Fråga
Min fråga är, hur vet ni att LCHF är bra i längden?
Tror ni verkligen att mättade fetter inte kommer ge hjärt och kärlproblem i framtiden? Har alla andra läkare så fel angående det?
vad finns det för forskning på att det inte är farligt? det finns ju massor på att det är farligt. Vill se motsatsen. Inte bara av 3 st läkare. Måste väl finnas mer?
putt
Har tyvärr inte tid just nu att leta reda på det och Amiechan är den som har plöjt forskningsrapporter och inte jag :)
Men… det finns ganska många rapporter som visar på att det inte är skadligt och att man får bättre värden av det. Det som det inte finns är bra rapporter på att det skulle vara skadligt.
Vetenskapensvärld hade tex ett avsnitt där de tog upp det här med fett och pratade med bla SLV och frågade dem vilka rapporter de stödde sig på och han de pratade med kunde bara säga "massor" vilket beror på att hela saken bygger på hörsägen och kass forsknings och inte bra vetenskap.
Jag hoppas att någon annan här kan bevisa mig rätt :)
Det finns en alldeles nyutkommer bok som beskriver varför våra kostråd från Livsmedelsverket ser ut som de gör. När man läst den är man väldigt säker på att inte är det vår hälsa som ligger bakom kostråden. Det är bara en massa olika sätt att kränga ut information för att något skall tjäna pengar.
Boken heter: Ideologierna pengarna kostråden och är väldigt läsvärd. Samma författare som skrivit Fettskrämd medverkar.
I övrigt finns det massor av länkar i vårt länkbibliotek:
http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/becel.htm
Det finns mycket mer att läsa för den som är intresserade.
Bästa länksamlingen är nog Dr Annikas Blogg
Numer pensionär i Nynäshamn
Min favoritsida:

Vet man något om i fall någon levt på denna kost länge alltså upp i hög ålder, och om den/dom personerna hållit sig friska o sunda på kosten ???
Jadå det finns. Det finns hela folkslag och det finns enskilda
Som exempel på enskild finns en äldre man som heter "the Bear" honom kan man googla på (Det blir på engelska).
Sten Sture Skaldeman är ett levande bevis. Han vägde över 140 kg och var väldigt sjuklig, nu väger han 60kg mindre oh är hur vital som helst. Klättrar i träd om det behövs. Han har ätit så här i många år nu och har bättre medicinsk hälsa än många ungdomar.
Numer pensionär i Nynäshamn

Intressant =) måste läsa mer om dem båda.
Beställde boken "Ät dig smal av" SSS som jag ska sätta mig ner och läsa ;)
Passade på eftersom det var rea, sen får jag ta och beställa dom andra böckerna han skrivit också =)

Fel av mig" Ät dig ner i vikt" var det ju ;)
Den här 92-åringen ser väl pigg ut? Och han började ändå inte äta som vi förrän i medelåldern. Då var han sjuk.
Farbror Lutz!