Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2657 ggr
Karmatarerskanise
0

För tillfället..

Jag måste vara ärlig mot mig själv och lägger LCHF åt sidan för tillfället. Kan inte förmå mig att äta fett. Känns helt fel.

Men ska dra ner på kolhydrater, och äta mer grönsaker än pasta, ris och pot.

Tack för all hjälp :)

Mizzi
0

Jag kände likadant i början, men av någon anledning fortsatte jag endå.

Men jag åt inte så mycket fett, åt kött,fisk,ägg och broccoli, blomkål sen tillät jag mig äta vattenmelon och grape.

Mådde faktiskt riktigt dåligt där ett tag.

Men det ger sig mer o mer, kroppen måste nog vänja sig.

zeretki
0

Hera, det finns annan lågkolhydratkost än LCHF och du kan stanna här ändå. Lågkolhydratkost betyder bara att man drar ner på kolhydrater. Det finns vissa som äter mycket fett, andra äter lagomt med fett.

Denna sajt är inte bara till för dom som äter massor av fett, vill bara påpeka det. :)

Det bästa fettet är det från kött och smör, men du MÅSTE inte vräka på fett om du känner att du mår dåligt av det! Du måste själv bestämma hur du ska äta och vad du mår bra av.

Margareta
0

Jag håller med zeretki. På den här sajten räcker det att man är positivt inställd till att dra ner på kolhydraterna.

Att öka fettmängden är en hjälp för många att stå emot suget, om det inte fungerar, får man välja ett annat sätt. Det viktiga är som sagt att bli medveten om kolhydraterna och förstå att man inte mår bra av att äta dem.

När det gäller fettet är det viktigaste att man inte får i sig för mycket omega-6, eftersom det inflammerar kroppen på helt fel ställen. Omega-3, främst från fisk är det viktigaste för oss.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Ät fett i den mängd som du tycker känns bra. Jag äter fet ost för det slinker ner lättare än fettet i annan form. Brukar också ta lite smör till äggen på morgonen. Jag gillar inte fettranden i köttet så den äter jag inte. Det blir lagom fett och ibland så hamnar jag på 80% utan att märka att jag ätit så fet mat.Skrattande

Citronmeliss
0

Samma här, jag har heller aldrig gillat "fettranden" eller skinnet på kycklingFundersam Men en klick extra smör, en skvätt grädde, lite majonäs, mycket ost, lax & makrill, tonfisk i olja, olivolja och nu på senare tid även kokosfett har varit min räddningGlad 

Jämfört med innan är mitt fettintag nu STORT och ändå är det nog lägre än vad många andra LCHF:are får i sigRäcka ut tungan

Jag gick faktiskt ner mest i vikt de första tre månaderna när jag åt mindre fett (10 av mina tot 15 kg)än vad jag gör i dagsläget så försök du dig på ditt eget sätt även om du inte kan vräka i dig fett förhoppningsvis finner du en egen *lagom* väg som helt klart är sundare än vanlig kolhydrats mat! Flört

Lycka till!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

problembarn
0

Jag äter inte strikt LCHF-kost längre men hänger mig kvar här på sajten ändå :-) Här är många trevliga bekantskaper (kan man nästan kalla er nu va??) och så lär jag mig en massa nya saker som jag har användning för på mitt sätt för just min kropp. Ibland precis som andra beskriver och ibland precis tvärtemot men jag lär mig massor om mat och kroppen och så får jag utifrån det lägga mitt eget pussel.

Skadlig
0

Inte konstigt dock direkt att man får intrycket att alla här äter så pass extremt. Många av de mest aktiva på forumet är ju något extrema just eftersom vi har hållt på med det så pass länge. Så som jag äter just nu åt jag inte för typ ett halvår sedan och året innan dess åt jag ännu mer kolhydrater trots att jag fortfarande ansåg mig tillhöra lchf (typ)

Det jag menar är att det är en process. Jäkta inte och låt det ta den tiden det tar. :)

zeretki
0

#7 Nej, precis. Det är därför jag just nu gör lite reklam för Atkins, så att dom som vill äta mer grönsaker och lite friare kan känna att dom får lite info också. Glad

hemul
0

LCHF behöver inte vara N(o)CHF… Det är LCHF även om man äter 20, 30, 40, 50, 60, 70 g kolisar. SSS är SSS, en variant av LCHF. Det är inte synonymt med LCHF.

Karmatarerskanise
0

vad 'r sss?

Mervi
0

SSS=Sten Sture Skaldeman och hans sätt att äta LCHF.

Han han skrivit böcker i ämnet och har några bra artiklar här på forumet.