Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 7353 ggr
Adeon
0

Recept - smör!

Hej!

Skulle vilja ha bra smörbaserade recept, alltså recept där smör procentuellt tar stor plats. Spelar ingen roll om det är hela måltider, bakverk eller mellanmål. :)

Tack på förhand

Adeon
0

Tack för tipset!

Just det, måste flika in att jag inte tål mejerier förutom själva smöret då. Gör väl det hela lite knepigare.

Nachtaktiv
0

Broccoli/blomkålsmos är en av mina favoriter. 

Koka broccoli eller blomkål, häll av vattnet, skiva i så mycket smör du känner att du vill ha, mixa med stavmixer. Tillsätt kryddning efter smak. :)

jiim
0

ketobollar: blanda smöret med kokos och kakao Ett annat alternativ är ischoklad. ta kokosfett, kokos och kakao

Adeon
0

Försökte mig på broccolimos en gång men fick aldrig till den där fylliga/krämiga smaken, det blev liksom vattnigt och "grynigt". Får leta runt på nätet efter det ultimata receptet. 

Ketobollar är supergott, kan lätt trycka i mig 8-10 stycken haha!

Biami1.
0

När jag gör blomkålsmos (förmodar att det funkar på broccoli också) så kokar jag den i mikron, utan vätska, med plastfolie över. När den är nästan mjuk mixar jag den med smör, ev. grädde och färskost.

Kvothe
0

Istället för att koka blomkålen så skall du dela upp den i knippen och ångkoka den. En sil/Durkslag under lock duger också. Beroende på hur länge du ångkokar den så har du mer eller mindre tuggmotstånd kvar, potatistamp eller mixer och arbeta in smöret.. Äts med fördel med smöröga i =D

Adeon
0

Låter hur gott som helst, ska testa imorgon!