Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4874 ggr
johannai
0

Problem med hyn

Hej! Är det någon mer än jag som fått problem med hyn när ni äter lchf och går ner i vikt? Jag får visserligen väldiga problem när jag går ner i vikt med fettsnål kost också så det är inget nytt för mig men jag hade tänkt att lchf skulle framförallt va bra för hyn med allt fett man äter.

Jag har testat mejerifritt ett tag och det hjälper inte, jag äter inte så mycket rött kött utan mer fisk och kyckling, jag försöker vara frikostig med mängden grönsaker jag får äta och jag äter multivitamintabletter. Vad mer kan jag göra som kommer att hjälpa hyn, några förslag?

Jag har ingen vidare övervikt (61 kilo på 165 cm) äter mest lchf av hälsoskäl och satsar på långsam oh stabil viktnedgång tillsammans med vettig träning. Så jag har inget behov av att vara jätte strikt med min kost. Alla tips är välkomna!

nyborjare08
0

Det är en del som får problem, men det tycks oftast vara övergående men det kan ta några månader. Jag har ingen bra förklaring till varför det händer. Vissa pratar om "utrensning" i kroppen, men huruvida det är vetenskapligt belagt eller inte, det kan jag inte svara på.

En annan möjlig förklaring kan kanske vara allergi/överkänslighet mot något livsmedel? Jag vet själv med mig att när jag känner av pollen på vårarna så kan jag reagera mot annat samtidigt, trots att jag "normalt" inte är känslig för det.

OlgaMaria
0

Får man finnar i samband med viktnedgång så är det sannolikt utrensning som pågår. Drick mycket vatten och gärna annat som stöttar kroppen, som t ex citron, äppelcidervinäger m.m. Omega 3 är också bra då det avinflammerar kroppen.

Du kan också pröva att sluta med multivitaminen ett tag och se om det gör skillnad. Det är inte alls ovanligt att sådana preparat ger finnar faktiskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annanas5
2

Finns det nåt som stödjer att det verkligen är pga utrensning som finnarna kommer eller är det en teori? Är det då så att gifter tränger ut i porerna just i ansiktet? Det finns några kosttillskott som hjälper ibland. man kan ju testa dom. Zink, b5 och lysin. Nattljusolja både äta och smörja in huden med. Vet inte hur vetenskapligt det är, men finns iaf erfarenheter som säger att dom här sakerna KAN fungera

OlgaMaria
4

#3 Vid viktnedgång så frigörs en stor del gifter som kroppen lagrat i fettvävnader. Av den anledningen avråder man kvinnor som ammar att gå ner i vikt för snabbt, eftersom gifterna går över i modersmjölken.

När gifter är i omlopp i kroppen i lite större skala, som vid viktnedgång, är det naturligt att man kan få vissa besvär, som illaluktande andedräkt, beläggning på tungan, illaluktande svett men även t ex mer värk i kroppen och sämre hud inklusive finnar. Huden är ju också ett utrensningsorgan och en del gifter går ut ur kroppen via huden. Exakt hur det går till kan jag inte svara på. Tror inte direkt det är så att kroppen rensar ut lite skit genom finnar, utan finnarna är nog snarare ett tecken på stress och lite svag förgiftning i kroppen. Men kroppen jobbar ju på för fullt och forslar ut så med tiden bör besvären försvinna. Men det är så klart väldigt individuellt hur lång tid det tar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jarunka
0

Testa med Kolloidalt silver -  både invärtes och utvärtes.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/anekdoter/kolloidaltsilver_msm.htm

Det finns FB sida med en stor grupp där man kan ställa frågor och få hjälp

https://www.facebook.com/groups/353447591456827/

Lycka till!

Annanas5
0

#4 Ja men det är ju just det jag menar. Att det kanske inte är utrensningen av gifter som är orsaken till finnar. Stress kan också ge dom symptom du räknar upp. Hormonförändringar kan ge finnar. Nån annan obalans kanske. Är nyfiken på var det kommer ifrån att det är giftutrensningen i sig som ger symptomen. Det kanske är så att det stämmer. Jag vet inte. Och frågan är om det är nån som vet, eller är det spekulationer?