LCHF
Jag vet inget om LCHF och vill gärna veta hur man går till väga. vad man får äta och inte? Tips överhuvudtaget.
Det finns många goda råd att finna på det här forumet. Det mesta handlar om LCHF.
Om Du söker i vänsterkanten hittar du många grupper med recept och därtill en grupp med trådar vi samlat till nybörjare.
Mitt tips är att Du börjar läsa där och sen skriver du och frågar i de trådarna eftersom du undrar.
Numer pensionär i Nynäshamn
Är principen att man bara ska äta fisk, kött och kyckling med sallad? Ingen pasta, ris och potatis?
Såg något om att lök är HC? Jag älskar ju lök.
Jag förstår inte genom att titta på recepten vilket det är jag får äta och inte.
Te.x i salladen, vad ska man INTE ha i den? Går all typ av kött bra?
kolla in det här kostprogrammet så får du lite mer översikt! Lycka till!
Man äter ju oftast inga stora mängder lök, åtminstone inte så de utgör större delen av en måltid. Att använda det som smaksättare är det många som gör, även om de äter Lowcarb/LCHF. I korthet så ersätter många kolhydratdelen på tallriken med grönsaker som växer ovan jord, så länge de har ett lågt kolhydratinnehåll, och använder mer fett än i "tallriksmodellen". Det behöver inte alltid innebära en kall sallad med gurka och isbergssallat, utan lika ofta kokta/ugnsgratinerade grönsaker eller en gratäng. Jag försöker ligga på minst 75% fett, 20% protein och 3-5% kolhydrater, och äter en liten del grönsaker och istället mer protein/fett.
#4 Tack så mycket :)
Jag tänkte börja att äta så utan att räkna på det. Bara för att testa. Är så jäkla dålig på matten ..
Hera man behöver inte räkna alls om man håller sig till mat som inte innehåller så värst mycket kohydrater. Ett tips är att läsa på förpackningen och skippa det som är mer än 5%.
Numer pensionär i Nynäshamn
OKey :) Ska bli kul och se om jag lyckas gå ned i vikt med den kosten och cykelträning :) Har även ett träningkort, men vågar inte visa mig på gymmet ännu :) Tck för all hjälp!