Problem med matlåda
Har ätit lchf i snart två veckor och trivs väldigt bra med det. Men jag har problem att ta med lunchlåda till skolan. Det finns nämligen inget kylskåp där jag kan förvara maten. I min skola får vi nämligen matkuponger och vi ska äta "ute". Jag kan ta med en låda och förvara i skåpet, men då står det inte kallt.
Därför behöver jag tips på mat man kan ta med som inte kräver kylskåpsförvaring eller uppvärmning :)
När jag arbetade som arkeolog hade jag samma problem. Ofta grävde man mitt ute i skogen utan möjlighet att förvara maten i kylskåp och definitivt ingen micro att värma i.
Det finns en rad lösningar på problemet. Jag valde ofta att göra matiga sallader med ost och någon form av kött. Lite som pasta sallad men man ersätter pastan med annat gott. Jag införskaffade även en bra liten kylväska som är lagom stor för en matlåda och två kylklampar. Den håller kylan utmärkt fram till lunch.
Ett annat alternativ är att göra goda soppor, värma på morgonen och hälla upp på termos. Man kan äta en liten sallad till om man vill ha.
Tredje alternativet om man vill ha varm mat är att göra en bra sallad och sedan ta varmvatten i en termos och lägga i ett par korvar. Korvarna blir lagom varma till lunch.
När jag studerade brukade jag ta med mig den vanliga middagsmaten som matlåda och äta den kall. Men ja, jag gillar kall mat… 🤓
Annars så är tipset med matiga sallader väldigt bra, det brukar jag ha med mig när jag ska iväg och inte har någon vettig matlåda att ta med.
köp en "frozzy pack", en matlåda med kylklamp i locket. Håller maten kall i flera timmar. Jag tror jag köpte min på LCHF-butiken. Eller googla så hittar du den säkert!
Tack alla för tipsen!
#2 gillar precis som du min mat kall, men det är lite surt att ta med smör och andra såser om dem inte får stå kallt :)
#3 Det känns precis som en sak jag skulle behöva, ska försöka hitta en sådan, tack :)
Men smör håller sig faktiskt väldigt bra i rumstemperatur, speciellt några timmar.
Jag skulle också prova att göra att göra såser på crème fraiche med olika smaksättningar. Mycket klarar sig några timmar i 20 grader. Speciellt om du har i lite majonnäs, det innehåller ättika som konserverar. En dressing på olja och vinäger går också bra. Tsatziki kanske skär sig lite, men det är bara att röra ihop.
En Frozzypack är rätt dyr, tycker jag. Det är inte så svårt att hitta små kylväskor som precis får plats med matlåda och en kylklamp ovanpå.

Mitt tips är att hälla i lite djupfrysta grönsaker i lådan innan jag åker, efter några timmar är de tinade samtidigt som de har hållt maten kall en stund.
Det mesta går ju att äta kallt. Stekt kött, färsbiffar… Gör en kall sås på CF istället för gräddsås bara. Köp en sån där liten mjuk kylväska som rymmer en sexpack öl. Med en kylklamp i håller sig maten kall nog utomhus en hel sommardag, så den ska nog klara en halv dag i skolan galant. Väskan är liten nog för att gå ner i en större väska, speciellt om man klämmer luften ur den, så man slipper gå och skylta med den.

Frozzypack is da shit! :
http://www.lchfbutiken.se/313/stora-frozzypack-12l
Men sen kommer nästa problem, det ska ju värmas?

Laxsallad, kycklingsallad, ost och skinksallad, ägg och tonfiskssallad i frozzypack. I mattermos: Gulaschsoppa, köttsoppa, kycklingsoppa. "Mackor" av lchfbröd. Ägg och makrill.
Just det - hade en gång med mig Pulled pork på flygresa. Höll sig galant 3-4 timmar och smakade jättegott även kallt! Med vitkålssallad till.
Det blir det på nästa resa också!