Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3090 ggr
Ayla
0

läkarbesök

skrev ju här innan om att jag har varit sjuk en tid…nu var vi hos läkaren igår och jag fick reda på att jag har sjukdomen MS….är det ngn här som har erfarenhet från sjukdomen?

Margareta
0

Oj Ayla… då får vi läsa på och lära oss mer om det.

Numer pensionär i Nynäshamn

NancyAlke
0

Ojdå Ayla! Jag kan inte mycket om ms, men det står som biverkning på en av mina mediciner, så jag har väl läst en del. Vad jag har förstått så har det kommit mycket nya och bra behandlingsmetoder på senare tid… Hoppas det går bra för dig och håll oss uppdaterade!

Kram!!!

Anterrabae
0

Men stackare.. sådana diagnoser är inte kul att få.. Men som nancy sa så finns det många bra behandlingsmetoder nu, så du har goda chanser att inte bli så sjuk som man blev förr..

*kram*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ayla
0

jag hoppas ju att jag inte behöver avstå från denna kosten….men vad jag läst hittills så har man inte kunnat bevisa ngt när det gäller kosten och sjukdomen….viss positiv verkan (ej dokumenterat) med ökat intag av omega 3 o 6 fetter…..:)

NancyAlke
0

ms är väl också en inflammationssjukdom va? Isåfall är det många som hävdar att kosten är inflammationsdämpande, så det ska väl inte vara några problem med kosten hoppas man. Däremot kan dom väl vara lite kinkiga när man ligger på sjukhus, men du får väl äta så här i möjligaste mån i alla fall.

Ska det inte vara ökat omega3 och minskat omega6 om det ska vara inflammationshämmande???

Amiechan
0

Jo, jag har tom läst ett otal utsagor där lchf har gjort att MS-skoven kommer mer sällan. Men det har jag läst på internet och där kan man läsa vad som helst ;-)

Ät på du! Eftersom lchf är antiinflammatoriskt och MS är en inflammatorisk sjudom lär det ju inte skada även om det inte kan bota!

Mervi
0

Kosten är nog den bästa när man inflamatoriska sjukdomar så du behöver inte sluta med den som väl är.

Kram på dig!

Ayla
0

Tack! Ni är underbara som svarar så snabbt :) tror detta är det ända forum där folk hela tiden är uppkopplade :)

jag tänker fortsätta med kosten i största möjligaste mån och hoppas att det gör sjukdomen bättre :)

har tyvärr lyckats gå upp lite i vikt under de senaste veckorna…kan ju bero på stillasittande och cortison kur men om några veckor när jag kan börja röra på mig igen så lär de nog försvinna :)

Dossan
0

Det var tråkigt att höra, men som några före har skrivit så kan du nog öka på med framförallt omega-3 fett och minska på omega-6, så kanske inflammationerna blir åtminstånde lindrigare. Hoppas du har en bra läkare som kan ge dig den bästa tillgängliga behandlingen de har att tillgå och att han/hon är förstående för din kosthållning.

Amiechan
0

Nja, här brukar bli lite långsamt framåt 3 på natten. Räcka ut tungan
 Då får man läsa ikapp sig på de andra iFokussajterna för att ha nåt att göra…

monkan
0

Ayla, det är ändå bra att du fått en diagnos, men MS är väl inte så kul. Känner inte någon som har det, men jag har - som du - läst att LC kost ska vara bra. Jag uppsökte genast husorganet Mat og Helse där det alltid står mycket förnuftigt. Hoppas du fixar norskan

Hjelp til sjelvhjelp for MS patienter Om en svensk läkare med MS

Link till Birgitta Brunes

Bedre forståelse av MS En del handfasta råd

Lycka till! Vi tänker på dig. Många positiva tankar blir stor kraft!

problembarn
0

Jag får väl säga att det trots en tuff diagnos hade kunnat vara värre! Inflammation i hjärnan och ryggraden (var det du skrev va?) skulle ju kunnat vara hur illa som helst! Ms är förstås inte det man vill ha, men som sagt idag är det en sjukdom som det finns många bra mediciner emot! Jag hoppas att du mår bra/bättre och att du får riktigt bra hjälp!

Som sagt vi tänker på dig!!

hemul
0

Ayla, först vill jag beklaga den trista diagnosen. Jag vill inte inge dig några falska förhoppningar, men den polska läkaren Jan Kwasniewski påstår att MS stoppas upp, t.o.m förbättras om man är i ett tidigt skede, av hans variant of LCHF. Så vad du gör, frångå inte kosten! Om du vill kan jag försöka fota av vad han skriver (jag har ingen scanner). Säg till i så fall.

hemul
0

Jag hade den här listan som jag måste ha skrivit ut åt någon annan tidigare.

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
So what benefits can the introduction of the optimal nutrition bring for an MS sufferer? These benefits may include:

1. A full cure form the disease, which often happens provided the disease has not been of long duration. On occasion, a cure has been possible in individuals suffering for as long as 5 years.

2. A halt in the progression of the disease (always).

3. An improvement in the physical condition and a reduction of a disease symptoms (to a varied extent).

4. An elimination (practically total) of new attacks of the disease symptoms provided the optimal nutrition is continued indefinitely.

5. Achievement of the highest degree of resistance to all sorts of infection.

Go for it! Glad

Glennart
0

Väldigt tråkigt att höra. Det enda jag känner till om MS är att det finns samband mellan tillsatser i mat och sjukdomen. Framförallt har det talats om lighläsk(aspartam).

(jag har både scanner och Kwasniewskis bok här bredvid så jag kan scanna om du är intresserad!)

hemul
0

Å vad bra! Det är bökigt att fota. Och mer svårläst.

Ayla
0

jag blir bara sååå glad! öppnade datorn nu såhär på lördagsmorgonen för att se om ngn skrivit ngt och upptäcker då ännu en gång hur makalösa ni är här inne :)

Jag vill mycket gärna läsa vad Kwasniewski skriver så om det går, scanna gärna in det till mig…annars kanske det går att få tag i boken ngnstans?

Monkan- ska även gå in och läsa de norska länkarna, verkar intressant!

TACK alla för ert stöd! Jag ska träffa läkarna i nästa vecka och får väl se om jag nämner min kost eller inte, beror lite på vad som kommer upp i samtalet..men med den här informationen kan jag åtminstone stå på mig rejält ifall någon inte tycker det verkar bra :)

Glennart
0

Från Homo Optimus - Jan Kwasniewski

Kanske lite svårt att läsa men jag hoppas det går bra.

Glennart
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och

Ayla
0

har nu lusläst alla länkarna här och även sidorna i boken :)

känns fantastiskt att veta att oavsett vad mina blivande läkare säger så är en sak helt rätt och det är min kost! Jag trodde på den redan innan för att få ordning på min mage och nu efter att ha läst om ms läkare och forskare som tror på den så tror jag ännu mer på den :) nu har jag dessutom ännu fler bra argument till de som misstror denna kost :)

ska dock öka på omega 3 biten och minska mejeridelen….ska även leta upp vilka grönsaker som innehåller flest antioxidanter….

Det känns fantastiskt att läsa allt från er här om detta när man mest är lite frågande till varför i hela friden jag har drabbats…är för tillfället på bättringsväg från de senaste veckornas sjukdom (kan nu använda mina händer och skriva här bland annat) men det dyker varje dag upp nya saker som härör till sjukdomen….saker som jag inte vetat att det hade med en sjukdom att göra men nu när jag fått besked så förstår jag sakta men säkert……

Boken av Jan Kwasniewski skulle jag gärna vilja få tag i…vet ni var?

Glennart
0

Härligt att det känns bättre!

Hans böcker måste beställas från polen via denna sidan, de två första böckerna är på engelska.

http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=205&id_j=en

Du måste dock skriva ut ett orderformulär och antingen faxa eller scanna in och mejla din signatur för att kunna beställa.. (Polsk teknik Flört)

odezza
0

Jag tror inte att jag skulle kunna sätta mig in i hur det skulle kännas att få ett sådant tråkigt besked, som du har fått, Ayla… men jag kan tänka mig att det samtidigt kan kännas skönt att äntligen få veta vad allt beror på… Och tänk vad bra att du hade hittat kosten innan, så att du kan fortsätta på den inslagna vägen…

Jag läste en gång en bok av sångerskan Louise Hofsten, "Blues", där hon skriver om sin ms, det följer även med en cd till den boken, som hon har gjort. Jag tvivlar på att man kan fortfarande kan köpa boken, men jag lånade den på biblioteket (inkl cd), så den borde gå att beställa där… Boken tar inte upp så mycket fakta om sjukdomen (vad jag minns), utan handlar mer om den känslomässiga aspekten av att få en kronisk sjukdom som ms.

Hittade också denna gamla artikel om Louise Hofsten 

Kram!

"still lost in space and time"

hemul
0

Ayla, de har ett IBAN-nummer. Jag tvingade den att få fram det nämligen för jag tordes inte använde deras osäkra metoder. Maila dem så får du det säkert. Jag rekommenderar att du köper båda bäckerna som finns på engelska. Homo Optimus är rätt konstig även om den är mer innehållsrik och jag är glad att jag hade läst den lilla trevliga Optimal Nutrition först. Läser du polska eller tyska har du ju mer att välja på.