Knaster - åter igen
Här fortsätter min mat-och-vikt-bikt-tråd, den förra finns här.
Kvinna, 180 cm, 37 år.
Vägde 109kg när jag började med LCHF påsken 2011 och gick snabbt ner 7-8kg (antagligen nästan bara vatten). Sedan vinglade jag omkring nåt kilo hit och dit runt 100-strecket i drygt ett år. Därefter gick jag stadigt ner lite drygt ett kilo i månaden fram till i våras då jag istället gick upp några kilon och liksom fastnade. Nu verkar det ha lossnat lite de senaste veckorna och vikten är åtminstone i närheten av lägstanoteringen igen.
89,3.
Kokta ägg med smör till frukost.
På eftermiddagen gjorde jag slut på den sista biten blåbärskaka med grädde från igår.
Till kvällsmat blev det stekt korv och en ljummen sallad gjord på rödbetor i bitar som jag stekte och blandade med fetaost och lite finskuret äpple. Väldigt gott men inte så överdrivet strikt.

🙂Följer med från förra tråden! Hejar på dig!
#1 mirjap
Välkommen och tack! 🙂
89,2.
Idag blev det ett kokt ägg med örtsalt på morgonen och sedan resterna av korven och rödbetssalladen till lunch.
På eftermiddagen åt jag macadamianötter och till kvällsmat gjorde jag en röra i stekpannan med fläsk, blomkål, en skvätt grädde och crème fraiche.
89,6.
På kvällen åt jag stekt fläskkarré med beasås och rädisor.
Hänger på jag med, brukar få så bra matidéer av dig!
Hänger på jag med. Väger på tok för mycket efter förlossning och saknar mig kropp när den vägde 83.
#4 KarinJ46
Roligt att kunna inspirera. Välkommen!🙂
#5 Mabrotnosh
Grattis till nya bebisen! Välkommen!🙂
89,4.
Karré med beasås till frukost och till lunch.
Till kvällsmat åt jag lax i ugn med pesto och crème fraiche ovanpå. Till det några rädisor. Samt extra smör.
89,4.
Till kvällsmat blev det högrevsstek med beasås och sallad på tomat, gurka och paprika.
89,4.
Stekt fläskkarré till frukost.
Pulled beef med smör till kvällsmat.
Tjuvstartade lördagen med mandelkaka på kvällen.

Hoppar in o följer med även i denna tråd. 😃
#9 Mozzarellan
Välkommen! 🙂
89,1.
Pulled beef med smör till frukost.
Några bitar mandelkaka på dagen och till kvällsmat åt jag ugnsstekt lax med smör.
89,6.
Pulled pork med smör till frukost.
En massa mandelkaka under dagen.
Oxfilé (som var väldigt konstig i konsistensen, liksom gummiaktig) med beasås och bitar av ugnsrostade rödbetor och rotselleri till kvällsmat.
Hej!
Följer jag med!
Kram
#12 totten
Du är välkommen!🙂
89,8.
Till frukost blev det pulled beef med smör och mitt på dagen gjorde jag en mandelfralla med mycket smör och ost.
På kvällen åt jag ugnslax med pesto och smör och en liten bit paprika.
Följar med i bra mat:-)
#14 Kajak11
Välkommen! 🙂
89,6.
Till kvällsmat gjorde jag älgfärsgratäng som jag åt med ruccola, salladstopping och olivolja.
Vad har du för slutmål?
Har du ngt konkret eller tänker du se vart detta dej bär?
#16 totten
Nej, jag har inget exakt slutmål men jag hoppas på att hamna runt 80-strecket nånstans.
89,6.
Älgfärsgratäng med smör till frukost.
På kvällen blev det räk- och sparrissoppa och sesambröd med smör och ost och lite avokado.
89,6.
Till lunch åt jag pulled beef med smör och till kvällsmat blev det omelett med rökt älgfransyska, ost och tomater. Till det lite extra smör.
89,4.
Rester av omeletten med smör till frukost.
Till kvällsmat åt jag pulled pork med smör.
Mitt mål är 83 där jag var innan jag slutade röka och blev gravid. Så nu jäklar ska här kämpas. Har lite att tampas med också… väger in på 135kg *skäms*
#20 Mabrotnosh
Lycka till med nedgången!
88,1.
Ny lägstavikt! Var tvungen att dubbelkolla på vågen några gånger men den var ändå övertygad så då får man väl tro på det.🙂
Till frukost blev det två sesambröd med smör, leverpastej och avokado.
Sedan åt jag rökt älgfransyska med ruccola, majonnäs och salladstopping.
På kvällen åt jag en massa granatäppelglass.
88,6.
Älgfärsgratäng med smör till kvällsmat.
Flott med ny lågstavikt…trodde jag hade fått min vikt att gå ner men det får den kommande vecka visa…ja ja….äter för mycket i helgerna. Älgfärsgratäng låter bra. Har du recept?
#23 Kajak11
Gratängen blev jättegod. Använde inget recept men på ett ungefär ur minnet så gjorde jag såhär:
Brynte ca ett kilo älgfärs och ett halvkilo blandad svamp. Hällde på en burk krossade tomater, en förpackning (200g) färskost med vitlök och örter, några buljongtärningar och kanske lite grädde också (kommer inte ihåg). Lät färsen kallna lite och rörde sen ner tre eller fyra ägg och öste över allt i en ugnsform. På med riven ost och sen ugnen i 175 grader i 20-30 minuter.
88,5.
Idag blev det pulled beef med smör till frukost.
Till mellanmål åt jag en baconmuffins och på kvällen blev det kyckling i sås med pesto och soltorkad tomat samt ett gäng ruccolablad.
Tackar. Då kanske man också kan prova med fläskfärs. Ja nu är vikten nog bra men äter mindre…tror matlusten är mindre grundet 16-8 uppläg. Men i dag ett löskokt ägg till frukost. Trevlig matdag:-) och i det hela taget.
#25 Kajak11
Ja, det går nog med vilken färs som helst.
Trevlig dag tillbaka!
88,8.
På morgonen åt jag ett kokt ägg med örtsalt och lite senare rester fån gårdagens kyckling med smör.
På kvällen gjorde jag krämig hjorthjärtspytt med strimlad rotselleri och fänkål. Till det åt jag lite röd paprika.
89,2.
Till frukost blev det de sista resterna av pestokycklingen med smör.
På kvällen åt jag kokta ägg med smör.
88,5.
Makrill, avokado och kokt ägg till frukost.
Till lunch åt jag pulled beef med smör och på kvällen blev det ugnslax med pesto.
Fin vikt ochså:-)
87,9.
Ny lägstavikt igen!🙂
Till frukost blev det helstekt kotlett med beasås.
På kvällen åt jag kokta ägg med smör.
Grattis Men äter du eller gör du något annorlunda? Mindre kaka?
#31 Kajak11
Nja, dels så har jag slutat med grädde i kaffet och dels så äter jag mer smör nu än tidigare.
87,3.
Till frukost åt jag två sesambröd med smör och ost samt ett kokt ägg med örtsalt.
Senare på dagen åt jag pulled pork med smör och på kvällen blev det en massa blåbärskaka med grädde.
87,6.
Till frukost åt jag avokado och makrill med majonnäs och salladstopping.
Under dagen blev det alldeles för mycket blåbärskaka med grädde men nu är den i alla fall slut och uppäten.
På kvällen åt jag älgfärsgratäng med smör.

Har du recept på blåbärskakan? Låter smarrigt.
Nu händer det mycket der på vågen! Okej. Inget grädde. Ja jag borde lade bli ost och grädde…tror dom är boven. .men försöker en 16-8 dag.
#34 Mozzarellan
Nja, jag håller på att prova mig fram så jag har mest höftat lite, men på ett ungefär så här:
Jag vispade två ägg och knappt en dl ICA sötströ. Sen hällde jag i 125 g smält smör, 2 dl kokosflingor, 1 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljpulver och två dl blåbär. Hällde i form och gräddade i 175 grader ca 30-40 minuter.
Nästa gång ska jag nog prova att ha i lite kokosnötsmjöl också. Kakan blev liksom lite för "fuktig/svampig" tyckte jag. Kanske minska lite på fiberhusken också.
#35 Kajak11
Jag använder grädde i maten ibland men jag har börjat använda äggmjölk i stället för bara grädde i kaffet nu, och det gör ganska stor skillnad.
88,4.
Idag blev det pulled beef med smör till frukost.
Några färska valnötter under dagen och till kvällsmat åt jag fläskkotlett med smör och lite vitkål.
Jag har som mest lite smör i kaffet.. har lite problem med kokos fettet i mat…kaffe. men ja det verkar vara bra med mindre mejerier. Tyckar det är svårt att hitta ersättning
88,2.
Några valnötter under dagen.
Till kvällsmat åt jag fiskburgare med smör och alfalfagroddar.

Tack för receptet. Har alla ingredienser till och göra nåt i bakväg enligt lchf, men har hittills aldrig testat ( 9 månader) Får väl ta och testa nåt på söndag em. Annars är jag väldans glad i saltamandlar…… Nytt lager har kommit till mitt skafferi. Härligt att det rör sig på vågen. Även här finns det grädde ibland i just kaffet.
#39 Mozzarellan
Jo, de där mandlarna är verkligen farliga.. 🤤
87,8.
Två bitar sesambröd med smör och ost på dagen.
Till kvällsmat åt jag fläsklägg med vitkål, blomkål, majonnäs och salladstopping.

🎈🌺
Grattis till lägsta-vikten!!!
#41 mirjap
Tack! 🙂
88,1.
Fläskkotlett med smör till frukost.
Några (för många) valnötter under dagen.
Köttfärslimpa med oliver och fetaost, smör samt kokt blomkål och några ruccolablad till kvällsmat.
88,0.
Köttfärslimpa med smör till frukost.
Köttfärslimpa med smör och alfalfagroddar till kvällsmat.
87,5.
Fläsklägg, avokado, ruccola och majonnäs till kvällsmat.
Gjorde en kladdkaka som jag åt med grädde och granatäppelkärnor.
Det ser bara fint ut. Jag våger inte försöka med kaka än. För mycket ost och kanske grädde i helgen gir viktökning men i vardagen går det rimligt. Trevlig med din vikt:-)
#45 Kajak11
Jag borde inte heller äta kaka, åtminstone inte så mycket kaka som jag äter varje gång.😞
87,9.
Två skivor sesambröd med smör och ost mitt på dagen.
Tunna revbensspjäll, gul paprika och blomkål till kvällsmat.
Jag har ingen karakter på mat. Men försökar. Har annars tålt grädde bra men det har börjat att bli så att magen reagerer om maten blir för fett. LCHF tekakor är min grej. 6 styckor dröjer en vecka, men var helg blir det dröjt på vågen, men det går den rätte vägen….tror jag. Springar annars, och det går ochså bättre:-) Jag kör lite 16-8 mat skema för att ha mer kol på min mat.
Jo, du går bra mat. Här blev det lite lammkött, purjolök och salad till. Dressing af chili, rysk joghurt och lite grädde.
88,1.
Fläskfilé i gräddig gorgonzolasås till sen frukost.
Några skivor rökt fläsk på eftermiddagen och till kvällsmat blev det älgfärsgratäng med smör och några bitar gul paprika.
88,6.
Några valnötter under dagen och till kvällsmat åt jag lax i ugn med smör, kokt broccoli och smörfräst spenat.
88,9.
Lax i ugn med smör till frukost.
En skål turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli och senare några paprikabitar under dagen.
Lax i ugn med smör och kokt broccoli till kvällsmat.
88,8.
Idag åt jag revbensspjäll till frukost.
Till kvällsmat åt jag pulled pork med smör.
Bakade en lime-cheesecake som jag åt med grädde på kvällen.
88,8.
Makrill i tomatsås och mozzarella till frukost.
Under dagen gjorde jag slut på det som var kvar av cheesecaken och grädden.
Till kvällsmat åt jag stekt halloumi, kokt broccoli med olivolja och några cocktailtomater.
89,0.
Fläsklägg med vitkål, majonnäs och salladstopping till frukost.
På kvällen åt jag stekt kyckling med grönpepparsås, ugnsstekt blomkål och lite gröna ärtor.
Några valnötter lite senare också.
89,3.
Kyckling och blomkål från igår med smör till frukost.
Älgfärsbiffar med smör och några bitar paprika till kvällsmat.
Gjorde choklad-pannacotta med granatäpple som jag åt alldeles för mycket av och efter det har jag ätit en massa salta mandlar. Övermätt och illamående.🤢
89,7.
Älgfärsbiffar med smör till frukost.
Salta mandlar på dagen och till kvällsmat åt jag kokta ägg med smör och stekt korv.
89,7.
Stek av fransyska med beasås till frukost.
En skål turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli mitt på dagen.
Gorgonzolafylld lax i ugn med strimlad vitkål och röd paprika till kvällsmat.
89,2.
Gorgonzolalax till frukost och lunch, dessutom några bitar ost.
Två kokta ägg med örtsalt och senare fläsklägg med vitkål, majonnäs och salladstopping till kvällsmat.
På kvällen har jag ätit en skål med turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli.
88,7.
Ägg, tonfisk, spenat och majonnäs till frukost.
Kälknöl av älg med beasås till kvällsmat.
Massor av blåbärspannacotta under dagen.
Det låter som bra mat…knöl av älg. Har du köpt älgkött på affären? Ja det blir lätt att äte bra mat hos dig. Här blev det för mycket ost och nötter. Resultat av för lite mat genom veckan.
#59 Kajak11
Jag har en snäll far som brukar jaga älg så jag slipper för det mesta att köpa.🙂
88,9.
Rester av älgen med beasås till frukost.
Ännu mer pannacotta under dagen.
Entrecôte med beasås och smörfräst spenat till kvällsmat.
Sen gjorde jag chokladkokosbollar.😕😟
Få man hopa in her:)? skule behöva lite kost råd å koma igång at eta odentlit, gåt ner masor nu sist tid men eter knapt å deta pga adhd medesin! Vil håla vikt å even gå ner lite til men koma igång å eta bra mat :)
Inte värst med älgkött…det låter farlig med pannacotta och choklad kokosbollar:-) Men jag hade lite lakrits..och det gav sockersug. Trist att man kan ha lust på lakrits….annars gir socker huvudvärk så man kan lade bli…lösgodis lakrits. Vilken recept på choklad cokosbollar har du? Jag har ätit ägg..nötter och på kvällen kyckling med brocoli och purjolök..lite dressing på rysk joghurt och grädde.
#61 jen83
Du är varmt välkommen till tråden och om du behöver nybörjartips så kan du till exempel läsa den här tråden:
13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!
#62 Kajak11
Minns inte var jag hittade receptet men så här lyder det:
50g smör
1,5 dl kokosflingor
0,5 dl sötning (jag tog ICA:s Sötströ)
3 msk kakao
0,5 tsk vaniljpulver
1 msk kallt kaffe
Blanda och rulla bollarna i kokosflingor.
89,6.
Ost på morgonen.
Till lunch blev det makrill i tomatsås, avokado, mozzarella, majonnäs och salladstopping.
På kvällen åt jag stekt lax med hollandaisesås och kokt broccoli.
89,7.
Pulled beef med smör till frukost.
En mandelfralla med smör och ost mitt på dagen.
Till kvällsmat åt jag falukorv i ugn som jag gjorde med ost, bacon, lök och krossade tomater. Kokt broccoli till det.
Försökta atg göra dom cocosbollar men glömde kaffet. Det var nog inte bra cocos bollar och utan sötningsmedel. Hmm.
Ja ha kolat den fö nybörjare men ha ni nåra tips på hu man komer igång at eta över lag? Som d e nu eter ja kanse var 4 dag å knapt nåt då ens :\ int nån aptit knapt å då strunt ja i at eta å vet int Hur ja ska koma över tröskeln at enda tvinga i mej lite! Ha rasat gansk myke i vikt från juli til miten på sep hade ja gåt ner 17 kg sen ha ja int vegt mej efte d! Så lite let mat at få i sej som int bli som en klump i magen borde ju ni som ha dena kosthålning va bra på :\
#66 jen83
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig och har inga bra råd att ge, men det låter ju verkligen som att du behöver hjälp om du äter så sällan.
Kanske du kan starta en ny tråd om det? Det finns många som kan ge väldigt bra råd och tips men kanske inte läser just den här tråden.
Stort lycka till och jag hoppas att det löser sig!
90,1.
Fläskkotlett med smör till frukost.
På kvällen åt jag rester av falukorven från igår.
Och nu cocosbollar med kaffe:-) alltaå inte kvällsmaten som blev fiskkakor eller fisk köttbullar och lite riven morot till. Ett undtak.
Heter ju fiskefrikadeller på svenska ser jag. Mayo är bra till fisken
89,6.
Stekt picnicbog med beasås till frukost.
Köttfärssås med smör till lunch.
Älgfärsbiffar med smör till kvällsmat.
Kladdkaka med grädde på kvällen.
89,7.
Stekt picnicbog med beasås till frukost.
Blandade nötter till mellanmål.
Fläsklägg med vitkål, majonnäs och salladstopping till kvällsmat.
Resterna av kladdkakan med grädde på kvällen.
88,4.
Köttfärssås med smör till frukost.
En massa chokladpannacotta med granatäpple under dagen.
Mandelfralla med smör och ost samt en skål yoghurt med grädde, nötmüsli och granatäppelkärnor på kvällen.
89,0.
Revbensspjäll till kvällsmat.
En onödig skål yoghurt, grädde och nötmüsli och därefter lika onödiga blandade nötter på kvällen.
Onödig knäckebröd till ost i dag. Ibland blir det nog så…men inte rätt förstås. Nötter går nog bättre
89,6.
Stekt kyckling, rättika och hemgjord majonnäs till frukost.
Fiskburgare med mer av majonnäsen till kvällsmat.
89,6.
Kokta ägg med smör och majonnäs till frukost.
Två portioner yoghurt med grädde och nötmüsli mitt på dagen.
Till kvällsmat knaperstekt fläsk, fräst grönkål, färskost, grädde och valnötter hoprörda i stekpannan. Till det några cocktailtomater.
88,0.
Kotlett med smör till frukost.
Bakerix-frallor med smör och ost på dagen.
Revbensspjäll till kvällsmat och sen en massa hallon- och chokladglass på kvällen.
88,8.
Ostomelett till frukost.
Resterna av glassen från igår till "lunch".
Stekt kyckling, ugnsrostade rödbetor och strimlad rättika till kvällsmat.
89,4.
Resterna av ostomeletten från igår till frukost.
Yoghurt med grädde och nötmüsli på dagen.
Stekt korv, kokt broccoli, fänkål, avokado och tomat till kvällsmat.
Ännu mer yoghurt med grädde och nötmüsli på kvällen.
89,9.
Ett kokt ägg med örtsalt på morgonen.
Två bakerix-frallor med smör och ost på dagen.
Kyckling med rättika och majonnäs till kvällsmat.
89,9.
Ett kokt ägg med mycket majonnäs på dagen.
Till kvällsmat åt jag fläskkotlett med smör och broccoli med olivolja.
89,0.
Två kokta ägg med majonnäs till frukost.
Några valnötter på eftermiddagen.
Stekt kyckling med guacamole till kvällsmat.
88,7.
Stekt kyckling med majonnäs både till frukost och kvällsmat.
Salta mandlar och lite mörk choklad under dagen.
87,9.
Två bakerix-frallor med smör och ost till frukost.
Tacokryddade nötgrytbitar med smör, tacosås, crème fraiche, kokt broccoli och cocktailtomater till kvällsmat.
88,9.
Hjortfärsgratäng med smör till frukost, lunch och kvällsmat.
En skål salta mandlar på kvällen.
88,8.
Pulled beef med smör till lunch.
Stek av fransyska med beasås och spenat till kvällsmat.
Salta mandlar under dagen och en skål turkisk yoghurt med grädde och nötmüsli på kvällen.
Du är så duktig! Vikten går neråt, sakta men säkert, men framförallt så är det fantastiskt att se hur gott och varierat du äter! En inspirationskälla är du!
#87 Lena69
Tack! Vad snällt sagt och vad roligt att du tycker det. :)
89,1.
Idag sov jag ganska länge så det blev varken frukost eller lunch.
På eftermiddagen blev det adventsfika med pepparkakskladdkaka och saffransgrädde.
Till kvällsmat åt jag lax med gorgonzola och lite gul paprika.
På kvällen blev det ytterligare en bit kladdkaka och grädde.
89,3.
Kyckling, spenat, majonnäs och salladstopping till frukost.
Stekt fläsk med majonnäs och cocktailtomater till kvällsmat.
Två bitar kladdkaka med grädde på kvällen. Äckelmätt.
89,2.
På eftermiddagen åt jag ett gäng ostskivor.
Till kvällsmat blev det tonfisklåda och spenat.
89,4.
Tonfisklåda med smör till frukost och kvällsmat.
Två portioner yoghurt med grädde och nötmüsli på kvällen. Helt onödigt.
89,6.
Två bakerix-frallor med smör och ost till frukost.
Mitt på dagen åt jag en skål yoghurt med grädde och nötmüsli.
Till kvällsmat blev det köttfärssås med ost och strimlad vitkål.
89,0.
Äggröra och bacon till frukost.
Bakade kanelmuffins (lchf såklart) till adventsfika. Åt (bara!) en och en halv trots att de var jättegoda.
Några valnötter under eftermiddagen.
Plättar med smör och grädde till kvällsmat.
Hej Knaster!
Vill du dela med dig av receptet på "kanelmuffins"? Jag litar på din smak!
#94 LaRose
Jag använde Annika Rognebys recept på vaniljmuffins och lade bara till kanel.
1,25 dl sukrin
75g smör (Rumstemp.)
3 ägg
0,75 tsk vaniljpulver
100g philadelphiaost
1,5 tsk bakpulver
0,25 dl fiberhusk
1 dl mandelmjöl
Stora muffinsformar
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Rör smör och socker poröst
3. Vänd i äggen och vispa
4. Blanda i vanilj och philadelphiaost
5. Rör sedan ner alla torra ingredienser
6. Klicka i smeten i formarna.
7. Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter.
89,4.
Avokado, mozzarella och lufttorkad skinka till frukost.
Makrill i tomatsås, kokta ägg och majonnäs till kvällsmat.
89,3.
Mandelfralla med smör, ost och lufttorkad skinka till frukost.
Stekt picnicbog med beasås och gurka till kvällsmat.
Sen gjorde jag glass med hackad choklad och granatäpplekärnor. Åt massor.
89,3.
Omelett med ost och spenat till frukost.
Gravad lax, kokt ägg, avokado, majonnäs och lite färskost till kvällsmat.
Några paranötter på kvällen.
Knaster vart har du tagit vägen, nu är det nytt år och nya tag.

Hoho, blir orolig ju!
Hej alla som undrar vart jag tagit vägen!
Jag är här i krokarna och läser det mesta som skrivs men har drabbats av en så gott som total brist på lust och motivation att skriva något själv.
Äter ofta ganska dåligt, kanske inte helfel när det gäller kolhydrater men alldeles för mycket yoghurt, grädde och (framförallt) glass m.m. Har därför gått upp några kilon igen.
91,4.
Nu får vi försöka att komma igennom januaris mörke på bästa sätt Knaster. Hoppas du får mat inspiration. Men mejerior är mumsiga men farliga har jag ochså upptäckt. Får hitta andra sakor änn ost fredags kväll.