Hur många ägg äter ni per dag?
Sen jag började med LCHF i februari har jag ätit omelett till frukost. Det passar mig perfekt och det går ju att variera i det oändliga. Sen tar jag till kokt ägg om jag drabbas av plötslig hunger under dag. Det är ju dessutom ägg i en del LCHF-recept. Jag funderar på om det kan bli lite för mycket ägg på en dag. Hur många äter ni? Kan det bli några problem med för många ägg?

Jag kan nog få i mig mellan3 och 6 ägg per dag. Men jag brukar inte tänka på det utan äter det jag känner för när jag blir hungrig.
2-6
Säger som #1 tänker inte på det så mycket och jag lagar ju rätt ofta bröd mm som är äggbaserat.
Äggen är snart slut, sa min man nyss, det finns bara 20 kvar. Men vi handlar ju i morgon…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man Kan antagligen äta ägg tills man spyr.. men man bör väl inte äta mer än 20 stycken med smör om dagen för då blir det för mycket kalorier.
"
Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.
- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.
Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.
- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.
Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.
Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Wow! Det här låter ju bra, då fortsätter jag med mina omeletter som innan. Hade en gnagande känsla av att det var något farligt med för mycket ägg, det var nog just kolesterolet. Jag mår toppen och jag ska på hälsokontroll nästa vecka. Jag har nämligen haft både högt Blodtryck och höga blodfetter. Det ska bli spännande att få se mina nya värden!

Ju mer kolestrol du äter ju mindre tillverkar levern.
Har man höga blodfetter, så beror det på annat än kosten, så länge man äter nyttig mat.
Kosten gör mest att blodfettfördelningen blir annorlunda, dvs med mer fett får man mer HDL, mindre triglycerider och oftast mer LDL oxå men det beror oftast på att de blir större och därmed hälsosammare.
Be om att de tar en APO-kvot när de ändå är på gång.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
2-4 stycken vanligtvis. Oftast löskokta, ibland stekta på ena sidan. Rinnande gula är hur gott som helst! ;-)
#4 - Trevlig information!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Mycket intressant läsning, tack för länken Zepp!
Vanligtvis inga eftersom jag endast äter ägg perioder tills jag tröttnar, men till t.ex. påsk kan det bli över 20 om dagen med smör. Kalorier bryr jag till skillnad från Zepp inte ett dugg om.
Jag äter oftast 6 st om dagen. (XL-ägg dessutom…) Älskar ägg!!!!!!!!! Speciellt med någon god röra till. Det verkar som att jag aldrig kan tröttna på ägg. 

6 - 10 ägg om dagen:
6 ägg till frukost + sill
0 - 4 ägg till matlagning, t.ex. i köttfärs eller kålpudding

9 - 10 L-ägg, med bea eller aioli till 
till frukost gör jag pannkakor med 2 ägg och cf, sedan kan jag äta frukostmuffins 1 st (det är 5 ägg i 12 st muffins), till kvällsmat har jag ätit 2 kokta med majonnäs och lite stenbitsrom. Vi gör av med 1-2 flak ägg =20 st/flak ca 40 st/vecka beroende på om vi gör bea sås, malda biffar, omelette utöver mina pannkakor, men gott är dé
Använder ägg som stekt, kokt, i omelett, pannkakor, bröd osv. Blir 6-8 om dagen, har så varit i snart 4 år
gibbon
Äter bacon och äggröra varje morgon och har inte
tröttnat än efter ett år och 4 månader.
Köper gärna ägg med 2 gulor i, dom är ännu
godare och har mörkare färg på gulan.

Jag äter äggröra på två ägg varje morgon med smör och kokosfett. Ibland med grädde.
>>>Malum domesticum<<<
frukost 2 ägg
lunch 1 ägg
därutöver ägg i olika former i maten
Typ 4 ägg om dan som medelvärde kanske??
Min stressade frukost består ofta av 4 kokta ägg. För det mesta blir det inga fler ägg den dagen, men det händer att jag kastar i mig en omelett på 4 ägg till..
Så för det mesta 4 ägg om dagen, ibland 8.
Varierar kraftigt men visst brukar i alla fall 3-4 dagligen slinka ned, ibland många fler om någon mer rätt under dagen är äggbaserad.
I snitt 4 ägg per dag skulle jag tro. Ibland inga och som mest 10 (2 kokta till frukost, 3 i lunchomeletten, 3 i pannkakor till middag och 2 på kvällen efter ett träningspass), men ska tilläggas att 10 tillhör ovanligheterna och att det då oftast berott på att min ekonomi tillfälligt havererat pga oförutsedda utgifter men att jag ändå behövt äta.
~God loves you, and I´m trying! ~