Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1166 ggr
Alexej
0

Hej alla!

Kommer från hittekattssidan!Flört

Tänkte ställa några frågor.

Jag är 47 år och har sedan ca.20 år chronisk hepatitis, men rätt så bra levervärde pga lite fett och alkohol. Är 90 % vegetarier, gillar varken kött, ägg eller fett. Mår bara illa av det.

Gjorde en behandling för 7 år sedan mot hep, som inte hjälpte men hade många biverkningar. Fick fibromyalgi samtidigt.

Sedan lika många år tar jag antidepressiver. Fick byta många gånger pga biverkningar, illamående osv. Sista antidepressiva var bra, men jag var VRÅLhungrig hela tiden. Gick upp minst 15 kg på ett halv år. Har alltid haft lite övervikt, men inte farligt. Men det här var inte kul. Inga kläder som passar längre (stopp på låren), framförallt kändes det nästan kusligt med allt ätande. Det var inte jag…Nu har jag en annan medicin, hungern är borta, men inte övervikten.

Vill gärna gå ner nu och läste en del här. Jag vet jag har värsta matvanor. Lagar nästan aldrig mat, lever på mackor, müsli, frukt och godis. Tycker inte ens om varm mat, bara pasta ibland.

Har ni några tips?Ledsen

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

korseett
0

om du varken gillar kött, fett eller ägg blir det tufft på den här kosten men det går. Rådet att dra ner på kolhydrater och öka fettet är receptet. Naturliga råvaror är det som gäller dvs riktigt smör och olivolja. Gillar du mjölkprodukter och ost har du mycket bra där som innehåller lite kolhydrater och mycket fett. Inga lightprodukter överhuvudtaget. Pasta , mackor , müsli, frukt och godis är inte att tänka på ej heller ris och potatis. Bär är i viss mån ok likaså ovanjordgrönsaker.

kolla här

korseett
0

Välkommen förresten!

Alexej
0

Tack!Glad

Vad jag har så svårt att förstå, är det med fettet. Uppväxt på att räkna kalorier. Förr var just fett absolut tabu. Nu ska man häller i sig grädde?

Att jag måste sluta med godis är klart, mjölk och ost älskar jag. Men hur är det med bröd . Använder mest mörk rågbröd, bakat på surdeg. Att müsli innehåller för mycket socker,är jag medveten om. Men vad är alternativet?

Jag vill inte bara gå ner i vikt, jag vill framförallt hitta en medveten kost som är bra för kroppen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

venuseva
0

Du bör sluta med bröd på ett tag. Gillar du mjölkprodukter kan du äta allt inom den kategorin. 

Äter du fisk kan du äta makrillfilé och sardiner som är feta, bra fiskar samt lax. Men äter du bara bönor och linser som proteinkälla, ja då återstår nötter, såsom mandel, valnötter, sesamfrön, linfrön, pumpakärnor, osv.

För mig har kokt ägg med mosat smör, 20gr till varje måltid hjälp mig den första veckan. Gillar inte grädde och ost.  Lycka till.

Mervi
0

Brödet innehåller massa kolhydrater och går bort. Fett äter man för att ersätta bortfallet när man drar in kolhydraterna.

Börja med att läsa artikeln för nybörjare.

Lycka till!

korseett
0

ju mer fett du får i dig och mindre kolhydrater desto bättre för kroppen. Då får den material att laga kroppen med. Bröd innehåller mycket kolhydrater vilket mjöl det än är gjort på och det blir för mycket. Turkisk/grekisk youghurt kanske kan vara något? Och så kan man ta ostskivor med smör inuti- dvs ät pålägget men inte brödet och jag lovar dig att du blir mätt.

De som äter enligt LCHFtänket har en gräns på max 5 kolhydrater/ 100 gram livsmedel. Det finns en massa att välja på faktiskt. Fettet ger både bränsle och näring i kroppen och så länge som man skippar det mesta av kolhydraterna så används det av kroppen. Titta omkring bland trådarna till vänster så kan du finna mycket intressant. Här kommer en länk till

Här har du en kost som du återfår din normalvikt och får en bra hälsa. Det är att jobbigt att tänka om från inget fett, mycket kolhydrater till mycket fett- lite kolhydrater. Men det är värt det. Finns många,många solskenshistorier på den här sidan att inspireras av.

Alexej
0

Jag läser för fullt…Flört

Det är så inrutad med kalorier. Älskar solroskärnor men avstår ofta när jag läser hur många kalorier det finn i en liten påse…

Äter inte fisk-djurvän…

Inte så mycket kvar, fast jag äter jättemycket yogurt, just grekisk eller liknande. Nästan aldrig söta, bara naturell. Men ibland vill man tugga riktigt. Då har jag använd mig av brödet.

Vill gärna komma bort från just godis. Smakar ofta inte, känns meningslöst, använder det mest för att fylla magen.

Ulf-S
0

Jag tycker det låter rätt tufft att köra strikt LCHF om man inte gillar kött, fett och ägg…

Kanske det kan vara en bra idé att helt enkelt tänka lågt GI till att börja med? När du ser hur det funkar och hur du mår kanske du kan börja skära ned kolhydraterna.

Om man undviker kolhydraterna är det förstås ett absolut måste att öka på fettet, kroppen behöver ju få sin energi någonstans ifrån… Och protein, som man i och för sig kan få från mjölkprodukterna om det funkar bra, vissa har svårt att gå ned i vikt när de äter mejerivaror.

korseett
0

va bra att du kan äta mjölkprodukter då har du en sak.

Vi har en annan tråd som gäller om veganmat där står en del du kan kolla upp. Här

magma
0

Välkommen!

Äter du ägg? Men ingen form av kött, inte heller skaldjur eller fisk?

OM du äter ägg så vore det bra om du kunde få i dig ett par sådana om dagen, det är en bra källa till både protein och animaliskt fett (äggulan). Omelett på ägg och grädde med riven ost på är en bra frukost:)

Vill du gå ned i vikt så kan mjölkprodukter utgöra ett hinder, men en del kan äta det och ändå gå ned i vikt- så du måste nästan prova först.

Jag tror som ulf-S att det kan vara problematisk att äta strikt LCHF och ligga på en väldigt låg kolhydratnivå om du inte äter kött, eftersom du då måste äta bönor, linser etc för att få i dig protein- och det leder till ett högre intag av kolhydrater. Men man vet aldrig förrän man provat:) Lycka till!

Alexej
0

#9 Det var en tjej till från hittekatter. Flört

Vad som intresserar mig hur ni klarade omtänkande från kalorier till kolehyrater? När man är uppväxt med kaloritänkande och sedan får man plötsligt frossa i alla förbjudna saker. Grädde, fett, ost, avocados, nötter osv. Jag har jämt dålig samvete, när jag äter sånt.

#10 Nej, jag äter inte ägg (fast hihills i kakor och så) Sett för mycket hemska saker i höns/äggproduktion. Sedan dess gillar jag inte ens ägg mer.

För mig är inte vikten såå viktigt, det är framförallt att jag vill hittar till ett ätande utan socker och andra onyttiga/onödiga saker. Nu mår jag inte bra när jag äter sötsaker, helt enkelt.

Alexej
0

Alexej
0

Oskyldig

Ulf-S
0

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag har superkoll på kaloriinnehållet i olika matvaror, det sitter i ryggmärgen.

Grejen med LCHF är att det är en naturlig kost som normaliserar hormonnivåerna i kroppen och därmed även vikten.

Det handlar inte om att frossa i feta såser och ostar, utan att äta så pass mycket att man känner sig nöjd.

Vira
0

Hej Landfreak59!

Jag äter inte heller kött  och köttprodukter. Men det beror på att jag tål dom inte. Äter dock fisk. Ägg kan jag äta om dom ingår som ingrediens i någon maträtt. Ej kokta eller stekta.

Jag har exprementerat med vegetarisk lchf kost sen mars. Jag vet att många här inte tycker man ska äta fröer och sojabaserade produkter men för mej funkar inget annat. Måste ju få proteinet. Har hittat utmärkta sojabaserade produkter i Tyskland som innehåller 1kh/100g. Tofu är också ett bra alternativ. Kolla in de vegetariska produkter som finns i frysdisken hur de ligger i kolhydrater. De är inte så dåliga de häller.

Bakar "bröd" på ägg, sojaprotein och div fröer. Smakar utmärkt. Finns några recept under fliken Mat-Recept på bröd.  Kan rekomendera det norska forumet: http://forum.lavkarbo.no , där hittar du massor av brödrecept.

Använder mycket blomkål och broccoli. Blomkålsmos är jättegott, finns recept under mat- sidorna. Avocado är bra fettkälla.

Förövrigt blir det mycket fet ost och smör. Yoghurt 10% ibland. Grädde till mycket.

Alexej
0

Tack för alla tips!

Då ska jag kolla tyska sidor också, kommer från Tyskland. Nu börjar jag ett nytt liv, är så trött på fel näring. Först ska jag slutar med alla sötsaker, det ser jag fram emot.Glad

Alexej
0

Förvånad

Alexej
0

Skrikandes