivit betydligt smalare (hon var ganska så överviktig tidigare)
Själv så fortsätter jag med lchf och mår bra på det, men kan det vara så att vissa människor kan må bra på att bara äta frukt ett helt liv? Eller är det rent av farligt för hennes hälsa om hon fortsätter så.
Skulle nog nästan garanterat säga att det är farligt att leva på endast frukt och bär i längden. Att hon inte är sötsugen beror på att hon får i sig så mycket fruktsocker, vilket är lika onyttigt som vanligt socker om man får i sig stora mängder av det.
Att bara äta frukt och bär, speciellt om det är mycket söt frukt och bär kan leda till diabetes. Sedan får hon inte i sig alla nödvändiga ämnen som man får av att äta varierat. Detta måste hon då kompensera med stora mängder av tillskott.
Super bra att äta mycket frukt och bär - men man ska inte leva på det, det blir inte bra i långa loppet. Kroppen kan ta stor skada.
Kan även nämna att om man äter VÄLDIGT mycket frukt så kan man bli överviktig - men då pratar vi närmare 4kg frukt/dagen
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Känner hon inte till Steve Jobs, din kompis:
http://www.perfekthalsa.se/okategoriserade/steve-jobs-matvanor-och-cancer/
Att leva på endast frukt är inte optimalt. Däremot om hon tar tillskott av blandannat B12 (som bekant inte finns i vegetabilier) och en del andra ämnen, beroende på hur hennes kost ser ut. Det är ju så med kosten: för varje sak man utesluter som är en stor näringskälla, måste man lägga till en sak som kan vara en likvärdig källa eller en källa som i alla fall är duglig, eller ta tillskott. Sedan måste hon äta en hel del också för att få i sig det hon behöver. Har hon varit frukterian så verkar hon hittills ha skött sig bra. En del som ställer om till den kosten får näringsbrist efter cirka 1-2 år. Frukteriansk kost kan vara farlig med tanke på allt det exkluderar, men om det görs mycket noggrannt så kan det ändå gå vägen. Det finns en frukterian i Sverige som har varit det i 25 år. Tord Lyseving: http://www.aftonbladet.se/halsa/article11814858.ab #1 Ja. Man kan bli överviktig om man äter mycket frukt. Däremot är jag lite osäker på hur det blir i hennes fall, när frukt och bär är det enda hon lever på. ---///-------- /Veganen