Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1727 ggr
copia
0

Sojaindustrin

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,891766,00.html

Man blir ju lite fanatisk i sitt sökande på nätet av olika sorters förhållanden inom livsmedelsindutrin. Hur saker har blivit som dom har blivit. I mitt sökande efter kokosnötter, hitade jag den här artikeln om sojabönor. Tänkvärt och lite skakande.

Pasi
0

Bra artikel!

Margareta
0

Ha, där kom det som jag läst, fast jag minns inte om det är samma artikel… tack copia!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Chocolate
0

Hittade denna avhandling som jag skummat igenom http://www.wwf.se/source.php/1002882/wwf-1019745.pdf

Samt att det stod detta i DN idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=524809

Hittar fortfarande inte det pappret som jag fick om sojabönan och just dess nyttighet (inga andra aspekter alltså) när jag gick en kurs om GI i våras. Hade kanske varit lättare att hitta om det funnits på nätet ;-). Men ska erkännas jag vet inte källan till det jag läste.

Men över lag tycker jag närproduserat är att föredra och då hamnar sojabönan utanför av den anledningen.

Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när det är så här……. ;-)

Margareta
0

Så fort det finns multinationell industri bakom blir jag skeptisk…

Numer pensionär i Nynäshamn

LC-Skorpionen
0

Ska nog, vid närmare eftertanke, inte använda sojamjöl i mina våfflor.

[Saiva]
0

#5  Låter klokt Skrattande

susanne.s
0

Jag kom att tänka på sojabönan som fytoöstrogenkälla. Kan det vara bra för vår fortlevnad om männen fortsätter att äta denna böna? Är inte överskott av fytoöstrogen en cancerrisk för oss kvinnor till och med?. Jag har läst det här någonstans har jag för mig.

Amiechan
0

Jepp, det har jag också läst. Förhöjda cancerrisker (och minskade ibland för andra typer…), sterilitet för män, bröstutveckling för unga pojkar, för tidig utveckling för flickor (menstruationerna kommer tidigare och tidigare.)…

copia
0

Det som skrämmer är genpanipuleringen som sker av livsmedel. Dettas som en förevändning för att slippa bekämpningsmedel,, vad jag kan förstå, men är det så enkelt? Kommer det att bli så att vi kan föra alla människor på jorden om vi manipulerar våra livsmedel??För mej låter det för enkelt..Det måste finnas andra sätt, att människor själva kan bruka sin jord och få hjälp med det istället, pengar verkar det ju inte vara nån brist på till genforskning… jag vet absolut inget om det här, jag kan missföstå det jag läser..vill veta mer!!!

Tills dess ska jag undvika soja!!!

hemul
0

Inte gör Monsanto detta för att föda världen inte. Det finns bara ett intresse - snabba vinster.

Det är svårt att undvika soja, t.o.m GMO-soja. Eftersom det i förlängningen finns i nästan allt importerat kött, ost och andra mjölkprodukter (som den populära Lindahls turkiska yoghurt) och även kan finnas i svenskt kött så får vi ju i oss skiten även om vi inte äter GMO-bönan. För att nu inte tala om djur som fodras med "vanlig" soja.

Gittan-Xyz
0

Som jag tjatat om så många gånger på alla forum och varnat för: sköldkörteln tar skada av sojaprotein! Läkarna vet inte varför sköldkörtelsjukdomarna har ökat, men jag gissar varför. Både bantare, som äter proteinpulver med sojamjöl, och vetetarianer, som äter sojabiffar, sätter i sig onormalt mycket sojaprotein. Snälla ni, använd inte sojamjöl, försök i stället få tag i pulver som är gjort av vassle, eller ännu bättre: mandelmjöl, om ni ska baka.

[Saiva]
0

Där sa du ngt hemul. Det där har jag varit förbannad över länge. Även om man lägger om kosten och äter kött så är det jättesvårt och dyrt att få tag i kött från djur som inte är itryckta en massa soja. Hur ska man lösa det?! Det blir svindyrt om man ska köpa naturkött hela tiden…

hemul
0

Jag köper utegris. De har väl fått spannmål men bonnen säger ingen soja och det är ekofoder och så där. En får göra så gött en kan. Såna där grejer som http://graskott.se/priset.shtml är det inte en chans att jag har råd med och inte vill jag ha de där lådorna med mest "fina" bitar och utan ben heller Ledsen

venuseva
0

Vad som också är intressant med denna artikel, är att senapsoljan förbjöds.  Senap är en produkt som innehåller svavel, som vi så väl behöver.  Lök, vitlök är andra livsmedel som innehåller svavel. MSM är svavel som många tillför och mår bra.

hemul
0

Buljong! Räcka ut tungan

dcos
0

Usch! Man blir illamående av hur vi människor förstör vår underbara planet…

Bookjones
0

Fär den som är intresserad det finns MASSOR av info om soja på den här sidan. Jag har undvikit sojaprodukter sen jag läste den här. Tänk att man kan bli så grundlurad av industrin?

Alla tanterna på jobbet drack ju sojamjölk och jag brukade få skuldkänslor och tänka man skulle ju dricka det där det är ju så bra…. Inte mera.

hemul
0

Vad är det med soja som gör att de så gärna vill pracka på oss det? Är det mer lättodlat än andra baljväxter?

dcos
0

#18 Om jag inte minns fel så var det något i samband med andra världskriget. Nationerna som odlade mycket kokos, och försåg stora delar av världen med bl.a. kokosfett, förblev inte populära i USA. För att råda bot på olje/fettbristen så såg man sig om efter tänkbara inhemska alternativ. Det blev sojan som fick ersätta kokosfettet. Sen vill väl inte de som tjänar stora pengar på sojan att vi skall återgå till de nyttigare fetterna…

Glennart
0

Sojan har traditionellt endast används som "växelgröda" där dess funktion var att gödlsa marken(kväve?) den åts normalt sett inte. Tills man kom på att man kunde fermentera(jäsa) den under väldigt långa perioder. Det rör sig om månader-år. För att göra traditonella produkter som sojasås och tempeh. Inte tofu. Tofu är en ny grej.

Sedan kom man på att man kunde tjäna massor med extra pengar om man kunde sälja denna billiga gröda som livsmedel. Sedan vet vi hur det gick…