Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7825 ggr
ullisgullis3
0

Jordnötssmör

Undrar lite över jordnötssmör och LCHF.

Jordnötssmör innehåller ju 16 g kolhydrater, hur kan det då vara ok att äta?

Lurtz
10

Tja, det handlar om vilka mängder man får i sig, säg att man äter en matsked jordnötssmör, det innehåller sammanlagt färre kolhydrater än en deciliter vispgrädde. Det intressanta är hur mycket kolhydrater man får i sig totalt, man kan inte stirra sig blind på hur många % en enskild vara innehåller, man måste väga in vad man äter i övrigt, och hur mycket av varan man tar. Finns många ingredienser som är vanliga i LCHF-matlagning som innehåller långt över 5% kolhydrater, men det är vanligen varor man tar ganska lite av, t ex vitlök, tomatpuré, worchestershiresås osv. Osötat jordnötssmör som ingrediens i matlagning ser jag inget problem med för de som inte behöver vara rejält strikta. Att sitta och äta en hel burk med sked lär dock vara ett.

ullisgullis3
2

Massa tack… tänkte inte riktigt så.. Har stirrat mig blind på att undvika produkter med mer än 5 g / 100 g..

Kajak11
0

Ja precis pr. 100 gram….

Kajak11
0

Ja precis pr. 100 gram….

Orakletidelfi
3

Det är just därför det gång på gång påpekas att den s.k. regeln om under 5 gram /100 är vansklig att förlita sig på.  Äter man flera hundra gram av något som förvisso har 4,9 gram kh/100 så blir det ofta mångdubbelt mer kh än en liten mängd av något som har betydligt mer än 5 % kh.

Ex. en korv som håller 4.5 % kh. Äter man, säg, 300 gram har man petat i sig 13,5 gram kh. Äter du 30 gram jordnötssmör får du i dig strax över 5 gram.  Det är alltid TOTALEN man måste räkna oavsett kh- innehållet i den specifika matvaran.

hemul
0

#2 Det är inte ditt fel. Det tutas i både här och där i foldrar och nybörjarinfo. Skit i procenten, Helge! 😉

maxiq
2
asta56
0

Det är lätt att ta lite här och lite där och hux flux har du fått i dig en hel del. Om man t ex tar en msk i en kycklinggryta som ska ätas av 4 pers så är ju mängden försumbar. Sen finns det jordnötssmör av olika fabrikat och det gäller hitta det som har minst kolhydrater. Det finns i alla fall 3 olika som jag känner till som man kan välja mellan.

Orakletidelfi
1

Ja Kung Markatta och Green Choice är de två som jag sett som är sockerfria, det är nog en förutsättning att man väljer ett sådant. Vad finns det mer för sort?

Krobb
0

#9: Sevan har en variant som är utan socker men den innehåller också en skvätt vegetabilisk olja. Om jag inte minns fel så har den 7,7 gram kh.

Orakletidelfi
0

Är det någon speciell kedjas märke? Jag tror aldrig jag sett det.

Krobb
0

Så vitt jag vet brukar Sevans produkter finnas på hyllorna med "utländsk" mat i de flesta större matbutikerna (ICA Maxi, Coop Forum). Enligt deras hemsida kommer större delen av deras sortiment från Östra medelhavsområdet.

Emma Li
3

Det här med 5 g kh per 100 g matvara är ju inte en absolut regel, utan en

tumregel

:

en regel eller ett samband som gäller ungefärligen. Den är ett bra hjälpmedel när man handlar och tittar på innehållsförteckningar, så länge man använder den som just en tumregel och kompletterar med att tänka själv. Därför har jag ibland svårt att förstå kritiken mot den. Är det dåliga kunskaper i vardagsmatematik som gör att en del inte förstår hur den slår beroende på om man använder stora eller små mängder av en matvara eller vad handlar det om?

Lurtz
3

Många tolkar den dock som en regel, och att allt under 5% kolhydrater är okej att äta fritt av, och allt över ska ratas helt. Det är inte sällan man ser folk dricka flera glas mjölk om dagen (5% kolhydrater) men samtidigt rata en lök i köttfärssåsen (6% kolhydrater). Varför det blivit så vet jag inte, men helt klart är att man bör vara tydligare med att det är den totala mängden kolhydrater som spelar roll i slutändan, inte innehållet per enskild vara. Det är bättre att säga t ex "ju mer du använder av varan, desto mindre kolhydrater per 100 gram ska den innehålla."

Orakletidelfi
0

# 12 Ok, då är den inte ekologisk, eller?  Då föredrar jag de båda jag nämnde för båda är ekologiska och det kan förklara varför jag inte "sett" den. Selektiv varseblivning! 

Om den inte är det alltså, det vet jag ju inte iofs. Men gissar…  helt möjligt felaktigt.

hemul
2

#13 Förstår inte riktigt hur du tänker nu. Kan man tänka och räkna själv behöver man inte regeln, då inser man hur dum den är. Det är väl kanske om man har väldigt dåliga mattekunskaper som den kan göra lite nytta.

Emma Li
0

#16 Jo, jag tänker att det just är en tumregel, något som är en förenkling, en genväg i vardagen som funkar för många situationer om man använder den med omdöme. Kör man superstrikt räknar man noggrannare, kör man ganska liberalt kanske den räcker och så slipper man räkna noggrannare. Don efter person, eller efter behov eller hur jag ska uttrycka mig. 

Jag bill mena att denna tumregel inte är dum, så länge man använder den som den är tänkt att användas. Det finns en hel del som i grunden är rimligt, men som blir dumt när det används på fel sätt. Det är ett gott råd tänka på att dricka tillräckligt med vatten. Att hälla i sig en massa vatten non stop är dumt. Osv. :-)

hemul
1

Hur är den tänkt att användas då? Jag har aldrig sett det förklaras på annat sätt än att man inte ska äta något som innehåller mer än 5% kolhydrater. Vilket kanske funkar för en färdigrätt men blir jättedumt med råvaror som sagt. En vindruva dör ingen av, men enligt regeln går den lilla stackarn bort.

Folk verkar ju i stort sett mangrant uppfatta den som jag gör också. Förr var det fullt av kommentarer i stil med "Men DET kan man väl inte äta? DETt är ju inte LCHF! DET innehåller ju mer än 5% kolhydrater!"

Lurtz
2

Läser man den "officiella" LCHF-foldern som finns på lchfmagasinet.se står det ordagrant "Läs på förpackningen! Kolla antalet kolhydrater. Under 5% är ok." Det står inget om att det är en tumregel och att man ska tänka på hur mycket av varan man använder. Den som startade denna tråden är långt ifrån ensam om att ha fått uppfattningen att man kan äta "fritt" av allt med under 5% kolhydrater, men att man ska undvika varor med över 5%, även i små mängder. Som jag skrev tidigare i tråden, en bättre "tumregel" vore något i stil med "ju mer av varan du använder, desto färre kolhydrater per 100 gram ska den innehålla."

edit: hemul hann före😉

Emma Li
1

Hemul undrade hur jag tänkte och jag har försökt förklara. Jag kan bara berätta att för mig så har den regeln aldrig ställt till det, utan varit en hjälp, men alla funkar vi väl på olika sätt och jag kan förstå att den också kan ställa till det om man kör bokstavligt på den eller vill vara strikt. (Fast vill man vara strikt måste man väl ändå räkna gram för gram och då borde den ju inte innebära några problem.) 

Alla har olika förhållningssätt. För en del passar det med väldigt exakta regler direkt, medan andra blir överväldigade om de får all detaljinfo direkt, utan behöver en mjukare ingång till LCHF. Särskilt för de senare tror jag att denna tumregel kan vara till hjälp, för även om man skulle tillämpa den bokstavligt så kommer man att ha minskat sitt kolhydratintag jämfört med "normalkosten" och särskilt om man varit en överätande normalkostare. För en del räcker detta, för andra kanske en övergångsperiod där man har en period med enkla regler under vilken man lär sig tänka om, dvs skifta fokus från fettinnehåll till kh-innehåll, är det som gör att man efter ett tag känner att man orkar ta till sig ännu mer om hur lchf funkar i praktiken. 

Om 5%-regeln säljs in på ett missvisande sätt i olika informationsmaterial är det förstås inte bra, men då är det snarare där problemet liggar, inte i att ha en tumregel. Det är helt rätt att upplysa om fallgroparna med att gå benhårt efter den, att påminna folk om att det är just en tumregel. Däremot tycker jag att det är synd att säga att den är dum, eftersom den faktiskt kan hjälpa folk, så länge den används på ett omdömesgillt sätt.

Om 5%-regeln är dum så kan vi ju lika gärna idiotförklara tumregeln om att ovanjordsgrönsaker är OK, men inte rotfrukter, för en klyfta vitlök är bättre än flera dl tomatsås. Vi kan lika gärna sluta rekommendera hallon och varna för vindruvor, för som någon ovan skrev så har ingen dött av en stackars vindruva, men att kalasa på en halvlitersask med hallon tre gånger om dagen kan nog ställa till det viktmässigt. Så, är det läge att skrota den rekommendationen också? Och om inte - vad är det som gör att folk klarar av att använda sig av den på ett förnuftigt sätt, men inte av 5%?