Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5225 ggr
Linn
0

hjälp...

Tänkte slänga in ett inlägg här och se om någon har ett vettigt om min matsituation.

Först och främst; jag är SUPER kräsen! Jag äter min mammas mat men bor sedan snart ett år tillbaka hos min pojkväns familj. Jag äter inte deras mat eftersom att den smakar så annorlunda mot den maten jag har blivit uppvuxen med. Jag lever alltså på mackor eller fil och flingor, majskolvar, tonfisksallad och kyckling när jag är här, vilket är nästan hela tiden. Jag är hemma hos min mamma ca varannan helg. Skolmaten har jag aldrig ätit och nu på en självständig gymnasieskola är den värre än någonsin. Jag har varit kräsen så länge jag kan minnas och har inte haft en sån situation att jag fått något annat när maten inte passat utan jag har suttit i timmar och blivit itvingad maten.

Mitt socker beroende började i 4an som ersättning för maten jag inte fick i mig under dagen. Sedan dess har jag blivit av med det under sommrarna fram tills för ca tre år sedan när jag började jobba på statoil och hade fri tillgång till lösgodis hyllan. Mitt sockerberoende beror alltså på brist på mat.

Jag har ett ganska stort dilemma. Jag går 2a året på gymnasiet och jag har inget jobb längre. Jag har inte hittat ett nytt jobb sedan januari när jag sa upp mig på statoil. Vilket innebär att jag inte kan skaffa lägenhet med min pojkvän för att vi inte har råd. Jag kan alltså inte fortsätta bo hemma hos Daniel, min pojkvän. Problemet kommer nu till att jag inte heller kan ta mig till skolan från där mamma bor.

Min pojkvän gör inget annat än skäller på mig för att jag inte äter och bara äter massa godis, vilket jag visserligen förstår att han gör. Jag ligger på normalvikt och går inte ner i vikt vilket inte syftet är. Jag känner att allt är ganska hopplöst och jag vet inte hur jag ska göra.

Jag kopierade detta från det jag skrev på Beroende sidan här på iFokus

Jag undrar nu om det finns någon där ute som har något förslag på hur jag ska göra med mitt matproblem..? Fråga på om det är något ni vill/behöver veta.. Vore trevligt om ni har något förslag på någon måltidsersättning som jag kan äta/dricka i skolan på lunchen så att jag kan komma ifrån sockret. Jag tycker att dom proteindrycker jag provat smakat mjöl eller så har dom inte passat mig i smaken på annat vis…

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
0

Välkommen hit MazarinRebus! Du får gärna bokmärka oss också om du inte redan har gjort det…

Jag säger bara som jag sagt redan på Beroendesajten.

Testa att äta BARA ost! Du skrev innan att du äter mackor istället för mat. Att bara äta pålägget och inte brödet är en bra start. Brödet triggar sötsuget… när du äter godis vill du inte ha mat och sen är det onda cirkeln igång.

Numer pensionär i Nynäshamn

Linn
0

Jag kom på att jag kanske ska tillägga att jag är "under utredning"… Förra vintern upptäckte min läkare att jag hade B12 brist. Fick vitaminer och blev piggare.. Har inte gjort något nytt test för att se om det blivit bättre.. Dom gjorde en gastroskopi(?) undersökning men hittade inget. Avförings koll, ev tunntarms infektion. Magnet rönken och då kommer vi till att uddevalla sjukhus inte har någon som helst koll på vad dom gör, jag tror det var gallblåsan do rönkade istället.. så jag måste göra en ny undersökning.. Om det blir nästa undersökning som krävs också säger jag nej. det jag ville komma fram till var i alla fall att jag har lite brist på vitaminer och mineraler och annat spännande eftersom att jag inte får i mig det jag behöver.. Bra att tillägga också är att jag defenetivt inte är ute efter att gå ner i vikt.

Linn

Margareta
0

Ge oss gärna en inblick i vad Du blir bjuden på som Du inte vill äta, så kanske vi kan klura på någon lösning…det är lättare om man vet vad du tackar nej till.

Linn
0

Hmm.. Deras mat är väldigt stark och mammas mat är ganska mild. Dom vill gärna ha mycket grönsaker i "grytorna", framför allt paprika som ger VÄLDIGT mycket smak. Jag äter grönsaker men då ska de vara färska och inte tillagade. Jag äter potatis rå, men ska jag äta den tillagad så måste jag ha massa sås och ordentlgit med kött till. När dom gör sås så reder dom den inte, så den är i tjocklek med vatten, lite svårt att få upp med maten kan man säga.

Var det ungefär så du tänkte eller vill du att jag ska beskriva något annat?

Linn

NancyAlke
0

Du kan äta turkisk yoghurt till grytorna, det dämpar både smaken av kryddorna och grönsakerna. Även en rejäl skvätt grädde i grytan… eller i din portion borde fungera som "dämpare". Yoghurten kan du också krydda och använda i stället för deras tunna såser.

Tycker du om ägg? Kokta ägg med majonnäs kan fungera som ersättare för skolmaten… men du måste ju kunna ge någon maträtt på skolbespisningen godkänt, eller?

Hur ser dina frukostar ut förresten?

Margareta
0

Nej det var så jag tänkte ungefär…

När det gäller vikten behöver du inte oroa dig. Många här äter utan kolhydrater för att gå ner i vikt, men det är många som gör det av motsatta skäl också, en del vill gå upp i vikt och några vill bara stå still och må bättre, som Du ungefär.

Stark mat kan vara svårt att vänja sig vid om man inte är van, så det är inte mycket mer än att träna… eller förklara att du inte är van vid starkt kryddad mat ännu….försök att vara lite positiv Glad. Kanske kan Du spä ut med något för att den skall bli mildare, om den därtill är utan redning tänker jag osökt på vispgrädde. Det är utmärkt av flera skäl. Det dämpar sötsuget eftersom du får fett i dig och blir mätt, det gör även smaken mildare.

Det är samma sak med grönsakerna, en del, särskilt barn, vill ha maten organiserad i högar och det är svårt med grytor. Då blir det himla petande om man inte vill ha något.

När det gäller potatisen behöver du inte bekymra dig, av oss här på sajten Kolhydrater har nog de allra flesta skippat just potatis. Den omvandlas till stärkels direkt i munnen och det triggar sötsuget direkt,

Linn
0

frukost är nog det enda jag inte slarvar med, alltså, jag äter alltid frukost. jag brukar äta två mackor (tillbaka till kolhydraterna) med smör, skinka och gurka på. ett glas juice eller mjölk (tror min mage kan vara lite känslig emellanåt mot mjölk) ibland blir det också fil, sylt och flingor eller så blir det flingor utan macka..

Ägg äter jag, inte majonäs dock. Turkisk youghurt anväder dom i maten om dom gör "riktig" sås någon gång. Jag har inte hittat något i skolmaten som jag har godkänt än, och jag har varit där i ett år. dom har massa grönskaer och andra skumma saker i maten hela tiden, hon gillar att blanda i oliver i maten, dålig ide tycker jag.

Hur menar du med den turkiska youghurten? Jag är fortfarande itne riktigt helt med på vad det innebär att äta enligt LCHF.. snabbkurs?

Linn

odezza
0

En bra snabbkurs tycker jag är Annika Dahlqvists kostråd, dom finns på hennes blogg förståss, men en tydligare variant hittar du på Fettskrämd-sajten, i menyn till vänster. Det är en pdf-fil som laddas ner till din dator.

Jag har haft ätstörningar, i större eller mindre utsträckning, under hela mitt liv… och då jag förstod vad LCHF stod för, så kändes det bara rätt…

Jag hoppas att det kanske kan göra det för dig också… jag tcker att det verkar som om det skulle kunna fungera med dina preferenser…

Lite tips på mat att ha med sig: Kokta ägg är bekvämt, men för att bli riktigt bra bör man ha något fett till, kanske kan du komma på något annat än majonäs, om du inte gillar det. Mjukost eller dessertost kanske?

Rulla ostavar i rökt eller kokt skinka…

Själv tycker jag att Gitsans Scweitzerfärs är jättebra att ta med, den är god kall, men den kräver ju att man tillagar den först, och det kan ju bli besvärligt om du bor hos din pojkvän och inte har "fri"tillgång till köket…

För att göra slut på ett paket rökt skinka, som var på väg att passera bäst-före-datum, rullade jag in lite gräddstuvad spenat och en oststav i varje skinkskiva, lade rullarna i en ungsform och täckte med riven ost. Det blev gott att äta varmt, men dagen efter upptäkte jag att det blev jättegott att äta kallt, då hade allt stelnat så att det gick att skära bitar, åt det som snacks framför TV:n…

Gillar du makrill på burk? I så fall kanske det kan vara något… 

Jag kan ju tillägga att jag inte äter LCHF för viktens skull, utan för att må bra. Jag är inte överviktig. Sötsuget är borta, och det har blivit mycket lättare att få i sig vettig mat. 

Lycka till!

"still lost in space and time"

Linn
0

pratade precis med mamma och hon sa "ajabaja!" hon säger att hjärnan behöver kolhydrater för att inte gå på sparlåga utan att kunna fortsätta i sitt vanliga tempo och för att man inte ska bli seg. Vad säger ni om det som lever med det? Hur påverkar det er? Odezza, jag läste en artikel du skrivit och jag tyckte att det verkade väldigt possitivt..

Linn

magma
0

Hej, och välkommen hit!

Du har redan fått en massa bra råd ser jag. LCHF innebär i korthet att inte äta de vanliga kolhydratkällorna som potatis, ris, pasta, quinoa, bulgur och inte heller bröd/mjöl, socker, godis och i många fall inte heller frukt. Men du som inte vill gå ned i vikt kan antagligen äta frukt om du vill, även om den mest innehåller vatten och fruktsocker.Flört

Många som äter LCHF äter ganska "ren" mat- dvs kanske en köttbit med grönsaker och gräddsås eller en smörklick. Om din "svärmor" lagar starkt kryddad och ihopblandad mat, så kanske du skulle kunna delvis laga din egen mat vid sidan om? Så om det ska bli köttgryta så kan du göra en egen, men utan de grönsaker du inte vill ha och med grädde i som mildrar kryddorna. Du fick ett bra råd också såg jag om yoghurt mm- om ni äter stark mat så går det ofta utmärkt att lägga upp en stor klick naturell, fet (10%) yoghurt eller fet creme fraiche på tallriken och använda det som sås.

Lycka till!

Amiechan
0

Nja, din mor har liiite rätt, men inte helt ;-)

Den första veckan (eller två) så blir man seg. Övergångsbesvär för den stackars hjärnan som är van att kunna bränna kolhydrater. Sen så lever den på ketonkroppar, vilka är lika bra (eller bättre enligt vissa) som bränsle.

Linn
0

Ok, så man är bara seg i början? Min kompis säger också att man inte ska låta bli att äta kolhydrater… jag vet inte riktigt vad jag ska tro på…

Linn

magma
0

Jag var trött i knappt två veckor, sedan blev jag piggare än innan. Däremot  tog det knappt två månader innan träningen fungerade igen som vanligt- eller rättare sagt så går det bättre utan än med kolhydrater!

odezza
0

Jag har en väninna, som ätit LCHF i 10 år… hon är frisk och pigg och kry, och verkar inte ha något fel på hjärnan… Flört

"still lost in space and time"

NancyAlke
0

Med den turkiska yoghurten i klickar till maten så får du i dig energi, och kan ta mindre av det kolhydratrika (potatis, pasta, ris). Dessutom så gör den att maten blir mindre stark.

Du kan även äta den till frukost, då ersätter energin i yoghurten kolhydraterna, så du kan hoppa över brödet och flingorna… Ät yoghurt och smörgåspålägget i stället… Du kommer då att vara mättare vid lunchen och därför inte ha samma sötsug.

Det där med att alla säger att man inte ska låta bli att äta kolhydrater… det har dom kanske rätt i. Men med den här kosten äter du ju kolhydrater, bara mycket mindre mängder och rätt sorts kolhydrater. Alla grönsaker som växer ovan jord innehåller rätt kolhydrater, så du kan allt få i dig dem ändå.

Linn
0

Så jag skulle kunna äta vanilj youghurt (kommer inte ihåg märket, tror det är arla med natur bilder på förpakningen) och skinka till frukost? Och jag skulle stå mig till lunch? Ska kolla om det finns en tråd med matförslag…

Jag ska låta mig ganska kostmedvetna svärmor läsa trådarna jag har skrivit här. Hon vet ju hur och vad jag äter så hon kanske kan hjälpa mig bedömma om det går att lösa för min del.

Linn

Amiechan
0

Jag skulle tro att de flesta (alla?) sorters vaniljyoghurt som finns är rejält sötade. Det är inte en så bra idé :) Turkisk yoghurt, meze, grekisk yoghurt etc. är bättre - de är fetare och innehåller inte massa tillsatt socker :)

magma
0

Den yoghurt som menas när vi skriver "yoghurt" är naturell yoghurt och gärna den feta sorten som innehåller 10% fett. dvs "Meze", turkisk yoghurt etc.

Rita-S
0

där finns ju några smaksatta yoghurt som är utan tillsatt socker, för några går det bra med dessa, för andra inte :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

NancyAlke
0

Men det är den feta yoghurten (10%) som behövs för att ersätta kolhydratenergin i frukostmackan. Annars blir det till att äta ägg och bacon till frukost.

Linn
0

Maja, min svärmor hon har både grekisk och turkis youghurt hemma, i maten.. Förpackningen är små hinkar.. Är det dom ni menar? För dom är ju super tjocka..?

Linn

korseett
0

jepp det är de vi menar

Linn
0

ok.. ja, det kan jag förstå att man skulle bli riktigt mätt utav att äta! :P

Linn

NancyAlke
0

Grejen är att du inte bara blir mätt… du blir mätt länge också! När jag vill ha den lite extra god så sprayar jag lite grädde uppepå också!

Linn
0

haha, det lät som något det NancyAlke! ;P jag får väl gå ner och smaka på den där youghurten, även fast det känns lite läskigt att äta den bara sådär. Visserligen så tyckte jag att det Grekiska luktade som vanilj delikatess youghurt. Skrattande

Jag har suttit vid internet i skolan i dag och skrivit ut lite fakta om LCHF, tror jag hittade något vettigt där, ska läsa senare… Jag lånade också lite böcker på biblioteket.

• Sockerberoende Söt Fantasi Eller Bitter Verkligehet? av Anki Sundin.
  • Blodsockerblues-en bok om glykemiskt index av Fredrik Paulún.
  • Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt.

Den sista tyckte jag mig känna igen någonstans härifrån..

Linn

Amiechan
0

Ja, Fettskrämd brukar vi nog rekommendera. Den är bra den :)

korseett
0

bra böcker som ger insikt i hur kroppen fungerar

Linn
0

det verkar alltså som att jag fått tag i bra böcker? Jag var nere och smakade på den grekiska youghurten.. som sagt är jag väldigt kräsen.. dete smakade filost kom jag fram till efter en liten stund. riktigt surt var det. och konsistensen är ju nästan tuggbar.. känns väldigt skumt att äta den sådär.. den turkiska youghurten var tyvärr slut så den kunde jag inte smaka på..

har någon något förslag till vad man kan ha till den grekiska för att det ska smaka lite annat än surt? hur mycket rekomenderar ni till mig att äta till frukost? youghurt och ett kokt ägg kanske? men hur mycket youghurt?

Linn

Amiechan
0

Tja, jag brukar äta yoghurt utrörd med (ovispad) vispgrädde och så lite bär till (hallon och blåbär)…

Om hur mycket yoghurt så får du nog testa dig fram. Ett ägg är ju jättebra, så då kanske du inte behöver så mycket yoghurt, men det är bara du som kan veta vad du håller dig mätt på ända till lunch.

Linn
0

Men med tanke på hur fet den är så kanske det inte behövs så mycket innan man är jätte mätt?

Jag vet inte riktigt hur jag ska kolla efter recept på denna sidan…? Man måste ju kolla igenom alla trådarna.. Det finns ingen tråd där alla lägger inte sina recept utan det är en tråd för varje recept.

Linn

Amiechan
0

Nej, det behövs troligen inte så mycket :)

NancyAlke
0

finhackade nötter kan man ha på.. eller hallon som sagt… och absolut inget socker Flört

Linn
0

det är det där sockret som jag hemsk gärna vill hälla på med tanke på att jag är sockerberoende.. och den där youghurten vad hemskt sur!

Linn

Linn
0

Jag försöker föresten dricka te just nu utan socker.. usch så äckligt.. roibus är det just nu. är det några särskilda sorter man ska/inte sk dricka?

Linn

zeretki
0

#33 Du vänjer dig, tro mig. :) Det tar ett tag men smaken förändras när man slutat med allt socker och sött. Till slut smakar allting mycket sötare än det gjorde förut och du kan njuta av frukt som du förut tyckte var sur. :)

Linn
0

Hmm.. ska ta och slänga upp en ny tråd tror jag..  brist på annat.. Har btw snart fått i mig hela koppen med beskt te…

Linn

korseett
0

ha i lite pressad vitlök och använd den som sås

NancyAlke
0

Sånt som smakar surt kan man göra mildare med grädde… testa en skvätt i teet… och i yoghurten, så ska du se att det blir mumma. Ju mera fett desto mindre sötsug vad jag har förstått…

Linn
0

Får prova grädde på nästa kopp då.. fast jag tror inte vi har någon hemma… :(

Linn

anki1
0

35, Där kan jag verkligen hålla med. Jag som i hela mitt liv verkligen älskat socker. Nu använder jag inget alls, och tillochmed vatten smakar lite sött.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

batman
0

Blanda i lite grädde och kanel eller om du hellre vill kardemumma i yoghurten så blir den god. Har ni förresten sett att den grekiska yoghurten på Lidl har 10,5% fett ,5% protein och 2,8% kolhydrater! Allså mindre än den på Ica.

magma
0

Vad gäller mängden yoghurt som du frågade om, så är det bara du själv som kan avgöra det- sluta äta när du känner dig nöjd istället för mätt. Detta eftersom mättnadskänslan ökar uppemot en halvtimme efter måltiden, till skillnad mot när man äter kolhydrater.

När du är i starten av avgiftningen så kan det vara en god idé att äta något som är "godkänt" så fort sockersuget ger sig till känna, för att undvika att falla i sockerträsket igen.

Vad gäller dessa olika feta yoghurtar (eh, stavas det så?!) så tycker jag personligen att Meze (görs av Arla, jag köper den på ICA ibland) är godast. Visst kommer du säkert tycka den är sur, men man vänjer sig!! Nu skulle jag kunna äta den som godis…

Linn
0

vad sa jag ha med mig till skolan? Att ha på lunchen? Att stoppa i mig när jag börjar bli seg och sugen på socker..?

Linn

korseett
0

har du tillgång till kyl i skolan?

ragnhildar
0

som någon sa . . det finns 1-litersyogurt med frukt utan tillsatt socker som innehåller 4,5 g kh/h. Av den kan man ta kanske någon matsked som smaktillsats till den feta yogurten. Fungerar bra tycker jag. Gott.

Linn
0

#44 Ja, jag har tillgång till kyl, det är många här som inte äter skolans mat och har med sig egen.

#45 Jag tror vi hade sådan hemma en sväng, den fruktyoughurten… är det socker i den?

Linn

korseett
0

då så om du blir lite sugen så gör ett gäng oststavar av en ost du gillar- kanske gouda eller edamer?.

Jag har matlåda till jobbet och hade det när jag utbildade mig senast med. I den brukar ligga en kött eller kycklingbit samt såsen om jag vill värma den samtidigt. Har jag rå vitkål eller kall sås/smör så tar jag det i byttor bredvid. Om man mikrar gräddsås vill det gärna separera sig så du ser nästan bara fettet men om du använder den hederliga spisen så händer inte den saken med gräddsåsen.

Kan du inte värma maten så ta kassler/skinka och en kall sås eller gör en enkel sallad med ostkuber, skinkkuber, lite ovanjordsgrönsaker och gör en riktigt fet dressing på creme fraiche och majonnäs smaksatt med antingen salt och peppar, osötad senap(dijon) eller örtkryddor

Så kan det se ut

Anterrabae
0

om man är sockerberoende ska man vara försiktig med saker som är sötade utan socker.. Alltså försiktig med sötsmaken. Den triggar kroppen och förvärrar och håller kvar suget om du har otur. Vissa kan klara det, men många gör det inte.

Sen är de kemiska sötningsmedlen ganska giftiga så det är klart bättre att lära sig att känna det naturligt söta.. även om det tar tid. (tyckte oxå som du i början, nu tycker jag yoghurt utrört med grädde är gott, det blir inte så stabbigt i konsistensen)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Linn
0

#47 jag har ingen tillgång till spis. Tycker dock inte att sås brukar skära sig när man micrar den..? Så fort jag har fått matpengar från mamma och pappa ska jag iväg och köpa massa nyttig mat och sluta med sockret. fast fram tills dess kommer jag fortsätta med sockret eftersom att det är det jag lever på i skolan..

#48 vilka är dom kemiska sötnings ämnena?  och vad för saker kan vara sötade utan socker..?

Linn

magma
0

Livsmedel som är sötade med aspartam, sucralos, sackaros etc finns det gott om- t.e.x vissa korvar men även saft, läsk, yoghurt, ketchup…

Linn
0

Jag pratade med mamma nu och hon skällde och skällde och sa att jag måste försöka lära mig att äta vanlig kost och att jag måste ändra min inställning till mat. Och så försökte jag förklara för henne att jag inte tycker om att vara kräsen, att det är jävligt jobbigt och att jag förösker göra något åt det.. Och så vill hon att jag ska ta en runda i affären och se vad det kan kosta för att se hur mycket hon och pappa behöver lägga till mer.Får nu 200kr till el till daniels föräldrar och 800kr till mat. de 800kronorna går till börd, skinka, ipacket kyckling+bulgur 1gång på två månader, hygienartiklar, juice m.m och massa godis.. Dom pengarna räcker inte långt till denna kosten eftersom att jag nu ska köpa mat till frukost, lunch och middag (plus mellanmål) medan jg tidigare bara köpt till frukost.

(inlägget jag skrev först var mycket tydligare och längre med så fick sidan ryck och jag fick börja om…)

Varför måste man alltid rätta sig efter vad andra tycker och vill..?

Linn

magma
0

Ja du, 800 kr ger dig inte mycket att vinka på… Vi har i vår familj en matkostnad på ca 5000 kr/månaden, och om man då räknar med att vi två vuxna äter för mer än våra två barn så blir det i runda slängar minst 1500 kr/vuxen. Du kan komma undan billigare om du/den som handlar letar extrapriser på ställen som t.ex Willys, där kan kött vara relativt billigt. Billig mat är kycklingklubbor (ca 20 kr/kg på Ica), blandfärs och fläskfärs är billigare än nötfärs, bacon och ägg är billigt etc.

Om du inte själv vill så behöver du ju inte äta lagad mat till frukost, du kan ju lika gärna äta naturell fil/yoghurt även om du tycker det smakar surt bara för att få ned kostnaden. Sedan tycker jag du ska sätta dig och räkna på hur stor skillnad det egentligen blir. Visst kostar ett mål mat med kött mer än en stor tallrik pasta med ketchup- men å andra sidan äter du inte chips, ostbågar, läsk, godis (frukt?), bröd, sylt, saft, bullar, kakor, frukostflingor mm… 

Du undrade över vad du skulle äta som mellanmål (?) i skolan- du kan ha med dig nötter i olika former, finns en massa olika sorter att välja på. Även ett par kokta ägg går att ha i väskan under en dag utan att de blir dåliga. Finns små, runda "Baby Bel" ostar med rött vax utanpå som "skal" som är bra mellanmål också.

Linn
0

hmm.. tänkvärt.. det är sant att jag kasnke lägger 150-200 kr i månaden på godis, chips och dricka..

Vad äter ni som "godis" när ni ska gotta till det till film och så? Och nu när jag skriver om det så kom jag att tänka på popcorn, vad innehållder det egentligen?

Linn

Skadlig
0

Popcorn är majs och inte helt bra heller.

Personligen sattsar jag på choklad med hög halt >70% eftersom jag då kan nöja mig med att ta en liten bit eller ännu hellre pistachenötter som har blivit min nya drog :)

Som kvällsfika så äter vi ofta vispadgrädde med hallon och mango. Tills för någon vecka sen så brukade jag äta banan och äpple som mellanmål på jobbet men nuförtiden så tycker jag det är alldeles för sött.

Egentligen är jag av tron att vår sätt att äta är billigare än vad vi åt tidigare eller åtminstone lika dyrt. Vi har sparat in en hel del pengar på pasta, ris och grönsaker :)

magma
0

För att komma bort från känslan att jag måste ha något att äta så fort jag sitter och tittar på TV på kvällarna, så har jag fått lov att bryta det beteendet. För mig fungerar det inte att ersätta med tillåtna saker som ost, brie etc utan när jag sitter där och är sugen så är det kolhydrater jag är sugen på. Tyvärr. Popcorn innehåller massor av kolhydrater och har ett högt GI dessutom, det går fetbort… Räcka ut tungan

Men du kan ju alltid prova att äta salta nötter av något slag, och inte i obegränsade mängder? Du får känna dig fram om du tycker det triggar ditt sockerberoende eller ej.

Linn
0

OK.. ska dra mig isäng nu. hoppas att ni skrivt något annat spännande tills imorogn när jag kollar igen. om ni har något mer tips eller liknand. :)

Linn

Skadlig
0

Kom på att det finns något som kallas för super tasters. Är man en sådan så kan det göra att man har problem med vissa maträtter. Dvs det behöver inte vara så att du är kräsen. Din genetik är funtad så att du vissa maträtter smakar för mycket. Det kan du skylla på din mor ;)

När det gäller yogurth så tycker jag också att den grekiska är lite för tjock. Jag brukar blanda upp den med grädde precis som min fru sa. Den turkiska är dock lite lösare i konsistensen och mer lätt äten. I övrigt så har Lindhals små burkar på halvt kilo. De är lite för små för min del för att det ska vara värt att köpa dem i större mängder men burkar är jättebra att bära med sig fika i.

Smakförstärkare brukar vi försöka undvika också utöver socker och sötningsmedel. De känns igen som E620-625 där E621 är den vanligaste och heter natriumglutamat.

Hoppas du sov gott :)

Linn
0

Skadlig; jag hängde inte riktigt med där på supertasters….? kan du förklara lite mer ingående eller vet du någonstans jag kan läsa om det?

Jag tror att det blir den turkiska jag kommer köpa, lite synd bara att jag inte har smakat på den innan… vet du om dessa E ämnen finns i övanstående smakersättning, det var någon som pratade om en frukt youghurt som hade väldigt mycket smak som man kunde blanda i den turkiska youghurten. Jag vill ju inte köpa den om det finns socker eller liknande i eftersom att jag ska bli av med mitt sockerberoende.

tack för omtanken, jag sov jätte gott men min pojkvän bredvid mig.. Skrattande

Linn

zeretki
0

#58 Nej, snälla, ska du äta yogurt så ät utan smak! Annars får du i dig socker. Jag slår vad om att du inte hittar någon fruktyogurt utan socker.

Bätter isåfall att ha i frysta hallon i din egen yogurt. :)

NancyAlke
0

Självklart gör du som du vill med fruktyoghurten, men det är stor risk att fruktsockret i frukten kommer att trigga ditt sötsug… och då får du en jobbig dag eller två… inte att rekommendera.

Skadlig
0

Jag är rädd att jag bara har snappat upp lite om super tasters via osmos från Amiechan

En snabb sökning på super tasters gav dock detta:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2880471.stm 

http://www.abc.net.au/rn/talks/8.30/helthrpt/stories/s369.htm 

I princip innebär det att du om du är en super taster känner många smaker väldigt mycket starkare än andra. Gör att vissa råvaror smakar hemskt eller att kryddad mat då också antar jag smakar alldeles för starkt. Som sagt så har det då inget med huruvida du är kräsen eller inte. Det är fysiskt…

Beror på hur starkt sockerberoende du har men jag brukar blanda min yogurth med jordgubbssylt från ica, "gott liv" heter märket. Den innehåller bara 17% socker så om du tar små doser så blir mängden kolhydrater totalt sett låg. Jag ligger på ca en tsk per 300g yogurth. Ger mig nog mycket smak på den utan att det blir mer än 5% socker totalt i maten.
Som andra har sagt så är dock frysta bär bättre.

Linn
0

ja, något socker ska jag inte ha över huvudtaget i början, för då kommer jag fastna… Ingen bra ide alltså.. ska kolla på dom länkarna när  jag kommer hem sedan. tack så mycket. :)

Linn

Denna kommentar har tagits bort.
ulf-52
0

"Varför måste man alltid rätta sig efter vad andra tycker och vill..?" Tycker du själv att du gör det?Din pojkvän skäller på dig när du,istället för att äta den mat du bjuds på,sitter och vräker i dig godis.Det struntar du i.Din skola erbjuder säkert god och vällagad mat.Den rynkar du på näsan åt och säger,som om det vore en självklar sanning, att "skolmaten är värre än någonsin" Dina föräldrar försöker få dig att äta som folk.Men nej. Du rättar dig inte efter vad andra vill,du vill att andra ska rätta sig efter dig. Nu är du sur för att dina föräldrar inte vill sponsra ditt senaste påhitt,LCHF.Ursäkta de hårda orden,men det är så jag uppfattar ditt beteende.

Jag tror inte det är ditt sockerberoende som är ditt största problem utan ditt ätbeteende.Jag tycker nästan det verkar som om du har ett anorektiskt drag,men istället för att helt sluta äta flyr du in i olika "extrema" företeelser;godisätande och LCHF.När du åt godis kunde du säga att du inte ville äta vanlig mat,nu när du ska till att äta LCHF kan du t.o.m. säga att du inte får äta den. Så se upp!

Jag håller med din mamma,du måste lära dig äta vanlig kost,det hindrar inte att den är kolhydratlåg för att få bort ditt sötsug.Köp en bok som heter "Bli vän med kroppen och maten" av Camilla Porsman, den koster bara 39:- på AdLibris.Den kanske kan vara till hjälp i ditt dilemma och en inkörsport till vidare hjälp.

Du säger att du inte har fri tillgång till köket,men någon gång får du väl vara där?Lär dig laga mat själv,du kan ju inte leva på turkisk yoghurt och mammas mat hela ditt liv.Dels kan du laga den mat du själv och din pojkvän uppskattar,dels får du en realistisk uppfattning om vad mat kostar.

Lycka till!

zeretki
0

Absolut. Du måste lära dig laga mat själv. Det är ett stort steg mot att bli vuxen och självständig. :)

Ta fram en receptbok och börja med något. Du kan inte bo hos din mamma hela livet och jag tror att du behöver prova nya saker. :)

Mervi
0

Lagar man maten själv så får man det man vill ha. Jättebra eller hur?

Skadlig
0

Ulf, jag tycker att du är alldeles för hård. Hon kom hit och bad om hjälp och då tror jag knappast att det hjälper att skälla ut henne.
Om så LCHF råkar vara ett nytt "påhitt", then so what? Det finns många infall som är mycket sämre.

Dessutom så tycker jag inte att LCHF är extremt på något annat sätt än extremt nyttigt jämfört med alternativen. Personligen så äter jag inte direkt den här maten för att jag vill gå ner i vikt. :)

Och matlagning kommer hon att lära sig på vägen då :)
Ett tips MazarinRebus appropå det, när du ändå lagar mat på kvällen så kan du laga extra mat så att du har att äta i skolan dan efter. Är nästan noll extra ansträngning :)

ulf-52
0

#67 Du behöver inte ta åt dig å LCHF´s vägnar,det är inte LCHF jag angriper.Men MazarinRebus har uppenbara problem och jag väljer hellre att råda henne att söka proffshjälp än att tala om vad hon ska mumsa på i stället för skolmat.

Har hon förresten köpt en enda sak som ni har tipsat henne om?

Tydligen behöver hon inte lära sig matlagning,har man gått på Hotell-och Restaurang(se MazarinRebus`shoppingtråd)så kan man nog det.

Linn
0

ulf-52 Detta var precis vad jag INTE ville ha från någon, jag får tillräckligt med utskällning hemma! Om du nu tycker att jag verkar vara uoppfostrad och vad annat du nu kan tycka att jag är så varför i helvete måste du då tala om det? Kunde du inte suttit där tyst vid din dator och hållt käften? Du har ingen aning om vem jag är och hur jag är. Nej, jag har inte köpt något av det dom sagt till mmig om än, och vet du varför? Jo, därför att mamma och pappas matpengar trillar inte in förens idag och på måndag, när dom får lön alltså! Du fattar inte vad ledsen jag blir av att bli angripen på detta sättet av en person som inte har en aning om vem jag är! Vad är det för proffshjälp jag ska söka? Ska jag gå till en dietist som ska fortsätta skälla på mig som du just gjort och tala om för mig som alla andra att min kräsenhet bara är inbillning, att jag intalar mig själv att jag inte tycker om mat. Och om jag hade haft någon form  utav anorexia så hade jag väl inte bett om hjälp på ett ställe där det går ut på att äta mycket FETT!

Linn

Linn
0

(ber om ursäkt till er andra för mitt sätt att utrycka mig, blev väldigt ledsen av vad han sa bara… Hoppas att ni har överseénde med det…)

Linn

Skadlig
0

Ulf, det var inte på LCHF:s vägar jag tog åt mig *ler*
MazarinRebus har kanske "uppenbara problem" men jag tror inte att lösningen är lika uppenbar.

En sak som hade tänkt skriva i mitt förra inlägg, men som jag tyvärr inte gjorde, var att vi vet inte tillräckligt för att faktiskt kunna bedömma eller för den delen dömma henne. I det läget väljer jag mycket hellre att fria.

Jag är säker på att du egentligen vill hjälpa till, precis som vi alla andra vill, men problemet med att ge knuffar i "rätt" riktning är att man oftast får en knuff tillbaka.
"Action reaction" som min gamla aikido-tränare brukade säga :)

NancyAlke
0

Jag har överseende Mazarin… för jag tycker också att Ulf trampat i klaveret ordentligt!

Kram!

magma
0

Jag tycker som Skadlig att jag behöver ha mer på fötterna innan jag kan våga mig på att döma någon utifrån sporadiska inblickar i dennes liv. Har t.ex ingen aning om vad för slags skolmat som erbjuds t.ex, kanske det är pommes och burgare varvat med pannkaka med sylt? *hua* Däremot tror jag också att en bra väg är att du lär dig laga mat själv- för att få mer makt över det du ska stoppa i munnen.

korseett
0

För att gå på hotell och restaurang behöver man inte välja kockutbildningen utan det finns andra inriktningar.. Stå på dig MazarinRebus

ulf-52
0

"Jag undrar nu om det finns någon där ute som har något förslag på hur jag ska göra med mitt matproblem..?"Så börjar du tråden MazarinRebus.Hur ska jag veta att du ska få en raseriattack när jag kommer med ett förslag som du inte gillar. Jag tar inte åt mig.Jag har träffat alltför många ungdomar i din situation för att reagera negativt.

Du anser att det är sockerberoendet som är ditt stora problem. Hur stort kan det vara?Du uppger att du avsätter 150-200 i månaden åt godis,chips och dricka.Det blir i genomsnitt 6:- per dag.Hur mycket får du för det?En halv chokladkaka?Är det denna halva chokladkaka som håller dig vid liv resten av dagen efter frukosten eftersom du inte äter vare sig skolmat eller din pojkväns familjs mat?Du har rätt,jag känner inte dig,framför allt fattar jag inte vad du äter.

Jag skäller inte på dig,jag ger dig ett råd och jag upprepar det;sök proffshjälp.Jag menar då beteendevetarhjälp,så att du kommer ur den här situationen.Du är inget offer som alla skäller på,du är en fri människa som kan söka hjälp(även om kön är lång)På Beroende-sidan är du ju själv inne på att du har ätstörningar,varför är det så avskyvärt att ha det på den här sidan?

Att anorektiker söker sig till den här sidan skulle inte vara något konstigt.Anorektiker brukar söka sig till mat i olika former, utbildningar och yrken som har med mat att göra.Den här sidan måtte vara rena drömmen för en anorektiker,sida upp och sida ner upprepas den förbjudna maten,smör,grädde,fläsk osv.Bara de själva slipper äta.

Ni som "försvarar" MazarinRebus,hur resonerar ni?Vad är det hon ska stå på sig mot?Att söka hjälp?

zeretki
0

#75 Ulf, jag tror absolut att hon behöver hjälp och att hon har problem, men ditt inlägg var kanske lite skarpt i tonen och jag undrar om det har den effekt du vill att det ska ha, dvs att hon inser sina problem. För det är väl det du vill med ditt inlägg? Att hon ska inse sina problem? Då kanske du ska uttrycka dig på ett annat sätt, lite mer psykologiskt. :) Annars tror jag det motverkar syftet, så att säga.

Jag tycker att vi alla kan ta ett steg tillbaka och ta ett djupt andetag innan debatten blir för het. Att många härinne behöver hjälp med kosten betyder inte att vi kan leva deras liv eller skälla ut folk som inte gör som vi säger.

Tro mig, det är många som inte följer det man säger till dom. Inklusive jag. Men utskällningar hjälper sällan…

ulf-52
0

Jag tar gärna ett steg tillbaka.Jag har sagt vad jag ville säga.Att ni här på forumet ansett det varit klumpigt och tolkat det som en utskällning är beklagligt.Jag kan inte uttrycka mig mer psykologiskt.

NancyAlke
0

Vi får väl bara hoppas att hon vågar sig tillbaka… annars var det kanske nån fel i psykologin.

Linn
0

Ulf; ja, jag skrev att 150-200 kr går till godis m.m, av dom 800 kronorna jag får i matpengar varje månad av mamma och pappa. Sedan har jag 1050 kr i studiebidgar som bara rinner iväg. Jag ska gör dig riktigt besviken nu, jag har precis varit och inköpt massa LCHF mat och från och med i morgon börjar mitt sockerfria liv. Från och med nu vill jag att du ignorerar mina inlägg, jag vill inte att du svarar på dom om du inte har något vettigt att säga.

Linn

NancyAlke
0

Du gör det bra som kämpar på med pengarna. Min dotter som flyttat till sin kille har sitt studiebidrag + 1200 från mig till mat och jag har dåligt samvete för att jag inte bidrar med mera.

Linn
0

äter hon också enligt LCHF? hur mycket lägger hon på mat? har han egen lägenhet eller är dom i samma situation som mig, som bor hemma hos daniels föräldrar?

Linn

NancyAlke
0

Nej, hon äter inte LCHF nu, hon gjorde det förut, men det blev för krångligt när pojkvännen inte äter samma. Hon flyttade in hos pojkvännen som redan hade egen lägenhet… men jag har ju inte råd att bidra till hyran… utan vad jag förstår så täcker de 1200 ungefär halva matkostnaden för dem.

Linn
0

ok.. jag vill hemskt gärna flytta till en egen lägenhet jag också men jag måste hitta ett deltids jobb först. Har snart varit arbetslös i ett år och det går mig på nerverna, jag blir såååå rastlös.. Sedan vill jag ju inte leva på daniel heller…

Linn

NancyAlke
0

Min dotter går fortfarande i gymnasiet… och jag betalar så gott jag kan, för att hon ska kunna känna sig lugn och gå klart skolan. Hon kan ju som sagt inte bidra till hyran, men han hade den ju själv innan, så…

venuseva
0

Vad vill du jobba med MR?  Brukar be en bön som låter så här "Rätt jobb söker MazarinRebus". Det funkar alltid.

Linn
0

Jag behöver ha ett jobb på ett ställe där arbetstiderna är på kvällar och helger.. Linn heter jag föresten… Jag har sökt på alla matbutiker i närheten men alla säger bara att jag ska lämna in min cv, vilket jag gjort, och att dom hör av sig om det kommer något. och dom noterar inte om man ringer ofta ch verkligen vill ha jobbet.

Linn

magma
0

Hemtjänsten kanske? Äldreomsorgen/sjukvården behöver alltid vikarier på helger, nätter och kvällar.

korseett
0

Har du en dygnsrytm som passar bättre för de tiderna eller? *nyfiken*. eller vänta nu.. gick du i skolan med??

Linn
0

det är skolan som gör att jag måste jobba på de tiderna.

problemet med äldreomsorg är att jag känner mig väldigt omekväm bland folk som inte hör eller förstår eller ser så bra längre med mera.. Jag såg en äldre dam för ett tag sedan på ica som mamma trodde hade fått en blodpropp som gjort att hon gick konstigt, använder armar och händer konsigt och hade svårt att prata för att delar av ansiktet var förlamat? hon kunde inte göra sig förstådd i kassan när hon skulle betala och jag tyckte att det var så hemskt att se att hon inte hade någon hjälp med sig men sen tänkte jag på hur jag skulle bete mig om jag jobbade med äldre eller andra människor som behöver hjälp och jag tror att det skulle vara väldigt svårt för mig..

jag kom och tänka på det bara när du skrev äldreomsorg..

Linn

korseett
0

Hur är det med städning och reklamutbärning? kan det vara något av intresse, iallafall kanske under tiden som du söker annat

Linn
0

reklam..? städning…? är inte det på mornar?

Linn

zeretki
0

#89 Du vet inte hur det är förräns du provat. :) Jag jobbade första gången på äldreboende nu i sommar och det var inte alls som jag hade trott. :) Tvärtom, det var mycket bättre och trevligare. :)

Så prova, det värsta som kan hända är att du inte gillar det. :)

korseett
0

nix många gånger ska det städas efter arbetsdagens slut på företag och reklamutbärning kan man göra på kvällar och helger med, iallafall hos oss gör de så.

Precis som zeretki säger om äldrevården- det kan vara mycket bättre än man tror. Jag brukar tänka så att är det något som jag känner olust inför så är det kanske något som jag ska lära mig av istället. Varför inte prova och som sagt det värsta som kan hända är att du absolut inte gillar det och det är ju helt ok men då har du varje fall testat.

NancyAlke
0

Min dotter resonerade precis som du Mazarin, alltså när det gällde äldrevård. Jag sa att jag tyckte att det var lite knäppt att "dissa" ett av de yrken som det är enklast att få extrajobb i, utan att ha testat.

Hon tog tjuren vid hornen och sökte bara äldrevård när hon sökte sommarjobb… så i somras jobbade hon på ett demensboende… och stormtrivdes!!! Dessutom gillade dom henne också, så så snart hon fyllt 18 (tyvärr ett år kvar) så kommer hon säkert att kunna få jobba extra där.

Linn
0

Ok. får väl kolla på det då, det finns ett service hus i uddevalla i ett utav husen pappas företag förvaltar, kanske ska kolla där. får kolla vad det finns för några andra också.

Linn

anki1
0

Min dotter jobbar som omsorgsassistent på ett dagcenter för förståndshandikappade vuxna, hon är "timmis". Har varit det nu i snart 2 år. annars gick hon barn och fritid på gymnasiet. Hon tycker att det finns en del likheter.

Linn
0

ok. ska kolla med pappa om han kan slänga in ett gott ord för mig där på servicehuset också, han kommer bra överens med dom. han är ju där säkert ett par gånger om dagen också..

Linn

venuseva
0

När någon ber för en som jag gör för dig genom bönen "rätt jobb söker Linn", så kommer det perfekta jobbet för dig.

Fortsätt dock att kolla vad som finns. Det hjälper.

Linn
0

Jag har ett jätte problem!

Jag klarar inte att äta så mycket fett på morgonen, jag är så van vid att få i mig massa socker och kolhydrater direkt på morgonen.. Igår åt jag två ägg till frukost och mådde piss..

Idag åt jag ½ägg. provade turkiskt youghurt, blandade ut den med massa mjölk och la i hallon i. Det var ingen höjdare. försökte dricka te med mjölk i, sedan med smör i. smakade bara beskt. försökte få i mig lite vanlig hushållsost, men jag fick kväljningar (det kan mycket väl vara mitt eget fel)..

Så, jag tog en banan.. Fällde några tårar och gjorde iordning nyponsoppa för att ta med mig till skolan.

Jag vet inte vad jag ska äta på morgonen! När jag är så hungrig som jag är på mornarna så mår jag ofta illa, vilket innebär att jag behöver ha i mig något (sött) som bara är att svälja (nyponsoppa eller liknande).. Nu har jag ingen aning om vad jag ska få i mig istället.. eftersom att jag inte klarar av att få i mig det fettet direkt som jag antagligen behöver få i mig då för att få samma effekt som sockret får…

2/2 dagar som inte gick åt något håll jag planerat..

Jag åt inget godis igår på bion i alla fall. det blev pistage nötter, det vet jag inte hur bra det var iof men.. sedan åt jag en hamburgare på stan men tog bort hälften utav det vita brödet..

jag behöver mer motivation.. :(

Linn

venuseva
0

Eftersom jag inte äter mjölkprodukter utan bara smör till allt annat jag äter, har jag svårt att råda dig. Undrar dock varför du skall blanda i mjölk i turkisk yoghurt? Den är väl bra som den är?  Skulle ta mald ingefära och kanel på för att smaksätta den, kryddor som hjälper till med matsmältningen.

Skulle börja dagen med ett glas uppkokt vatten. Att du är vrålhungrig på morgonen är kanske resultatet av halva hamburger-brödet, skulle tro det. Socker ger ju såna känslor, som vrålhunger.  Eftersom nyponsoppa har socker i sig, är säkert ren frukt bättre att ta med. Och nötter av olika slag.

korseett
0

om du kan äta mycket på kvällen kanske du inte blir så hungrig på morgonen. jag äter oftast något fett vid niotiden på kvällen och jag är aldrig hungrig på morgonen numer. Pröva så får du se men som sagt är du inte van att äta den här maten så är det ju klart att det tar emot.

Linn
0

jag blandade mjöl i den för att den är så tjock. sedan eftersom att jag är van med att dränka allt i socker så smakar det extremt surt..

såser? det är helt okej eller? Som tex så älskar jag kyckling med curry sås.. ska jag strunta i såsen/ta lagom med sås/kan jag dränka maten i sås? (såsen gär jag på smör, cremefreiche och grädde)

vad ska jag äta för något fett på kvällen för att inte få samma hungerkänsla i morgon? Jag vill ju inte vara kvar i mitt socker beroende och jag vet att mina matvanor förstör min mage. Så jag vill verkligen ändra på min kost.

Linn

NancyAlke
0

Du kanske skulle testa nötbröd till frukost… man gör det i mikron på en par minuter. Du kan göra färdiga "mackor" på kvällen innan du lägger dig. Jag hinner inte skriva receptet nu… kanske nån annan kan … ?

venuseva
0

Enl SSS och Annika D skall man äta tills man är mätt.

Sås på smör, grädde och creme fraiche borde väl fungera. Men inget vetemjöl förståsGlad 

Om du äter vanligt mat fast utan ris, pasta, potatis och vetemjöl, alltså vanligt kött, fågel, fisk osv men lägger till fett för att bli mätt, så är väl det vad man rekommenderar?

korseett
0

naturell youghurt är surt! men du kan blanda osockrade hallon eller blåbär i för att få lite mer sötma. man lär sig den smakenm eftersom- gjorde iallafall jag.

Ät så mycket fett så du bara orkar bara du skippat mjölet i den

Ja på kvällen kan jag äta kokt ägg som jag mosar i smör och lite kaviar för smakens skull. Eller så blir det rester från dagens måltider som kall kyckling med majonnäs. Har gjort oststavar några gånger som jag dippar i en sås gjord av gräddfil och pressad vitlök. Eller varför inte riva en massa god ost över nåt köttaktigt med lite oregano och sedan in i ugnen eller micron?

Linn
0

nötbröd? hmm.. det lät skumt. lägg gärna upp receptet när du har tid eller om det är någon annan som har det..

jag brukar ju göra en toppredning med vetemjöl men jag får väl ha tålamod och låta grädden tjockna av sig själv..

Mosat kokt ägg, åh vad mycket godare det lät än att bara äta det rätt ur äggskalet. Ska prova det ikväll. Har färdigkokta ägg hemma i kylen, får värma lite av smöret så jag kan blanda ner det i. det är ju ganska hårt.

Jag har precis ätit nyponsoppan och har ångest. Jag vet ju att det är massa socker i och att jag kommer få en sockersvacka om en timme eller liknande…. Är lite sur på mig själv hur jag beter mig med maten. Tänkte att jag skulle ätit något igårkväll när vi kom hem efter bion men klockan var 12 då och jag ville inte väcka familjen..

Jag hade i hallon i youghurten också, men jag tycker inte att det hjälpte något mot surhetsgraden.. Men jag vet att jag kommer vänja mig vid det sedan när sockret är ur kroppen helt och hållet.

Ska göra kyckling sedan som jag kan ta med till skolan också i morgon. tänkte mig kyckling med ett snitt i där man kanske kan lägga en bit brie ost och en skiva rökt skinka? vad tror ni om det?  och lite oregano eller något i. ska manköra in den i ugnen direkt eller ska man bryna kycklingen först?

Linn

Shawy
0

Nötbröd här

Jag gör med mandlar, ägg och bakpulver. Har nyss fått upp ögonen själv på nötbrödet. Jag tycker det är jättegott!

Mervi
0

Jag bakar också detta bröd med mandlar.

Linn
0

tack så mycket. det ska jag prova! :)

Linn

anki1
0

Om du har creme fraiche i grädden så tjocknar den ändå.vispa ihop grädde occh cremefraiche i en kastrull, låt koka upp lite salt, peppar, någon god krydda, tex curry och voila såsen är klar.Mängden får anpassas efter hur många som den ska räcka till. Jag brukar ta 2,5 dl cremefraiche och sådär 2 dl grädde, till min familj 3 st+ matlåda.

Linn
0

ok.. jag brukar göra såsen tillsammans med kyckligen i stekpannan.. tycker jag funkar bra.

Linn

magma
0

Du skriver "_När jag är så hungrig som jag är på mornarna så mår jag ofta illa, vilket innebär att jag behöver ha i mig något (sött) som bara är att svälja (nyponsoppa eller liknande).."

_Prova att äta en rejäl portion lagad mat på kvällen, alltså runt åtta, nio snarare än kl 18 så du är rejält mätt. Fyll sedan på med en kopp thé med lite cocosfett i, och se om du är mindre hungrig morgonen därpå.

Att du känner att du bara klarar att få i dig något sött det har med ditt sockerberoende att göra, och om du ska ta dig ur det så är den enda utvägen att inte göra som beroendet säger åt dig att göra… Dvs falla för behovet och äta/dricka sött. Och att du gör det direkt på morgonen är ännu ett snäpp värre eftersom det färgar av sig på hela dagen sedan. Försök vänja dig vid att dricka naturell fil, om du nu tycker den feta yoghurten är för tjock, eller varför inte några glas mjölk så hungern/illamåendet ger med sig- och sedan äta mer ordentligt på förmiddagen?

Du skriver även:"Nu har jag ingen aning om vad jag ska få i mig istället.. eftersom att jag inte klarar av att få i mig det fettet direkt som jag antagligen behöver få i mig då för att få samma effekt som sockret får…"

Den kicken du får av att äta sött direkt på morgonen är exakt det som du jobbar på att bli av med- dvs vänja din kropp och hjärna av med sockerkicken den skriker efter. Du kommer aldrig att kunna få samma effekt genom att äta fett, snarare blir din kropp och hjärna lugn och nöjd på ett balanserat sätt. Men det kommer inte förrän du är avgiftad och avvand, så kämpa på…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.