Sur mage och kaffe
Jag har precis nystartat mitt LCHF-ätande och är idag drabbad av sur mage. Väldigt mycket halsbränna och sura uppstötningar. Är det fler som drabbats av det och går det över av sig själv, eller måste jag lägga om något i kosten? Dra ner på kaffet?
Ang kaffe, förresten… Vilket kaffe är bäst att dricka: kok-, brygg- eller snabb/pulverkaffe? Spelar det någon roll?

Jag har också problem med kaffe och sur mage.
Det är lite bättre med koffeinfritt pulverkaffe. (Koffein sägs trigga insulinet på en del.)
Men egentligen borde jag sluta helt med det.. men kaffe är ju så gott!*s*
pH-kalk eller dolomittabletter/pulver hjälper
Umbra: Kaffe utan koffein? Då kan jag ju lika gärna vara utan, jag behöver kicken - ramför allt på morgnarna.
Korseett: Var hittar man sånt?

Jag dricker ca 5 Muggar kaffe om dan Inte koffeinfritt, har gått ner 12 kg sen i februari, inga problem med magen. jag dricker mitt kaffe med en rejäl klick hårt vispad grädde i med kanel.
Koffeinfritt finns i de flesta affärer, köpte ett pkt på COOP för att testa, Nja föredrar nog riktigt kaffe. Klart är om man har problem med sömnen på natten, så kanske det är bra.
dolomit finns väl på hälsokost och jag har ph-kalken=) dvs jag köper in mitt och säljer till mina kunder. Det fins på olika ställen som hos Arvidsdöttrar i Stockholm och företaget pH-balans i Göteborg, tror jag.

Det kan oxå vara under omställningen till den ökade fettmängden. Jag fick oerhört mycket halsbränna av fettet!
#6 Åh, tack, jag trodde det var kaffet som plötsligt börjat spöka! Då får jag avvakta någon dag och se om halsbrännan ger med sig, för jag äter oerhört mycket fett nu jämfört med tidigare.
första veckan blev jag med sur i magen men det var pga ja ej var van att äta så mycket fett.
det finns även kalk i pulver att köpa hos mineralterapeuter, jag äter det själv o det är ju byggstenarna till cellerna SÅ MED LC NU O KALK ÄR MIN MAGE UNDERBAR!!!!
Idéekaffe;garvsyrefrtt pulverkaffe.Dyrt,men oerhört skonsamt mot magen.Dricker jag vid krislägen.När krisen är över börjar jag blanda i vanligt pulverkaffe.Jag upplever pulverkaffe som det skonsammaste kaffealternativet och skulle avlida efter en dag med t.ex. bryggkaffe.
#9 Var köper du det garvsyrefria pulverkaffet? Finns det i "vanliga" affärer?

Koffein stimulerasr ämnesomsättningen lite, har jag hört 
Jag har provat alla 3 varianterna och funnit att det faktiskt inte spelar någon som helst roll vilken variant jag kör. Menar vanligt kaffe, koffeinfritt kaffe och slutligen inget kaffe alls. Och iomed att det inte gjorde skillnad så dricker jag mitt kaffe och njuter av det. Men nu är vi ju alla olika så det kanske inte är svaret för alla.
/Lillianna
~ Lillianna ~

ibland kan jag få sur mage av kaffe… men det är bara de dagar jag inte ätit ordentlig mat med konsistens ( t.ex slarvat och druckit en filmjölk el inte ätit något alls )
#10 Jag köper Ideékaffe i en ICA Kvantum.Förr köpte jag det på Konsum.Verkar vanligt förekommande,man får dock snoka lite i kaffehyllorna.
#14 Tack, då ska jag kolla i affärerna här runt omkring! 
Jag har ätit Nexium och andra magsyredämpande mediciner i åratal tills jag började med LCHF i januari i år. Dagen efter jag började med LCHF så kunde jag sluta med medicinerna och jag har endast haft problem med magsyra några gånger sedan dess. Antagligen beroende på att jag då har fuskat och fått i mig för mycket kolhydrater i någon form. Kaffe dricker jag i samma mängd som jag alltid har gjort, dvs. 2-3 koppar/dag.