Ett annat sätt ...
… att fortfarande tänka LCHF eller rättare sagt LCNF är att äta enligt Montignac enligt mitt sätt att se på det.
Hans kost innehåller en hel del kolhydrater sk bra kolhydrater med lågt GI, vilket har stor betydelse för hur blodsockret beter sig. Tänkte därför dela med mig av Montignac´s viktigaste råd för att hålla blodsockret i balans nu då jag ramlade över dem i bra överskådligt format.
Kanske kan hans råd inspirera någon annan som liksom jag har svårt att gå ner med ren sträng LCHF. Likheterna är många med LCHF även om det är markanta skillnader också och då främst mängden kolhydrater i kosten och hur han fördelar intagen under en dag.
Montignac´s viktigaste råd är:
- Att alltid Äta sig mätt utan begränsningar i mängd, och utan att räkna kalorier.
- Att äta tre mål om dagen, hoppa aldrig över en måltid.
- Att undvika mellanmål.
- Att se till att måltiderna alltid är planerade och varierade.
- Att balansen mellan kolhydrater, fett och protein ska vara på dagsbasis. Varje måltid måste innehålla protein och kolhydrater.
- Att frukosten ska innehålla bra kolhydrater, med lite eller inget fett.
- Att lunchen ska bestå av protein (kött, fisk, ägg) + fett + kolhydrater. Viktigt är att kolh har mycket lågt glykemiskt index.
- Att middagen kan se ut som lunchen, men helst med mindre fett. Består middagen av kolhydrater tex fullkornsris, fullkornspasta så ska den vara utan mättat fett. Alltså: kött, fisk eller ägg med grönsaker, linser, bönor med lågt GI eller kolhydrater med medelhögt GI med bara grönsaker, inget mättat fett.
- Man ska undvik mättat fett, som charkuterier, smör, fet mjölk/grädde, fett kött. Välj i stället fet fisk, olivolja, solrosolja.
Jag går som bäst ner i vikt då jag följer dessa råd och inte viker en tum. Jag står still då jag slarvar och tex byter plats på lunch och middag eller äter två luncher eller två middagar på en och samma dag. Så visst har kostens fördelning över en dag betydelse för ev viktminskning för en del av oss medan andra går ner som bäst med högfettkost och så lite kolh som möjligt. Vi är alla individer med individuella behov och det som passar den ene passar inte den andra.
Men Trollcina, det där är väl inte Montignac? Hans metod går ju ut på att aldrig blanda kolhydrater och fett i samma måltid. D.v.s. man kan äta protein + fett ELLER protein + kolhydrater.
Det reagerar jag också för. Jag har läst Montinacs bok, ganska länge sedan, men det som fastnade var att blanda inte fett och kolhydrater. Om du äter kolhydrater till frukost, inget fett då. Proteiner + fett kan man äta ihop. Precis som hemul skriver här ovan.
Kan han ha moderniserat sig? 

Visst är det konstigt! Nu då ni säger det så är det precis så jag alltid har hört också om Montignac och känner igen det ni säger.
Då jag hittade denna sammanfattning så tänkte jag - Men för sjutton det är ju så på ett ungefär som jag äter då jag tappar bäst vikt och det är Montignac, det har jag aldrig vetat. Tänkte att så fel man läst innan i allt man läst om denna Montignac och tänkte att det här stämmer ju mer med GI tänket som han ändå ska tolkas som stamfader till. Min nästa tanke var bara att en så lätt och överskådlig punktlista måste jag bara sätta in hit med tanke på att vi alla söker vår väg.
Längre än så tänkte jag inte helt enkelt. Enligt källan så är det en sammanfattning av Montignac-metoden http://www.glykemiskt-index.info/montignac-metoden.php
Jag reagerade också eftersom jag åt Montignac redan under vår ViktCoahtid Trolcina… Jag kände inte alls igen mig.
Numer pensionär i Nynäshamn

Frågan är om man inte tolkar ett budskap utifrån sina egna refensramar och kanske just den här sammanfattningen som jag syftar till bara speglar hur författaren till texten vill tolka Montignac utifrån hans/hennes erfarenheter, så även andra före han/henne.
Är det inte kanske så vi alla gör egentligen, vi tolkar ett budskap utifrån vår egen tro på något. Jag menar alla känner vi väl till att vi kan få exakt den reaktion från någon som man förväntar sig bara för att man förväntar sig den. Så visst vore det konstigt om det inte skulle styra hur vi tar emot ett budskap också.
Jag blir mer och mer övertygad om att den psykiska påverkan är mkt större än vi ens vill medge för oss själva.
Montignac talar ju om Fas1 och Fas2, Det som beskrivs ovan kan vara en variant på fas2. som är jämnviktsfasen, dvs när man gått ner det man ska och vill hålla vikten.
I fas1 får man inte blanda kolhydrater och fett, då detta frisätter insulun och motverkar förbränningen. Enligt "jag äter alltså bli jag smal".
Sen behöver han revidera sin fettuppfattning. Inte solrosolja tex.. *ler* och mättat fett är inte farligt.. Men bör begränsas om man är i fas2 och äter kolhydrater.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade