Grova tekakor
Egentligen gillar jag oftast inte "substitut" mat och de flesta LC-bröd recept är rätt gräsliga men ibland kan de vara bra och ha. En av mina mer lyckade försök är grova tekakor.
Blanda lika delar (volym) krossade linfrö och keso (2-3 dl av varje), en tesked bakpulver samt lite salt. Blanda med 4-5 ägg-gulor. Vispa äggvitorna kraftigt (helst med lite cream of tartar (vinsyra?) fast det är svårt att hitta i Sverige- det går utan också). Blanda fösriktigt in ägg-vitorna i smeten och grädda i ugnen ca 200-225 grader. Egentligen smakar detta mycket bättre med en heldel mandelmjöl istället för keso men då blir kolhydrathalten högre. Smakar inte så mycket i sig (sambon påstår att det smakar som "lite tråkigt grovt bröd) men helt OK med lite salami och mycket smör på.
Tack för receptet! Du skrev "cream of tartar (vinsyra?)". Kanske det är bikarbonat du tänker på, och inte vinsyra?
Nej- det är inte bikarbonat- det heter bicarbonate of soda. Jag frågade om det på en mat-forum för länge sen och vi(?) kom fram till att det var vinsyra. Fast det behövs egentligen inte- man får bara en aningens bättre textur.
Vinsyra finns mig veterligen i livsmedelsbutiker i Sverige, har man inte det när man lägger in gurka och dylikt?
Hjälp- nä det är inte det , som sagt det var flera år sen jag hade denna diskussion.
*sudda sudda bort raden om vinsyra från receptet*
Jaa- nåt med vin var det
. fast 61 kolhydrater- HJÄLP! visserligen har man bara in en liten dutt men SEXTIOEN
. Jag tar nog inte den med nästa gång.

Vin-sten har man tillsammans med bikarbonat inte istället för. Använder man Vin-sten när man vispar äggvitor så blir dom jättehårda. Har använt det några gånger men som sagt. Det finns inte ialla butiker.
Då kanske det skulle fungera att vispa äggvitor till maräng utan socker, om man har i lite vinsten istället??? Utan att den blir seg när den gräddas menar jag?