sexpacket
Om man vill få ner sin fettprocent med hjälp av lchf så man får ett tydligt sexpack, äre kcal räkning som gäller ändå då?
å isåfall måste man räkna aktivt medans man har den lägre fettprocenten, eller äre på vägen till sexpacket man måste räkna? sägs ju att lchf är viktstabiliserande, så alla kanske inte kan ha ett sexpack utan strikt kcal räkning?
Sommar, sommar, sommar!
Det där med sexpack ser bra ut - men jag tror vägen dit är oerhört lång.
Jag skulle tro att det inte räcker med LCHF + träning, det går nog åt att sänka kaloriintaget ytterligare. Man kanske får arbeta aktivt med att först bygga och sedan bränna - som många kroppsbyggare gör.
Och du måste vara tillräckligt ung och smal från början. Är man lite äldre och /eller överviktig har man en hud som är lite för slapp även om du sänker fettprocenten… Då är det nog i det närmaste omöjligt.
Men som med allt annat - det är väldigt individuellt.
Lycka till

För min del kom det av sig själv. Klart att man kan träna de där musklerna, så de blir lite biffigare, men min sexpack formade sig på ett år ungefär utan några särskilda träningsmoment. Men jag cyklade så klart till och från jobbet hela tiden, det kanske inverkar, även om det inte tar specifikt på magen.
Bildbevis! Bildbevis! 

Heja hemul! 

Skall man få ett synligt sexpack lär man först behöva några muskler att visa upp och sen så måste man nog sänka sin fettprocent under vad kroppen tycker är normalt?
Tror det blir lättare med mer muskler!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
det är de jag undrar, om kroppen kommer sträva tillbaks till "normalvikten" eller om den föredrar att vara på en lägre fettprocent?
kanske är väldigt individuellt, alla kanske inte är sexpackers :)
ciao! :)

Jag tror man brukar säga att en fettprocent på 10% är rätt bra för en man, och har jag för mig 15% för kvinnor.. antagligen +- 5%.
Finns de som menar att en frisk kropp strävar att ligga där?
Själv räknade jag ut att jag ligger på 30%.. så jag har en bit kvar till sexpacket!
Fettväv är endokrina organ och signalerar om sitt tillstånd till hjärnan, framförallt Leptin är känt.
När fettväven minskar så minskar även leptinet och man bli hungrig, när fettväven är överfull så ökar leptinhalten och man är mätt.
Det finns de som menar att leptinresistens är en del av fetmaproblemet.. fast jag tror att det är andra signaler som kör över leptinets hungerdämpande signalering, typ Ghrelin som utsöndas av sött o snabba kolhydrater, fallande blodsocker och psykiskt sug!?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Enligt frågespalt i iFORM :
"Kvinnor bör ha en fettprocent på mellan 15-25 procent och män mellan 10-20 procent."

#3 av hemul Bildbevis! Bildbevis!
Eftersom du ber så snällt ska du få en bild, även om det har dröjt lite. Den är inte avklädd, och jag spänner inte de eventuella musklerna, så man ser nog inte så mycket sexpack, men jag tycker ändå att det syns rätt tydligt att det inte är direkt runt, utan att det är liksom en fördjupning i mitten. Midjemåttet är 74 cm, och jag väger 54 kg och är 163 cm lång.
De sista månaderna, från i somras, har jag tillåtit mig mer kolhydrater, men jag väger eller mäter dem inte, så jag bara vet att de nu är betydligt mer än när jag höll räkning på dem. Jag har inte gått upp i vikt trots ökningen av kolhydraterna.
Jag tog den nyss.
#9 Inte dåligt! Du har samma mått som jag hade 1977 när jag gifte mig (utom midjemåttet, för det vet jag inte hur det var). Idag väger jag ca 66 kg till 163 cm. Men jag försvarar mig med att jag är kvinna i övre medelåldern.

Är månne jag också i övre medelåldern? Den ligger någonstans mellan min vikt och mitt midjemått.
Det sägs att alla har ett 6-pack! Hos en del är det mer inpackat än andra 😂

#12 Det stämmer säkert. Strängt taget är vår anatomi rätt likartad.
Men sedan kan det ju ha en viss betydelse hur mycket man tränar musklerna också. Jag kan tänka mig att sexpacket blir mer utvecklat om man gör övningar som stärker musklerna och samtidigt fyller på med protein och håller insulinhalten hög.
I starten av den här tråden handlade det nog lite grann om den frågan, om deffning, alltså att äta LCHF, kan ta fram sexpacket, och jag tror att det bygger på en missuppfattning. När man har tydliga muskler, så som kroppsbyggare, så är fettprocenten rätt hög. En hel del av det som fyller ut är fett. Om man är slank och deffad ser man annorlunda ut än om man har byggt musklerna, men jag är inte alldeles övertygad om att man ens måste deffa för att de ska synas tydligt.
Funktionella muskler innehåller fett.
Däremot tar troligen LCHF bort det viscerala fettet pö om pö, men jag har inte gått ner mer än knappt ett kilo om året med LCHF, och det var nog mest det som satt mellan organen inne i buken.