I startblocket...mrsTree...
Hejsan,
Är nästan i chock att ha hittat detta forum.(Igår faktiskt.)
Fast mest lycklig!
Är alltså också total nybörjare och har en torktumlare i huvudet
just nu av frågor. Har provat några dagar fram och tillbaka och det
funkar inte så bra. (kan ju inget än iofs) På kvällarna har jag blivit
galen av godis-sug och jag är normalt inte en godisråtta (dock ostbågs-dito…hmm…host). Dessutom har jag stundtals gått runt
här hemma skitsur,skitarg, skitförbannad, skittrött, skitledsen….
vilket jag lugnt har botat med saltlakrits till slut och sedan skitångrat mig.
Äsch, ja suck. Det jag inte riktigt fattar är…hur har ni koll på allt?
Jag menar med gram av det man får i sig t ex. Hur funderar ni kring
mättat fett (tänker nu på all ost och kokosfett som verkar förekomma)?
Och till sist, är det någon skillnad på kolhydrater i avseende att hamna i ketos? Alltså socker kontra alla olika sötningsmedel och
naturliga fruktos etc vad dom nu heter. Kan jag äta något "sockerfritt"
godis t ex Läkerol har ju sockerfria salmiakpastiller.
Det är väldigt inspirerande att läsa här.
Trevlig Helg allihop!
mrsTree
Välkommen till oss! Det tar lite tid att få ordning på allt med LCHF. Det viktigaste i början är att ta bort socker och snabba kolhydrater och äta mycket fett och äta sig mätt.
När suget kommer så ät fet ost. Smör till maten är också bra och ger mättnad.
Alla finjusteringar kan du göra när du börjar bli lite varm i kläderna.
Sockerfria pastiller och karameller underhåller bara suget så om du kan låta bli så kommer du över suget fortare. Bästa botemedlet är fett.
Lycka till!
välkommen
Ditt torktumlaruttryck gillar jag skarpt och kommer nog att stjäla en vacker dag…
Det är mycket att ta ställning till i början.
De flesta av oss har INGEN koll alls på hur mycket av olika saker vi äter, mer än att vi inte äter kolhydrater alls, eller väldigt lite av dem. Min gräns är produkter med max 3% kolhydrater och andra sätter gränsen vid 5%. Man läser massor på alla förpackningnar i början.
Det är jättesvårt att ge strikta råd eftersom alla är så olika. Man måste finna sin egen väg och det tar tid, men vi har inte så bråttom eftersom det här är en livsstil och inte en diet i första hand.
Det finns hur mycket som helst att läsa om detta om Du snurrar runt bland rubrikerna till vänster ett tag.
Scrolla listen till vänster neråt så hittar du en massa rubriker du kan klicka upp och läsa under.
Byt även över till Artikelfliken och fortsätt att läsa där. Där står både om fetter och annat nyttigt (och vad som är onyttigt).
Ställ fler frågor eftersom sen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen! :) För att bli av med sockersuget så slutade jag helt med allt som smakar sött, oavsett om det är sötningsmedel eller naturlig frukt. :) Det var jobbigt men värt det.
Gram och sånt har jag ingen koll på alls. Jag försöker äta så rent som möjligt, sällan korv eller nåt som är blandat. Jag äter mest rent kött o fisk, ägg, smör, grädde, enstaka ostbit och grönsaker som blomkål o broccoli ibland. :)
Mättat fett? Sånt tror jag inte är farligt. Jag tror att naturligt fett i kött och smör är det vi BÖR äta. :) Kokosfett vet jag inte men äter det ändå för jag tror att det är nyttigt. :)
Väklkommen från mig med.
Om man läser på förpackningen så kan det vara bra att undvika kolhydrater mer än 5g/100g. Det är en bra startregel..
Vad gäller läckerol tex så innehåller den förutom sötningsmedel utan kolhydrater (suklaros och aspartam) även andra sockerarter tex maltitol, sorbitol xylitol osv. detta är sockeralkoholer och ger i sig själv en blodsockerhöjning som resulterar i insulinpåslag (som vi vill undvika.) Dessutom ger den söta smaken signal om att det kommer socker, oavsätt det gör det eller inte.
zeretki:*ler* Mättat fett det är det vi tror på.. det är det som är det naturliga fettet i kött och smör osv.. Det härdat fett vi inte tror på (margariner)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Aha, angående fettet.
Tack! och vad kul med så snabba svar.
Hörs igen om ett tag när jag samlat fler frågor.
Nu ska jag ut och leta rätt på en kossa, fiska lite,
sno ägg från någon snygg höna samt resa utomlands och plocka hem kokosnötter…
Som sagt, Tack igen, vi hörs!
mrsTree
#5 Sorry, jag lät lite vag. Ändrade det nu. :)

Välkommen och lycka till med ditt nya liv
Jag ska bli smal, rik och vacker!
Du har redan fått så många bra svar så jag nöjer mig med att önska dig välkommen hit.