Gräddfil !!
Är det ok att sitta med en sked och sleva i sig gräddfil som det är direkt ur en 5 dl burk ……..=/ ??
Det gör jag just nu för det är så hiiiiiiimla gott, men inte så bra kolhydratsmässigt kanske eller ??

Tja, många av oss försöker ligga på max 20 gram kolhydrater totalt per dag. Gräddfil innehåller 4,5 gram/100 gram.
Smäller du i dig hela 5-decilitaren får du alltså i dig en hel "dagsranson" av kolhydrater, men herregud, om alternativet var en chokladkaka så är det ju utmärkt. Det är ju mycket bättre att äta lite extra av nåt med 4,5 gram kolisar, än att dra i sig en kaloribomb av gammal vana :)
Precis så som Livia säger tycker jag med… man får välja mellan mygg och elefanter. Om alternativet är sug efter "vad-som-helst" är det jätte-ok med gräddfil.
Nästa gång kanske du väljer vispgrädde eller creme fraiche som har bara 3% kolhydrater och betydligt mer fett i stället.
Numer pensionär i Nynäshamn
Håller med att det är gott men det blir många kolhydrater.
Som vanligt beror det ju också på hur känslig man är, och det märker man bara själv.. Vissa här måste som sagt hålla sig under 20g/dag eller ibland kanske lägre för att det ska fungera. Andra kan se mer åt riktlinjer som den från "Life without bread" av Wolfgang Lutz, där han anser att majoriteten av alla hälsofördelar kommer redan om man håller sig under 70g/dag. Den boken handlar dock om allmänt hälsotillstånd, inte viktnedgång.
Själv äter jag LC för hälsans skull enbart, och kan därför säkert ligga varsomhelst mellan 10-20g och 50-100g / dag beroende på situationen, räknar oftast inte.
Så det beror på hur du som individ fungerar, och vad dina mål är :)

OJ vad dum jag är !!!! "skäms" ser att jag skrivit gräddfil men jag menar ju Creme Fraiche.
Jag är hopplös säger alltid fel på dom två =/
När jag börjar tänka efter så tror jag faktiskt jag ligger under 10-20 kollisar per dag vissa dagar, i alla fall under 20.
Om det är Creme Fraiche du menar behöver du troligen inte oroa dig alls. De enda som behöver hålla in är de som hamnar på platå eller absolut inte går ner alls.
Jag använder det friskt i såser - då är den kokt - men jag använder den sparsamt kall också i kalla såser. Det är inte lika bra för mig som är känslig av någon anledning - men jag gör det ändå…

Mizzi, jag äter Creme Fraiche istället för yogurt ibland. :)

#6 och #7 Låter som jag kan smaska vidare ;)
Creme fraiche utblandat med vispgrädde äter jag ist för yoghurt, för att få bättre fetthalt, men inte nu när jag vill ner i vikt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Hm …?? men jag vill ju gå ner i vikt också =/ nu blev det snurrigt igen ,alla skriver olika saker och vem ska man lysstna på ??
#10 Jo, men du, du måste själv se om du går ner i vikt först. Sen kan du avgöra om du får äta creme fraiche eller inte. ;)

När jag först började med dieten frossade jag också i sånt där. Slevade i mig creme fraiche, smörade som en tok o.s.v. Det var ju förbjudet förr ju! Nu gör jag det bara när jag får godissug och det är ju bättre än en chokladkaka förstås.

I allra första början mådde jag illa av allt fett,men nu har jag vant mig och nu går det bra.
Eftersom jag kör detta för att gå ner första o främst kanske jag borde köra "Fakir" ett tag ???
Vad tror ni ??

Tänk om någon icke-LCHF are skulle läsa den här diskussionen.