Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2755 ggr
Monsun
0

"Lyckligheten"

Snälla du - om du inte är intresserad av att veta varför vi äter som vi gör kan du väl ta dina "välmenta" råd någon annanstans, där de är välkomna.

Vill du veta mer och ev. prova vårt sätt är du välkommen att stanna kvar och lära dig.

Mervi
0

Instämmer! Det finns mycket läsvärt om LCHF om man är intresserad annars kan du sluta med dina kommentarer. Här finns ingen som inte vet vad kolhydater ställer till.

Anterrabae
0

Bra sagt Monsun och Mervi..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

emelyaus
0

"Lyckligheten" jag vet att med många år av inpräntande från samhället om hur man ska äta mycket kolhydrater och lite fett, är det mycket svårt att acceptera och "ställa om" hjärnan till det motsatta.
Jag tänkte liknande det du säger innan jag satte mig in i LCHF.
Jag trodde det var farligt att äta så mycket fett och proteiner och skippa alla fibrer och kolhydrater som tidigare gjort det så svårt att gå ner i vikt.

Mitt stora problem har alltid varit överätande av kolhydrater. Jag blev alltid så himla sugen på kolhydrathög kost som tex potatis i olika former, pasta, bröd osv. Jag kunde ha ett så högt sug (när jag fick lågt blodsocker) så jag när jag väl åt vräkte i mig och blev spy-mätt.

Och när man då skulle "banta" så fick man lära sig att man skulle äta lite men ofta, och då mycket fibrer och så lite fett som möjligt. Detta funkade ca en vecka eller två tills man "gav upp" och drog till mc donalds eller liknande. Och så fick man ångest.

Detta forum var min räddning och alla underbara människor som finns här.

Då jag tog klivet och provade LCHF kändes det först jättekonstigt att helt plötsligt äta så mycket fett som helst och inte må dåligt av det.
Men redan efter några dagar insåg jag hur jag inte var sugen längre på saker. Och hur man inte längre var så besatt av hur mycket man kunde äta osv.
Man kunde slänga i hur mycket fett och grejer i maten som man ville, bara det inte innehöll mycket kolhydrater.

Nu är jag jätteglad och har inte alls några skyhöga och låga sockernivåer, eftersom jag helt enkelt inte får i mig höga halter av socker och kolhydrater. Jag är piggare och kan lägga tankarna på annat. Min mage har blivit problemfri, brukade tidigare ha massor av problem med illaluktande fisar bla.

När jag äter blir jag nöjd med en portion och jag får i mig alla vitaminer jag behöver pga att jag dricker NONI juice och äter lite grönsaker vid varje måltid. (men bara litegrann)

Oj vad långt det blev. Jag hoppas verkligen du orkar läsa och ta åt dig vad jag skrev, för det är verkligen sant. Man mår helt enkelt inte bra av att äta så mycket kolhydrater och socker som vårt samhälle gör idag.

Mvh
Emely

NancyAlke
0

Man blir så ledsen av såna som du lyckligheten! För det måste väl vara ok att racka ner på dig som människa va, eftersom du gör det mot oss?

Hur som helst, så tycker jag att du ska läsa på om kosten mera. Dessutom borde du lära dig ett och annat om anledningen till övervikt. Övervikten kan ju bero på handikapp, mediciner eller gener också… vi som har problem med sådana saker kanske blir väldigt ledsna när vi blir påhoppade av en hurtbulle som hävdar att vi bara behöver "röra på rumpan" lite.

Jag tycker att du ska hålla dig till din kost och motion och återkomma hit när du har upptäckt att du inte mår så bra av ditt liv…  om det nu inte är så att du tänker testa LC i minst ett halvår innan du fördömer vår kost… för det känns som att det är vad som kommer att hända.

Skadlig
0

Jag tycker inte att det är någon som har gjort det ännu och jag tycker att det finns flera bra vittnesmål i den här tråden men innan någon går över gränsen så vill jag bara säga att det aldrig är ok att racka ner på någon.
Nancy, jag vet att du inte menar det så och jag vill bara stoppa det i sin linda. Vi får ta emot mycket i samhället så det är extra jobbigt att bli "anfallnen" på hemmaplan men vi tjänar inget på att bli aggresiva.

Om någon gör er riktigt sur eller om jag gör det för den delen så får ni dock väldigt gärna skicka ett PM till mig och avreagera er istället :)

NancyAlke
0

Skadlig, jag förstår hur du menar och du gör rätt som bromsar… det är ju i flera trådar som det här pågår mot samma person.

F ö så tycker jag inte att jag är aggresiv i mitt inlägg, bara "påhoppad och i försvarsställning"… Syftet med inlägget var att få lyckligheten att tänka till… å då kan jag ju inte skicka PM til dig heller Flört

Margareta
0

Just nu tycks Lyckligheten vila och då kan den här tråden göra det också…

tycker jag…

/Sajtvärden….

Numer pensionär i Nynäshamn