Omega 3 vs omega 6
Hej
Jag äter odlad
lax minst en gång i veckan och äter ekologisk färs när det går att få tag på. Men jag gillar nötter som ju tyvärr har högt omega 6 innehåll. Kan jag balansera den dagen jag äter nötter o samma dag ta tillskott av omega 3? Fungerar det? Eller måste jag ta tillskottet varje dag för att de ska vara bra, tänkte rent ekonomisk och så? Vad är det mer än nötter som innehåller omeg 6, såg en lista men det var bara sådant som "vanliga"
människor äter. Jag äter strikt LCHF så tillsatser o vegetabiliska oljor som innehåller omega 6 äter jag inte.
Jag äter ju inte hejdlöst med nötter, men skulle vilja äta en näve om dagen med blandade nötter.
God Jul på er alla 

Fortsätt då med det.. speciellt om det främst är sötmandel, valnöt, macadamia och cocosnöt!
Du kan inte kompensera med O-3 för ett högt O-6.. däremot så behöver du alltid en viss mängd O-3 i form av EPA eller i viss mån DHA.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för ditt snabba svar 

Näe.. det e betydligt mer komplicerat.. dessutom antagligen individuellt!
Grejen är att Ration skall du uppfylla genom att äta rätt mat från början.. då blir det kalasbra!
http://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid
Annars så blir som om du skulle kompensera ett allt för högt intag av kolhydrater genom att vräka i dig mer fett!!
O-3, O-6 är essentiella fetter.. eller snarare deras estrar EPA, DHA, DGLA!
Det är dessa vi behöver.. så det duger inte att dricka linolja med modersyran.. utan vi behöver den animaliska elongerade formen av O-3, samt i viss mån, den elongerade formen av O-6, DGLA!
Sen så kommer man till vådan av att överkonsumera fleromättade fettsyror, de är instabila, du vill inte ha mer än nödvändigt i dina cellmembran, det räcker med några gram om dagen av rätt ratio för att upfylla de essentiella behoven.
Och sen så skall man heller inte vara livrädd för fleromättat fett, speciellt inte om du använder det som energi för dina celler.
Män ses ofta ha en lägre nivå av O-6 i blodet.. och man menar på att det beror på att vi har en högre muskelmassa som därmed förbrukar mer fett!
Gällande produktionen av eikosanoider vill jag säga att man kan kompensera för ett högt O6 intag med att inta med O3. O3 och O6 fettsyrorna konkurrerar ju om de samma enzymerna för att producera eikosanoider, men produkten har olika effekt på kroppen. Bl.a. är produkten från O6 mer proinflammatorisk än produkten från O3. För en balanserad eikosanoidproduktion har altså O3/O6 ration betydelse.
Men däremot, som Zepp skriver, så kan ration mellan fleromättat och mättat i kosten fett vara viktigt för cellmembran stabilitet. Om man äter mycket O6 och kompenserar med O3 kan det tänkas att man får i sig för mycket fleromättat fett vilket leder till ett ostabilt cellmembran. Och om man då börjar kompensera med att äta mer mättat fett för att mättat/fleomättat ration ska bli fin börjar det blir dags att göra som zeep skriver, äta rätt från början :)

Teoretiskt ja.. i praktiken.. mer tveksamt!
Och klart att det stämmer om man bara fått i sig lite O-6.. men då är vi tillbaka på ruta ett.. dvs ät inte för mycket fleromättat fett.. det ingår redan i de flesta fettblandningar i vanlig föda, typ i kött, smör, fisk, ister, fågel, ägg.. osv.
Grejen är till syvende o sist att det handlar om att hålla ner intaget av fleromättat fett, och att främst ta det från animaliska källor.. och då är det som regel i sin rätta form av elongerad derivat av modersyrorna!
Sen så.. för nördar.. O-6 har oxå antiinflamatoriska egenskaper.. om det ges rätt förutsättningar.. för det krävs ytterligare omständigheter för att DGLA skall omvandlas till Arakidonsyra.. men det är en helt annan tråd och diskution!
Tack för info.
Vilka genier ni är på att förklara Zepp & Goliath! Ten Points!
Du frågade också vad mer än nötter som innehåller omega-6. Svaret är tyvärr massor med lowcarbmat - som fläsk och kyckling och annan fågel. Finns i ägg med. Faktum är att om man åt s.k. hälsosamt förut, d.v.s. relativt fettnålt och/eller använde smör och inte margarin och oljor, så får den typiske lowcarbätaren i sig mycket mer omega-6 nu än han fick innan. Tragiskt men sant.
Odlad lax innehåller knappt något omega-3 (om det inte har ändrat sig på sistone), så är det av den anledningen du äter det kan du spara pengarna och slippa bidra till rovfiske på samma gång. Köp sill eller makrill som de ännu inte börjat odla. Makrill är rätt dyrt numera, men sill finns billigt i frysdisken.
Ja, makrill är en kanonbra källa till 03! Jag brukar käka en sån 190g konserv med makrill som ett mellanmål. Kostar runt 10-14 kr i norge.
innehåller runt 500 protein och fettkalorier..
Dha+epa är runt 4g
Nä nä nä! Stekt makrill med stuvad spenat ska det va! 😛
Säkert skitgott! Har faktiskt aldrig testat makrill i någon annan form än de i burk på tomatsås.. Så himla enkelt att plocka med sig som mellanmål.. Får ta och testa det där!
Stek den lite hårt så skinnet blir knaprigt! Å så citron och ett par onämnbara till.😉
Påsk quiz: Vad är ovalt och har skal och innehåller något som i rå form benämns som resistent?
Resistent äggula? Säg inte att jag ätit alla dessa tiotusentals gulor förgäves! 😮
hahaha