Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 6236 ggr
Sara40
0

Tips på LCHF plockmat att servera kallt?

Många här på KiF är så duktiga på matlagning så kan inte motstå att posta mina frågor här:

Vi planerar att ha öppet hus (eller vad jag skall kalla det) för ganska mycket personer och emottager tacksamt recept på plockvänlig mat att servera kallt. (Något enstaka kan serveras ljummet kanske.) Alla kommer inte att kunna ha sittplats så maten/plocket måste gå att äta med max gaffel kanske tom helst med fingrarna/tandpetare/? Jag är (nog) den enda som äter LCHF, men jag serverar gärna sådan inspirerad mat ändå, då det oftast är så gott och mättande!

Jag har ytterligare ett dilemma som inte har med LCHF-mat att göra, många av gästerna kommer att vara ganska unga och jag har lite moraliska problem med att servera alkohol till unga personer… De flesta kommer dock att vara 20 år fyllda, men en del från 18 års ålder kommer också - liksom några pensionärer och ganska många medelålders ;-). Är det någon som kan tipsa om lågalkoholig dryck (bål kanske?) man kan servera till många personer utan att det verkar snålt/löjligt/? ("Offer" för uppvaktningen är sonen och han tycker ju så klart att jag är "skitlöjlig" i min syn på alkohol och jag vill, utan att kompromissa allt för mycket med min inställning, inte få honom att tycka att det blir fånigt.) Så klart så kommer alkoholfria alternativ också att serveras.

Alla tips emottages tacksamt! Glad

Amiechan
0

Hoppande jävlar: rulla in oliver i bacon, fäst med en tandpetare. Ugnsstekes och serveras kalla (även goda varma, men det är ju enklare att ha dem klara i förväg…)

Ölkorv (små eller delade i små bitar)

Parmesanflarn med pinjenötter Serranochips Rökt laxrulle med pepparrotsost (alla  tre recepten i samma tråd)

Ostar

Jag kommer nog på mer vad det lider ;-)

Sara40
0

Toppen Amiechan! Kommer du på mer saker så skriv gärna dessa också. Glad

Amiechan
0
Amiechan
0

Kamben (finns att köpa i en del affärer. Akta dig för dem som grillas i affären, än har jag inte hittat några utan smakförstärkare!)

ulf-52
0

Kan sangria vara ett förslag på dryck?Vit sangria som är lite lättare och festligare än röd.

Vit Sangria Ca. 6 glas
iskuber
1/2 skivad citron
Några delade gröna vindruvor
5 cl Cointreau eller pressad apelsin
1 flaska (75 cl) torrt eller halvtorrt vitt vin
1/2 flaska (33 cl) mineralvatten.Ev med någon smak

Lägg isen tillsammans med den skivade citronen och de delade druvorna,i en karaff. Häll över likören, vinet och mineralvattnet. Rör om och servera.

venuseva
0

Mineralvatten, vatten med citron i, läsk kanske, vin till den som vill ha, eller öl, lätt och stark. De under ålder för att dricka alkohol - svårt att vara moraltant på fest, men man måste ju se till att man bidrar med normer för att förhindra för tidigt intåg i alkoholkonsumtionens värld.

Karin20
0

Amé är en alkoholfri dryck som är jättegod, finns i flera varianter och det mousserande smakar nästan som champagne. Finns på Hälsokost och i en del vanliga affärer. Vitt, rött och rose finns också och är helt OK.  Har alltid hemma om någon vill köra bil.

Lite festligt tycker jag systembolagets mousserande jordgubbsvin också är. Det har jag gett mina ungdomar på midsommar och andra festliga tillfällen.

//Karin

Lillianna
0

Var inne på systembolagets hemsida och såg att de hade många förslag på bål. Prova något av de recepten. Sen tror jag inte du behöver vara orolig för ungdomarna. De brukar nog hellre festa i 'eget' sällskap än dricka sig berusade tillsammans med äldre.

/Lillianna

~ Lillianna ~

jag71
0

Finns ett alkoholfritt bubbel som jag drack på nyårsafton när jag var gravid. Kommer inte ihåg vad det heter men på systembolaget har det nummer 1966. Det är gjort som vanligt bubbel och sen har man tagit bort alkoholen så det smakar som riktigt.

navarro
0

Har just rullat in oliver i bacon och stekt, for att prova och ha som fettresurs pa bilresan hem. Det blev gott och ganska salt! Vi har haft arets varmaste natt inatt och salt behovs efter allt svettande!

Anterrabae
0

Parentes i tråden, ett OTinlägg.. 

navarro: här har hösten kommit.. vi hade 10-11 grader igår.. och växlande med sol och regn… Mindre skoj. Riktigt kallt i natt oxå.. Välkommen till sverige ;-)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sara40
0

Toppen med alla tips! Tusen tack! Glad

Och kan inte annat än hålla med Anterrabae - välkommen till Sverige Navarro! Sommaren regnade bort och hösten är här nu Flört. Men å andra sidan nästa sommar kan bara inte bli annat än jättebra, eller hur!

Mervi
0

Välkommen säger jag också. I Skåne lyser solen just nu.. det var kallt i morse bara 7 pluss grader men det blåste inte.

Monsun
0

Baconrullar

Köp konserverade musslor (Abbas är bättre än de danska - de är störe och utan sand) och dela en baconskiva på längden till två. Rulla in en mussla i en baconskiva och sätt i en tandpetare. Stek lätt i smör med mkt vitlök. Godast halvljumma.

Kan också serveras med en dipp sås gjord på creme fraiche, vitlök och saffran (1pkt saffran till en liten burk creme fraiche, vitlök efter smak). Värm såsen, låt folk hälla en klick på sin tallrik och doppa musslorna i detta.

Jättegott!

Denna kommentar har tagits bort.
Bookjones
0

Kycklingvingar.