Riktigt smör!
Idag har jag smakat på alldeles riktigt smör! Nykärnat på bara grädde och salt. Och jag tror att det var bland det godaste jag smakat på. Men det kostar därefter 200 kr/kg. Köpte en liten burk för 20 kr. Och hon som sålde sa att man kunde steka i det, tror jag säkert, men jag ska äta det alldeles själv med sked!
Jag har varit på Smaklust, en matmässa som pågår i Stockholm på Hornstullsstrand nu i helgen. Gå dit! Ni som kan.
Smöret kom från Jämtland/Härjedalen, äkta fäbodvall och går faktiskt också att beställa från Nyvallen
Massor av olika ostar fanns det, och korvar och annat ditten och datten från svenska gårdar med hemodlingar och egna slakterier. Tyvärr, för mig alltså, väldigt mycket bröd och väldigt mycket saft och marmelader, men för de som tål sånt så!
Hittade en korv med 97 % nötkött, vilket är oerhört ovanligt, och tillverkaren tillhörde en grupp som kallar sig Svenskt Gräskött, garanterat svenskt kött från djur som enbart äter gräs, naturligt rikt på Omega 3. Här tänker jag försöka beställa nån gång framöver, för 160 kr/kg får man köpa 28 kg kött. Just nu ryms det inte i frysen, men sen
//Karin

Tänkte bara tillägga att jag syndade lite. Smakade på Havtornsmarmelad och deltog i en tävling om olika marmelader, men det kan knappt ha varit en tesked tillsammans. Men tyvärr tog jag en chokladtryffel också och den var rullad i rörsocker, men annars inget socker förutom den i chokladen vad jag förstår.
Nyfiken som jag är testade jag mitt blodsocker nu när jag kommit hem, lite i panik; 6,1!
//Karin
Åh gud, det låter underbart! :D Finns inget som hemlagat riktig mat. :)
Cooolt!!! som mina ungar skulle säga… insåg nämligen att Nyvallen drivs av en på min arbetsplats… tänk vad lite man vet 
roligt - jag ska gå dit imorgon!
Har också tänkt beställa Omega 3 köttet
Det låter intressant Karin20 med köttet. Har ingen bil, så för mig att åka till Märsta blir kanske för långt. Höjta till om du skall dit!
Ska försöka komma dit
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Obs! Medtag kontanter. Som vanligt när en mässa har kvinnor som primär målgrupp, inga fördomar här heller, går det inte att handla med kort!
//Karin
det kan vara lite svårt att ta betalt med kort för den tekniken är ju uppkopplad till telefonlinjen så där görs ingen skillnad om det är män eller kvinnor.
Vi skall försöka ta oss dit i morgon! Bra tips med kontanter.
Det finns metoder för kort, vi betalar "gård-fari-handlare" med kort nuförtiden.
Numer pensionär i Nynäshamn

Åhh vad jag blir avundsjuk :-) Såg repotaget i nyhetsmorgon i går från mässan… satt här och dreglade över alla godsaker och att de är tillverkade av riktiga och rejäla råvaror utan en massa E-medel och annat skräp!!

Korseett, nej jag bara skojade om jämställdheten med kort. Men faktum ändå i min erfarenhet. Jag älskar att gå på symässan och då fungerar det inte med kort på de flesta ställen, jag brukar gå på matmässorna här i stan och då fungerar det inte heller. Även om det är inomhus. Men när jag går på båtmässan med min man, eller elektronikmässan för spel med sonen, dåminsann, alla tar kort! T o m glassbilen kan ju ta kort idag.
Men jag gillar det här med hantverket och råvarorna och att man jobbar som förr, som sagt, inga e-medel, inga konstigheter, bara som det ska vara, och då tänker man kanske inte på hur betalningarna ska ske i första hand. Känslan ligger i hantverket och kärleken i maten.
//Karin
Det gäller att passera Bankomaten innan förstår jag, skall man ha med kylväska?
Tror snarare att det handlar om etablerade företag eller ej, om de tar kort. Det är kanske inte det första man skaffar som ny företagare eller när man är på marknad.
Tänker på när jag hade konstutställning förra våren. Ett franskt par ville köpa en tavla och frågade om jag tog kort. Nej, sa jag. De sprang iväg och tog ut pengar i olika automater. Jag stod kvar och var lycklig försäljerska. Voilá.

Kylväska är en kanonbra idé. Jag skulle ha handlat mycket mera om jag haft med en sådan och om jag haft mera pengar.
Souvas från Lappland, korvar från Småland, mycket mera ost från Jämtland, gravad och rökt röding också från Jämtland. Fisk och skaldjur från Bohuslän….
Men det var nog bra att jag inte hade så mycket pengar……
//Karin
Då får det bli kylväska! Var det mycket folk?

Sitter och funderar…om man skulle göra eget smör? Om man hittade en smörkärna skulle man kunna det, kanske tar ett tag men då behöver man ju inte gå på gymet den dan…*L*. Det är ju bara att dra den där pinnen upp och ner till det kärnar sig, eller? (Stadsjänta…)
det är bara att vispa grädden med vanlig elvisp det solkerstin- går lika bra men ta inte för stora satser
Hur är det med inträde?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag för ett samtal med dom på Gräskött om att man ska kunna köpa mindre paket. För singlar har jag föreslagit 5 kilo, som jag trodde skulle räcka i tre månader. Det är lite knepigt att ta sig till deras utdelningsplatser men det kan det vara värt för så fint kött som dom har. Nån mer som har lust att påverka dom?
Sotlugg:
Mängderna är inget problem för oss. 5 kilo på 3 månader skulle vara för lite per person för oss. 100g per dag blir minst 9kg och rått kött blir nog större portioner än 100g,
OM det inte går att få mindre lådor:
Du tror inte det är lättare att påverka om man försöker få igång något system där 2-3 stycken går ihop och delar ett paket?
Jag var där idag och det var bra. Köpte också smör - jättegott! Kanske en aningens för salt - men smaken uppvägde saltet!
ANg. Omega 3 kött - de har börjat med en Stockholmslåda - de delar upp köttet på 3 lådor och så får man låda nr 2 när nr 1 är uppäten. Bra va`! Jag ska beställa.
Det låter jättebra, var det mycket folk!
Ja och jag tyckte det var toppen att så många människor var intresserade av "alternativ" mat. Många ungdomar!
Låter helt underbart!!
Hur mycket innehöll Stockholmslådan? Och är det bara Märsta som är hämtställe?