Fördelning omega 3/6?
Är det någon som vet hur fördelningen omega 3/omega 6 ska vara för att vara bra?
Ett livsmedel som innehåller 20,400 mg omega3 och 5,900 mg omega 6, är det en bra fördelning?
Ja men det var inte svar på min fråga.
Är det någon som vet hur fördelningen bör vara? (då jag inte har en aning)
Så lågt som möjligt med O 6 tror jag, högst 1/5 del, och här är det ju en fjärdedel eller mer, så jag tror det är lite för mycket.
Eller jag vet inte… vad menar de här med att man kan acceptera 1:5 men att man tål 1:1… ja jag vet inte… nån annan får svara.
http://iform.se/kost/kost-och-halsa/var-forsiktig-med-omega-6

Det e som Robin säger.. det är mer komplext än att bara räkna de olika Omegorna!
Tex är de elongerade och/eller desatuerade.. eller modersyrorna?
Sen så.. om de nu är de rätta EPA, DHA och GLA, DGLA som är essentiella för oss så handlar det om mängd över längre tid än ett enskildt födoämne.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 vad jag menar med "bra" är vilken fördelning som är hälsosammast. Det förstår jag ju självklart att ett enskilt livsmedel inte har betydelse, utan det gäller hela kosten, men eftersom jag inte hade en aning om vad för fördelning som är bra (=hälsosam) i ett enskilt livsmedel så visste jag således inte heller vad för sammansättning omega 3/6 i kosten i övrigt som är hälsosam.
#4 Tack!
#5 Jag har tyvärr ingen aning om vad "elongerade" "desatuerade."och "modersyrorna" innebär.
Jag är bara intresserad av att veta så att jag äter rätt när det gäller fördelningen omega 3 och 6. Kolhydraterna minimerar jag redan så gott jag kan. Men jag har hört att det är dåligt att äta för mycket omega 6 i förhållande till omega 3 och därför undrade jag hur fördelningen bör vara för att vara optimal

Det gör man enklast genom att äta fet fisk.. omega ägg, gräsbetat kött samt undvika spannmål och de flesta växtoljor.
Coocsolja är nästan bara mättat fett, olivolja(10%) har lite större andel likaså rapsolja(22%).
#8 ok tack!
Jag förstår inte hur du tänker. Hur skulle det hjälpa dig att veta enskilda livsmedels O3-:O6-ratio?
Jag kan äta ett livsmedel med 0,5g:99,5g och ha ett totalratio i slutet av dagen på 100g:1g.
Omega-6 är essentiellt och omega-3 är essentiellt. Att omega-6 skall vara så lågt som möjligt är samma trams som att koncentrationen av LDL i blodet skall vara så lågt som möjligt. Vi dör utan det.
Det finns inget ratio dem emellan med stöd nog att uttala sig om.

Det är altså inte specefikt modersyrorna Omega-3 och Omega-6 som är essentiella.. utan deras derivat, dvs deras omvandlade förlängda former.. du har säkert hör talas om EPA och DHA?
De är elongerade och desatuerade former av modersyran Alfa-Linolensyra.. dvs modersyran i Omega-3 familjen!
Om man nu ska säga något generellt om omega3 och omega6 så är det väl ungefär så här: Vi behöver båda. Vi behöver väldigt lite av dem (någon som har koll på mängd?) Det finns flera olika fettsyror som kallas omega3 och motsvarande för omega6. Det är de långkedjiga varianterna vi behöver (EPA och DHA, för omega3) Vi kan omvandla kanske 5% av kortkedjig omega3 (ALA) som finns i en del vegetabiliska oljor. Men inte om vi samtidigt behöver omvandla kortkedjig omega6. Kvoten (som riktmärke) omega3/omega6 är 1:1. Men upp till 3-4 gånger mer omega6 räknas väl som bra (jag har inte siffrorna i huvudet). Det är lätt att få i sig 20 gånger mer omega6 än omega3.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Precis tvärtom mot vad jag skrev då… ja ä förvirrad! 😃

Några gram om dagen är vad jag läst.. säg 4-5 gram!
Men de skall vara elongerade och desatuerade till 20 kol!
18 kols är modersyran och de har vi svårt att omvandla till de eikosanoider vi behöver!

Ja egentligen kan du hoppa över kapslarna de dagarna du äter lax.. oavsett om den är viltfångad eller odlad!
Men det beror ju oxå på vad du äter andra dagar!
Man gör så gott man kan.. idealet vore ju om man kunde köpa allt det där gräsbetesköttet, omega-3 äggen och vildfångade fisken direkt i affären!
Tyvär så är det konsumenten som avgör.. dvs riktig mat kostar pengar.. de flesta väljer fin bil i stället för bra mat.
Jag har läst nånstans att den som är odlad kan innehålla mindre
omega-3 pga att det beror på vad man matat den med.

Aldeles riktigt.. men det är hur som helst ansenliga mängder Omega-3 i vilken lax som helst.
Problemet som du tangerar är att allt mer av vår mat har ätit allt mer Omega-6 och då får du oxå i dig mer av detta.
Jag läste också att i västvärlden äter vi nästan 20 gånger
så mycket omega 6-fettsyror som omega-3, trots att vi
borde äta ungefär lika mycket av dessa två fettyper.

Japp, det är de samma teorier som diskuteras, stöts och blöts i denna tråden!
Jag är ingen expert, bara lekman, men jag inhämtar mina kunskaper här hos Kostdoktorn. Det känns bra. http://www.kostdoktorn.se/omega-3
Har du lärt dig nya ord, Zepp? Elongerade och desatuerade? (aldrig hört! :-) ) Bara för att förklara lite tydligare: Omega3 (och även omega6) är olika fettsyror, med olika antal kolatomer. De har en dubbelbindning tre atomer från slutet (därav namnet). 18 kolatomer är ALA, den "kortkedjiga" vegetabiliska som vi måste omvandla. 20 kolatomer är EPA, 22 är DHA.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Elongase och Desaturase är de ensymer som används vid omvandlingen av 18 kols fettsyror till 20 kols.. och sen vidare.
![]()
Bra att man kan äta både odlad och viltfångad lax.
Så för att få i sej 10 gram fiskfett så behöver man
äta 85 gram lax eller 55 gram sill eller 1.250 gram räkor.
Jag undrar om fördelningen EPA och DHA är samma i alla
fiskar och skaldjur?
Men har inte odlad lax fått en massa onaturligt foder? Eller har jag tänkt helt fel som letat med ljus och lykta efter viltfångad lax? Jag trodde odlad lax bara var dåligt att äta?
Jag undviker odlad lax, mest för att den få antibiotika och inte riktigt den mat de bör äta, och att laxodlingarna smutsar ner omgivningen.
Helt plötsligt smakar den inte lika gott längre……
Östersjölaxen är full med gifter. Det är sorgligt hur man förstör maten!

Vill minnas jag läste en mindre test för ett antal år sedan om balans omega 3/6.
Har för mig att en mindre mängd O3 räckte för att balansera mångdubbelt mer O6.
Det är kanske inte idealt men men…