Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 14029 ggr
vivvibolsson
15

Påverkar kortison vikten, typ Pulmicort

Jag har doftastma och har under några år intagit Pulmicort turbohaler morgon och kväll. Nu undrar jag om detta påverkar min vikt.

Läkaren säger att det finns inga "bevis" för att det gör det. Det är oftast kortison som man äter som kan påverka vikten.

Någon med erfarenhet av detta?

hus-musen
0

troligtvis inte, kika på fass http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19890908000091&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Risken att det ska ske något med vikten är mycket mindre med inadningskortison än tabletter. Tabletter vet jag av erfarenhet att de på verkar vikten.

Qui dormit, non peccat

vivvibolsson
0

Ja jo, jag HAR läst bipack på min medicin.

Men ville ha erfarenhet av andra som änvänder samma…

russin
0

Risken med kortison är väl att kroppen samlar på sig vätska - men vet inte om det gäller alla typer.

hus-musen
0

#2 Väldigt liten risk som sagt..

Qui dormit, non peccat

crikarlshamn
0

Erfarenhet - ja… gàtt upp i vikt - ja!

Och värre, blev insulin känslig och jag lovar man fàr panik när vikten bara gàr up och up och upp och det hjälpte inte att jag la om kosten.

Nu verkar det som om insulin känsligheten börjar normalisera/stabilisera sig igen (blir i alla fall inte värre) och med lätt träning och mindre kolhydrater gàr jag pà rätt hàll.

Vägde 60kg/180cm när jag började med kortison Okt 2009, nu 66kg men närmade mig 69kg som värst.

Kortison i tablett, dropp och direkt insprut.

SiljeSol
0

Min sambos mamma tar kortison sprutor och hon har exploderat i vikt och ar jatte svullen overallt. Men hon har tagit dessa sprutor under en ganska lang tid sa. Aven min sambo fick efter en lang sjukdomsvistelse borja ata kortison och aven han svullnade och gick upp mycket i vikt.

nyborjare08
1

Kortisonmängden i pulmicort är mikroskopisk jämfört med vad man får i tabletter eller sprutor. Jag tar själv pulmicort mot astma och har periodvis tagit kortisontabletter mot annat och det är en enorm skillnad tycker jag. Av tabletter kan jag få riktigt riktigt svåra sug och glupande hunger men av pulmicorten känner jag ingenting.

crikarlshamn
0

Hur annorlunda man kan reagera, jag kunde inte äta på 24h efter kortison droppen. Metallisk smak I munnen. Märkte ingen skillnad I hungern, bara vad kroppen gjorde med kcal.

Wildrat
0

Vet inte hur det påverkar vikten men Pulmicort har iaf verkan på fler ställen än bara lungorna. När jag använde sånt hade jag alltid stora blåmärken på mina ben. Fick också blåmärken hur lätt som helst. När jag slutade med Pulmicorten så försvann blåmärkena och jag har inte alls lika lätt att få nya.

nyborjare08
0

#8 Ja det kan nog vara olika. Hur mycket kortison var det i droppen?

crikarlshamn
0

#10 Det fràgade jag aldrig men med god kännedom om min läkare samt min situation och att vi försökte rädda mitt jobb, kan tänka mig att det var absoluta maxdosen som tillàts ges här i Schweiz…

Hjälpte inte i alla fall men det är en annan historia.

nyborjare08
1

Ja maxdos påverkar ju betydligt mer än mikrodoser. I Pulmicort är det ca 100-400 mikrogram per dos, beroende på vilken styrka man ordineras. I tabletter handlar det om milligram. Tror att jag har fått någonstans 30-50 milligram per dag när jag fick tabletter, som mest.

Själv har jag alltid haft lätt att få blåmärken och jag upplevde inte att det förändrades åt något håll när jag började med Pulmicort, eller då jag fick tabletter. Men man reagerar säkert olika.

savonit
2

Det är ett stresshormon och en stressad kropp lagrar gärna på sig tråkiga kilon så sannorlikheten är stor.

crikarlshamn
3

Här är en läkares svar till en patient gällande pulmicort - och man kan fà bàde blàmärken/förtunnad hud och vikt förändring om man tar ett par doser dagligen under nàgra àr.

http://www.hemmetsjournal.se/experterna/doktorn/Ar-det-kortisonet-som-orsakar-min-viktokning/

"Det är viktigt att påpeka att en mycket kortvarig kur med kortisontabletter, t ex vid akut astmaförsämring inte ger en ökad biverkningsrisk. Det är först vid månadslånga behandlingsperioder med tabletter som det finns risk för biverkningar.

Om man under längre perioder inhalerar mycket höga kortisondoser finns det också en liten ökad risk att man kan drabbas av biverkningar. Det beror på att kortisonet påverkar kroppens egen kortisonproduktion. De undersökningar som jag hittat talar för att det behövs inhalationsdoser på över 800 mikrogram per dag för att man överhuvudtaget ska kunna mäta någon effekt på kroppens egen kortisonproduktion, men det brukar inte betyda att man själv märker några biverkningar vid denna dygnsdos.

Först vid doser över 2000 mikrogram per dygn ser man hos vissa kortisonkänsliga personer en ökad biverkningsrisk som tunnare hud med risk för blåmärken, grå starr, benskörhet och humörförändringar.Dessa symptom ingår i ett syndrom som kallas Cushings syndrom som även brukar ge ökad fettansamling (kring mage, nacke och huvud), sämre sårläkning, ökad infektionsrisk, minskad muskelmassa samt menstruationsrubbningar. Läkaren brukar inte ha någon svårighet att känna igen dessa symptom och då misstänka att det kan bero på för stor kortisonmängd i kroppen."

vivvibolsson
0

Tack! Jag tar 2 doser 400mg pulmicort turboh morgon OCH kväll och nu även tillskott av Oxis under sommaren! Så jag tar maxdos säger läkaren!

crikarlshamn
1

Vivvibolson, lycka till.

Det var jobbigt för mig och jag har, efter att läst pà vad det gör med kroppen och insulin försökt äta sà insulinreglerande jag kan.  LCHF/HQ Det som nu redan visar bäst resultat (och som jag inte kunde innan pg av skada) är motion!

Jag har faktiskt till slut gàtt ned nästan 2kg pà en vecka med 3 tuffa yoga pass (svettas ordentligt) och samma kost.  Eftersom mitt BMI ligger runt 20 är det rätt otroligt.

Jag äter inga ko/bovine mejeri produkter men lite fàr ost mest hàrdost och feta.

ägg och svamp i mängd gàr det àt.

Bär i liten mängd är ok och ett par klyftor grapefruit/äpple i en sallad likasà.

Jag màr bättre med en fàgel/fisk/röttkött sallad med en vinägrett med olja än med en gräddsàs men… Känn efter vad din kropp màr bäst av.

Ta hand om dig!

Rachix
0

Lite intresserad av detta också. Tar Pulmicort sen 20+ år tillbaka och gick upp i vikt i samband med detta, men det var andra saker som påverkade kroppen också. Har försökt fråga mina läkare om just blåmärken och humörförändringar, efftersom jag upplevt att jag blev deprimerad av Pulmicorten… dock bara fått fnysningar och dumma svar tillbaka. Som vanligt när det gäller läkare *stort förakt för dessa idi…*.

Lite intresserad också av vad du, Wildrat, tar istället för Pulmicort idag? Har du slutat med medicinen helt?

Wildrat
0

#17 Jag tar bara Singulair. Känner av astman av och till men jag klarar mig med den medicineringen. Jag har ingen allvarlig astma och får inga astmaattacker bara lite jobbigare att andas då och då.

saraBvB
0

Jag har aldrig märkt några biverkningar av pulmicort annat än att jag blir hes på morgonen vilket är lite irriterande. Men den här sommaren har jag tagit väldigt lite för att jag inte hade råd att ta ut medicinenSkäms. Är väldigt glad att jag äter lchf för annars skulle det aldrig funka att dra ner så drastiskt. Extra bra funkar det när jag också börjat med kokosfett igen. Jag misstänker att också D-vitamin påverkar åt det positiva hållet.

saraBvB
0

#17 De biverkningar du beskriver finns ju dokumenterade i FASS så jag förstår inte varför du får dumma svar. Många mediciner har biverkningar men alla får dem inte. En del läkare tar inte sånt på allvar jag vägrar ta mediciner som ger mig för mycket biverkningar speciellt om det antihistaminer som jag tar ofta mitt liv funkar inte om jag ska ta mediciner so får mig att känna mig som en drogad zombie

Torin
1

Hittade detta när jag sökte på biverkningar och Pulmicort.

Om man under längre perioder inhalerar mycket höga kortisondoser finns det också en liten ökad risk att man kan drabbas av biverkningar. Det beror på att kortisonet påverkar kroppens egen kortisonproduktion. De undersökningar som jag hittat talar för att det behövs inhalationsdoser på över 800 mikrogram per dag för att man överhuvudtaget ska kunna mäta någon effekt på kroppens egen kortisonproduktion, men det brukar inte betyda att man själv märker några biverkningar vid denna dygnsdos.

Först vid doser över 2000 mikrogram per dygn ser man hos vissa kortisonkänsliga personer en ökad biverkningsrisk som tunnare hud med risk för blåmärken, grå starr, benskörhet och humörförändringar.

Dessa symptom ingår i ett syndrom som kallas Cushings syndrom som även brukar ge ökad fettansamling (kring mage, nacke och huvud), sämre sårläkning, ökad infektionsrisk, minskad muskelmassa samt menstruationsrubbningar. Läkaren brukar inte ha någon svårighet att känna igen dessa symptom och då misstänka att det kan bero på för stor kortisonmängd i kroppen.

http://www.hemmetsjournal.se/Experterna/doktorn/Ar-det-kortisonet-som-orsakar-min-viktokning/

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"