Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4584 ggr
maxiq
0

Den enes bröd...

Polarbröds bageri i Omne, Nordingrå, varslar 13 personer.

"Enligt Carl-Gustaf Nordin har Polarbröd en tes att det ofta är kvinnorna som står för matinköpen och de tar också till sig nya trender. När kvinnorna anammar kolhydratsfattig kost och väljer bort bröd blir det övriga familjens brödbehov som får styra"

Elfdance
0

Eller också så är spannmål dåligt. Men det tänker man inte på om man livnär sig på det. :)

Internettan
0

Och övriga familjens brödbehov styr mot andra märken än Polarbröd? Eller menas det att när bara övriga familjens brödbehov får styra så blir det inte så mycket bröd ätet alls?

"Every point of view is a view from a point."

maxiq
0

Just det här bageriet hade riktat in sig på mörkt bröd men när de trendkänsliga kvinnorna som tidigare åt mörkt bröd slutat köpa bröd så väljer tydligen resten av familjen ljust bröd istället. Nu ska bageriet ställa om till mer ljust bröd men man behöver inte varsla 13 personer om inte den totala brödkonsumtionen har gått ner.

maxiq
1

Brödinstitutet (lobbyorganisation) biter ifrån i ett pressmeddelande och påstår bl.a:

"LCHF-dieten följs av 4 procent idag, men många har slutat med dieten och hela 16 procent av kvinnorna har tidigare följt den men nu slutat"

och

"Undersökningen visar att bröd är det mest saknade livsmedlet bland de som följer eller tidigare har följt en lågkolhydratdiet. Det är 43 procent som saknar brödet och kvinnor saknar brödet mer än män när de går på diet"

De avslutar med "fyra enkla sätt att gå ner i vikt utan diet:

1.  Promenera mera – hoppa av bussen en hållplats tidigare.

2.  Ta inte om – nöj dig med en portion hur gott det än är.

3.  Ät bröd till maten – ett bröd med fullkorn och fibrer ger skön mättnad som varar länge.

4.  Avsluta med frukt – då håller du sötsuget borta"

Angelfish
3

Jag måste vara konstig då eftersom mitt sötsug absolut inte håller sig borta om jag äter frukt..   (däremot inte sagt att jag aldrig äter frukt, det kan jag göra nån enstaka gång, men då kommer också sötsuget som ett brev på posten (eller ska man säga som ett e-mail på datorn).

Och bröd blir jag bara hungrig av, och så blir jag hård i magen av det (ja, även mörkt fullkornsbröd).

Men dom har rätt i att bröd är det jag saknar mest.

Fast jag äter å andra sidan inte LCHF-diet, jag äter LCHF-kost. Flört

[AntoniautanX]
0

Om jag vore marknadschef för ett bageri, så skulle jag se till mina kunders efterfrågan.

Och idag är det efterfrågan på vanligt bröd, men även kh-fattigt bröd.

Så för att öka på mina vinstkronor(vilket är det som styr, PENGAR), skulle jag baka ett bröd som kunderna efterfrågade. Och inte sparka anställda.

Men det kanske var en undanflykt…???….för att undgå fackets regler…

Inkanyezi
0

Nja, facket ska ju faktiskt inte blanda sig i affärsmodellen hos företaget, det är helt och hållet ledningens åtagande. Om ledningen väljer att inte pröva andra modeller kan det knappast tas upp som medbestämmandefråga. Man kan komma med glada tillrop, men det kan knappast gå att kräva förhandlingar om annan inriktning av produktionen.

Och visst är det troligen en bortförklaring. Jag tror inte att inflytandet av LCHF ännu är så stort att det tydligt syns på bageriernas lönelistor, även om det definitivt bör ge ett än så länge pyttelitet utslag på deras omsättning. Tittar man i butikerna så är det ju ingen brist på bröd där, och det finns massor med konkurrerande produkter, framför allt inom samma sektor. Självklart har konkurrensen med andra brödsorter större inverkan på ett enskilt bageris omsättning än den lilla andel av befolkningen som inte köper lika mycket bröd eller bröd av samma sort. Jag har inte sett att brödhyllan på Willys skulle ha blivit mindre. Den har snarare vuxit sedan de öppnade affären för några år sedan. Vissa brödsorter med stadig efterfrågan försvinner också från hyllorna utan att något särskilt skäl anges. Den som bestämmer inköpen till butiken kan ha större inflytande än konsumenterna över vilka bröd som säljs.

maxiq
1

Nytt varsel i bageribranschen! Denna gång är det APK-bageriet och Korvbrödsbagarn i Örebro som varslar 53 anställda om uppsägning. Enligt ägaren, Lantmännen Unibake, så har det gjorts investeringar som ska effektivisera verksamheten och göra flera tjänster överflödiga men jag tror att det finns fler anledningar till att varsla en tredjedel av arbetarna.

Det kan väl aldrig vara så att det finns människor därute som numera äter sina korvar utan bröd? 😛

maxiq
0

Ännu ett bakslag för bageribranschen enligt TT:

"Bageriföretaget Lockarps Försäljnings AB har gått i konkurs. Cirka 110 heltidsanställda berörs.

Företaget har bagerier i Växjö och Helsingborg samt huvudkontor i Malmö. På måndagseftermiddagen informerades personalen vid Växjöbagarn som är en av de berörda arbetsplatserna, rapporterar Smålandsposten. Konkursförvaltaren kommer att driva företaget vidare ytterligare en månad och försöka hitta nya lösningar för företaget.

Det pågår en strukturell förändring som nog hela bageribranschen grubblar över, säger konkursförvaltare Bo Ahlenius till TT.

En sådan är en allt hårdare konkurrens från butikernas egna bagerier"

LCHF är nog en annan "strukturell förändring"…